اخبار روز

چرا رئیس جمهور باید پزشکیان اعتماد کردی؟

عصر ایران؛ علیرضا سلطانی – اعلام رئیس جمهور اسامی وزرای دولت چهاردهم پزشکیان این موضوع موج عظیمی از واکنش های منفی و انتقادی طرفداران او را به همراه داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده، کلیت فهرست اعلام شده کابینه بسیار فراتر از آن چیزی است که حامیان آقای آقای قاتل پزشکیان آنها انتظار داشتند که محافظه کار و بی طرفانه باشد و بالاتر از همه، تمایل به رقابت با روندهای سیاسی داشته باشد. فهرستی که حداقل انتظارات هواداران را برای ایجاد تغییراتی در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور برآورده نمی کند.

انتقادات متوجه مسعود است پزشکیان به گونه ای طراحی شده است که منتقدان فکر می کنند انتظارش را داشتند پزشکیان در مواجهه با فشارهای سیاسی در پشت صحنه، عقب مانده و با روی گردانی از خواسته ها، انتظارات و اعتماد هواداران و نادیده گرفتن مشاوران خود، در میدان رقیب و دقیقاً در دالان های خشن عملکرد سیاسی داخلی بازی می کند. .

بدون شک فضای انتقاد و اعتراض علیه رئیس جمهور وجود دارد پزشکیان که 2 هفته سخت و پرچالش را تشدید کرد، واکنش حلقه اصلی و اول مشاوران و همراهان رئیس جمهور به لیست اعلام شده وزرا از یک سو و واکنش آنها به انتقادات و اعتراضات هواداران از سوی دیگر.

از این منظر سه نوع واکنش را می توان مشاهده کرد: طیف اول به رهبری محمدجواد ظریف در واکنشی غیرقابل پیش بینی و قطعا غیرقابل قبول استعفا دادند و تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی هیئت دولت از سمت استراتژیک استعفا دادند. اعضاء معاون رئیس جمهور و من متن استعفا حاکی از آن بود که وی در تصمیمات دولت کمکی نخواهد کرد.

این واکنش طبیعتا موجی از اعتراضات و انتقادات مردمی را علیه دولت به راه انداخت و به نوعی شایعات و گمانه زنی ها علیه دولت را تایید کرد.

گروهی دیگر از مشاوران و فعالان حلقه اول بدون موضع گیری مشخص نسبت به لیست کابینه، تنها حامیان و رای دهندگان هستند. پزشکیان خواستار صبر و انتظار بیشتر شد

واکنشی که تلویحاً به لیست کابینه انتقاد می کرد و نوعی تزریق به موج انتقادات را نشان می داد. سومین طیف محافظه کار موضع سکوت گرفت و این واکنش انتقادات و گلایه هایی را نیز به همراه داشت.

از واکنش های رقیب سیاسی دولت، تحلیلی کلی از سه واکنش حلقه اول همراهان و مشاوران. پزشکیان که بازتاب زیادی در فضای عمومی به همراه داشت و حاکی از مقاومت، انتقاد و شکایت از رئیس جمهور و لیست کابینه بود. واکنشی که عملا دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور را در گوشه و کنار قرار داد و او را هدف حملات گسترده قرار داد.

از منظر رفتار اجتماعی، بروز واکنش های منفی و انتقادی از سوی هواداران و رای دهندگان پزشکیان تا جایی که به لیست کابینه مربوط می شود، این طبیعی است.

رای دهندگان نیز پزشکیان آنها با انتظارات و الزامات خاص مرتبط با شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور به آن پرداخته اند و انتظار دارند که روند و سیاست ها از ابتدای کار بر اساس خواست آنها و شعارها و برنامه های رئیس جمهور باشد.

اساساً اگر چنین واکنش منفی و انتقادی از سوی هواداران وجود نداشت، باید نگران بود، زیرا بی تفاوتی اجتماعی نشانه یاس و آغاز انحطاط و فروپاشی اجتماعی است. اما نکته اصلی تحلیل رفتار و واکنش های عجولانه و اشتباه مشاوران و حامیان در حلقه های اول است. پزشکیان است

واقعیت این است که مردمی که در حال حاضر برای حضور در دولت و به دست آوردن منابع و رهبری دچار آشفتگی هستند تا سه ماه پیش هیچ چشم‌انداز و امیدی برای بازگشت به قدرت و بالا نداشتند و زمان خود را در راهروهای تنگ و باریک خود سپری کردند. آنها فقط به شادی و چیزهایی از این دست فکر می کردند. اما از سه ماه پیش به هر دلیلی موج برگشت و دولت انعطاف خود را نشان داد و با ایجاد شرایط سیاسی و اجتماعی فرصت و فرصت دیگری برای قدرت و اداره امور کشور فراهم شد. تنظیم کند.

این فرصت را باید با درس آموزی از گذشته و در نظر گرفتن منافع ملی و مردم، بدون رفتارهای هیجانی، هیجانی و ماجراجویانه و بر اساس عقلانیت، سیاست های خردمندانه و صبر سیاسی از سوی دولت و افراد، غنیمت شمرد. پزشکیان پشتیبانی می کند

البته ترکیب کابینه ترکیب ایده آل و مطلوبی نیست، اما از منظر واقع بینانه و با در نظر گرفتن ساختار قدرت در ایران و محدودیت ها و شرایط خاص دولت چهاردهم قابل قبول است. گذار از وضعیت کنونی به ساختار سیاسی پیچیده و دشوار ایران نیازمند اعتماد به حمایت همه جانبه دولت و صبر راهبردی است.

نباید فراموش کرد که دولت چهارم در این دو هفته با وجود چالش های بزرگ سیاسی و امنیتی با رهبری همکاری داشته است پزشکیان خطرات جدی و وحشتناکی گریبان گیر کشور شده است که نمی توان از آن غفلت کرد. و به قول شيرين و معروف: «نبايد در ديگ حليم افتاد».

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا