اخبار روز

چرا شرکت های چینی ایران را ترک می کنند؟ / پکن هیچ ریسکی برای تهران نخواهد کرد!

رسانه رسمی وزارت نفت با استناد به گفت‌وگو با رئیس طرح توسعه میدان یادآوران، اعلام کرد که شرکت چینی سینوپک به‌طور غیررسمی از سرمایه‌گذاری در یادآوران انصراف داده و شرکت ملی نفت تصمیم به توسعه این میدان گرفته است. خود

موضوعی که قبلاً کاملاً رسمی شده است. سید محمد حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز در این باره گفت: چین به طور کامل از میدان نفتی یادآوران خارج شده است و چین مدت‌هاست در یادآوران و آزادگان فعال نبوده و این چیز جدیدی نیست. مدت‌هاست که شرکت‌های بزرگ چینی که دولتی هستند و در خارج از کشور فعالیت می‌کنند به دلیل تحریم‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند.

چین هیچ شانسی در قبال ایران نمی گیرد

پیمان مولوی اقتصاددان امروز در گفت و گو با روزنامه آرمان گفت: تولید ناخالص داخلی چین به حدود 20 تریلیون دلار رسیده است و این کشور یکی از جذاب ترین کشورها برای سرمایه گذاری خارجی است. این کشور دارای بالاترین اعتبارات سرمایه گذاری در جهان است و در چنین شرایطی ریسک تجارت با ایران را نمی پذیرد.

رئیس انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های چینی در بورس نیویورک پذیرفته شده‌اند و خودشان را فدای کشوری نمی‌کنند که در لیست سیاه FATF قرار دارد تا فرصت رشد و توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد داخلی افزود: رتبه سرمایه گذاری ایران در 12 سال اخیر در پایین ترین سطح خود قرار دارد و این مشکل این مشکل را تشدید کرده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اما چین در بازار ایران حضور متفاوتی دارد و خودروهای چینی از طریق شرکت های انحصاری وارد بازار ایران می شوند.

کاهش سرمایه گذاری در ایران

آمارها همچنین نشان می دهد که سرمایه گذاری خارجی در ایران طی یک دهه گذشته یک سوم کاهش یافته و این روند رو به افزایش است. به گفته کارشناسان، بدون برجام و بهبود نااطمینانی اقتصادی داخلی، خبری از سرمایه گذاری خارجی نخواهد بود.

فرار سرمایه واقعیت تلخ امروز اقتصاد ایران است. بر اساس آمار بانک مرکزی، خالص حساب سرمایه در نیمه اول سال 1390 به ارزش منفی 12 میلیارد و 850 دلار رسید که در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است. در پایان بهار سال گذشته، این ارزش منهای 10 میلیارد دلار بود، اما در فصل تابستان 2.85 میلیارد دلار دیگر کاهش یافت. بر اساس گزارش دیگر بانک مرکزی حداد فاضل تیر از سال 1400 تا 1401 نرخ سرمایه گذاری ثابت منفی 61 درصد بوده و بر اساس گزارش اتاق ایران، روند کلی سرمایه گذاری در کشور تا پایان سال 1398 منفی 79.4 درصد بوده است.

گزارش وزارت امنیت همچنین نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال گذشته 73 مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش 382 میلیون و 400 هزار دلار در بخش های صنعتی، معدنی و تجارتی به تصویب رسیده است که از نظر تعداد 7.5 درصد و از نظر ارزش 82.7 درصد بوده است. . نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال 1400 در این بخش بالغ بر 79 مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و 215 میلیون دلار به تصویب رسیده است.

در عین حال، این روند در کشورهای در حال توسعه طی همین مدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش آنکتاد، جهان در سال 2021 1.582 تریلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب خواهد کرد که نسبت به سال قبل 619 میلیارد و 171 میلیون دلار افزایش یافته است. اما سهم ایران از این حجم سرمایه گذاری در جهان 0.09 درصد بوده است. یعنی چیزی نزدیک به صفر. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2021 (1400) با 8 پله سقوط نسبت به گزارش سال گذشته، رتبه 80 را در میان کشورهای مورد بررسی قرار داده است. سهم کشورهای در حال توسعه از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال جاری نزدیک به 52.87 درصد معادل 836 میلیارد و 571 میلیون دلار بوده است. کشورهای توسعه یافته همچنین 745 میلیارد و 739 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کردند که 47.12 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان را به خود اختصاص داده است.

افزایش سرمایه گذاری چین در خاورمیانه

ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ایران کاهش یافته است و چین به طور سنتی گزینه اصلی سرمایه گذاری در ایران است. در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد که پول چین به کشورهای همسایه سرازیر شده و سرمایه گذاران چینی در تلاش هستند تا حضور خود را در منطقه افزایش دهند. از این رو کشورهای همسایه طی این سال ها با افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه بوده اند.

ارزش قراردادهای امضا شده توسط شرکت های چینی با ایران در سال 2021 به 57 میلیون دلار رسید. در سال 2019، این رقم 3.1 میلیارد دلار بود که نشان دهنده خروج پول چین از ایران بود. با این حال، تنها در یک بند میدان نفتی، افغانستان 690 میلیون دلار از چین دریافت می کند که طی چهار سال پرداخت می شود.

پاکستان همچنین بیش از 530 میلیون دلار سرمایه چینی را در طول همه گیری ویروس کرونا جذب کرده است. اینکه ایران بتواند در مقابل همسایگان خود به ویژه چین در جذب سرمایه خارجی دوام بیاورد یا خیر، به عوامل داخلی و خارجی مختلفی بستگی دارد. همچنین تجارت چین با عربستان سعودی بیش از چهار برابر ایران در سال 2022 بوده است. چین در سال جاری بیش از 67 میلیارد دلار با عربستان سعودی مبادله کرده است.

در چنین شرایطی و پس از عضویت ایران در پیمان شانگهای و توصیه کشورهای عضو این پیمان برای الحاق ایران به FATF، باید منتظر ماند و دید که آیا دولت نظر خود را تغییر خواهد داد یا همچنان منتظر تعصب در این زمینه است. دوستی بین کشورها و سرمایه گذاری چین است.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا