اخبار روز

چرا سهامداران واقعی بورس را ترک می کنند؟


بورس تهران همچنان حول محور مهم و روانی 2 میلیون واحدی حرکت می کند. مشاهده حرکات و نوسانات اتاق کریستال در روزهای اخیر نشان می دهد که این روزها بازار در خنثی ترین حالت خود به سر می برد و در کلیت آن روند خاصی مشاهده نمی شود.

می توان گفت بیشترین دلیل به وجود آمدن چنین شرایطی در شرایط معاملات سهام، نبود محرک در بازار است که باعث شده اجبار خریداران و فروشندگان در سناریوی معاملات منجر به شکل گیری بازار سهام نشود. یک روند خاص

علاوه بر این، ارزش معاملات کم با برداشت پول واقعی همچنان پابرجاست که تکراری ترین ماجرای بورس تهران در سال جاری است. در هر صورت باید دید آیا بورس می تواند به سقف تاریخی خود در محدوده 2 میلیون و 500 هزار واحد برسد یا خیر.

معاملات روز گذشته بورس تهران با افزایش شاخص های بورس و کاهش شاخص کل فرابورس همراه بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 0.29 درصد افزایش در نهایت در سطح 2 میلیون و 31 هزار واحد به کار خود پایان داد و برای هجدهمین معاملات متوالی به نوسان نامحسوس خود در محدوده 2 میلیون تا 2 میلیون و 100 هزار واحد ادامه داد. روز داد

نماگر هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را در شرایط مطلوب تری نشان می دهد، معاملات روز سه شنبه را با اندکی افزایش 0.18 درصدی به پایان رساند. شاخص کل فرابورس به عنوان نماینده سهام فرابورس در روز گذشته با افت 0.14 درصدی مواجه شد.

خروجی مستمر پول واقعی.

در معاملات روز گذشته بورس تهران 250 میلیارد تومان نقدینگی واقعی از بورس خارج شد تا روند خروج مستمر پول واقعی از بورس ادامه یابد. با توجه به وضعیت رکود و آرامش در سایر بازارهای موازی، می توان گفت که بیشتر این پول ها در صفحات معاملات آنلاین شرکت ها نشسته و منتظر فرصت های خرید جدید در بازار هستند و یا به بازار ثابت ارسال می شوند. . ابزارهای درآمدی مانند صندوق های با درآمد ثابت.

به همین ترتیب ارزش معاملات خرد در بازار سهام که شامل سهام و حق تقدم است 3 هزار و 938 میلیون تومان ثبت شد، بنابراین ارقام پایین برای این متغیر آماری ادامه دارد.

دلیل عصبانیت افراد واقعی

معاملات بورس تهران در ماه های اخیر در شرایطی دنبال می شود که نقدینگی واقعی به یکی از توالی های تکراری در بازار سرمایه تبدیل شده است. بررسی بیشتر آمار و ارقام معاملاتی نشان می دهد که مشارکت افراد حقیقی در جریان معاملات بورس به کمترین میزان خود در سال گذشته رسیده است. این موضوع از پورتال های مختلف قابل پیگیری است.

اولی به تعداد کدهای فعال در بورس اشاره دارد. بررسی آمارها نشان می دهد تعداد کدهای سهامدارانی که در ماه های اخیر معاملات مستمر انجام داده اند به کمترین میزان خود رسیده است. ضمناً تعداد کم مشارکت در پیشنهاد اولیه که اخیراً انجام شد نیز مؤید و نمونه ای برای اثبات مطلب فوق می باشد.

مشارکت کم مردم واقعی در صحنه معاملات سهام که در ماه های اخیر همراه با کاهش ارزش معاملات و خروج پول واقعی از چرخه معاملات خود را نشان داده است، یکی از راکدترین و فرسایشی ترین دوران اقتصاد تهران را رقم زده است. . بازار سهام در سال‌های اخیر باعث شده است تا بازار سهام بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی کند زیرا سهامداران خرد قلمرو خود را رها می‌کنند.

آنچه شایان ذکر است این است که کل بورس از فقدان محرک های امیدوارکننده رنج می برد و همین امر باعث شده است تا نظر مثبت اهالی بورس نسبت به ادامه روند معاملاتی ایجاد شود.

باید گفت که سهامداران حقیقی و حقوقی در بازاری مانند بازار اوراق بهادار اهداف متفاوتی از فعالیت خود دارند. سرمایه گذاران حقوقی بازار سهام علاوه بر کسب سود، اهداف مدیریتی را نیز دنبال می کنند یا به عبارت ساده تر، سهام مدیریت شرکت را به عنوان بخشی از اهداف خود در شرکت های مختلف به دست می آورند، اما تقریباً همه سهامداران واقعی بر خرید و حفظ سهام متمرکز هستند. و کارایی متمرکز است و این دسته از بازیکنان اتاق شیشه ای اگر فرصتی برای کسب سود از دور معامله نمی بینند، برای دیدار با آنها هدیه بورس را می دهند.

معضلی که در حال حاضر نمود عینی آن در سناریوی معاملاتی بورس تهران مشهود است و سهامداران واقعی که به دلیل جریان کسل کننده و کسل کننده معاملات سهام دچار مشکل شده اند به سمت درهای خروج از پایتخت متمایل شده اند. بازار. اگر نگاهی به گذشته بورس داشته باشیم، می بینیم که هر زمان که کل بازار روند صعودی شدیدی را تجربه کرده است، این موضوع با تزریق پول توسط افراد حقیقی و ارزش بالای معاملات، رنگ واقعیت به خود گرفته است. بنابراین همانطور که در بالا اشاره شد، دلیل حذف املاک و مستغلات از چرخه معاملاتی بورس تهران، نبود چشم اندازهای صعودی برای بورس است.

همچنین با ادامه رکود بورس در ماه‌های اخیر، برای سرمایه‌گذاران مشخص شده است که سهامدارانی که در ماه‌های اخیر سهام خود را به مناقصه گذاشته و اتاق شیشه‌ای را ترک کرده‌اند، تصمیم درستی گرفته‌اند، زیرا بازار در ماه‌های اخیر وضعیت چندان مناسبی ندارد. بسیار خوب است و از طرفی سرمایه‌گذارانی که زودتر از بورس خارج شده‌اند، حداقل به خود فرصت داده‌اند تا برای چند ماه پول خود را در بازارهای با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. و سودآوری از این اقلام کسب شود، بنابراین می توان گفت با توجه به وضعیت آشفته بازار سهام در ماه های اخیر، ریسک موثر بودن برای سهامداران کمتر از ریسک سهامدار بودن بوده است.

با توجه به وضعیت نامطلوب بازار سهام، مالکیت سهام با کاهش ارزش اموال سرمایه‌گذار همراه بوده و با توجه به کاهش نسبی انتظارات تورمی، نقدینگی ریسک خاصی را متوجه سرمایه‌گذار نمی‌کند. در حال حاضر، آنها ترجیح می دهند معاملات بازار را از دور مشاهده کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا