اخبار روز

چرا دهانمان تلخ می شود؟

وقتی احساس تلخی در دهان دارید، اغلب نمی توانید طعم غذاها و نوشیدنی های مختلف را درک کنید. اما آیا این احساس تلخ در دهان شما طبیعی است؟

اگر مزه بدی دائمی در دهان دارید، به آن دیسگوزیا می گویند و اغلب به عنوان طعمی تلخ، فلزی، ترش یا شور توصیف می شود که از بین نمی رود یا بهبود نمی یابد و اغلب باعث می شود غذا و نوشیدنی ها طعم بدی پیدا کنند و این احساس را نداشته باشند. در طول روز می خورید و می نوشید. به علاوه، این مزه بد پس از مسواک زدن از بین نمی رود.

چرا دهان من همیشه طعم تلخی دارد؟

زندگی با طعم بد در دهان که از بین نمی رود می تواند بسیار خسته کننده باشد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، علل زمینه‌ای جدی نیستند و معمولاً با درمان از بین می‌روند.

در اینجا به برخی از شایع ترین علل تلخی در دهان اشاره می کنیم:

1. مشکلات بهداشت دهان و دندان

چندین مشکل بهداشت دهان و دندان می تواند باعث طعم بد مداوم شود:

مشکلات دندانی

بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی این یکی از شایع ترین دلایل ایجاد طعم بد در دهان است که می تواند به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت و بیماری لثه باشد. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینات دندانپزشکی می تواند به اطمینان از سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند و خطر طعم بد دهان را کاهش دهد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان وضعیتی است که باعث احساس سوزش در دهان می شود. به عنوان مثال، ممکن است پس از خوردن غذای تند احساس سوزش در دهان خود داشته باشید. علاوه بر این احساس عجیب، بسیاری از افراد طعم تلخ یا ترش را نیز تجربه می کنند.

خشکی دهان

خشکی دهان وضعیتی است که می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند بیماری شوگرن باشد یا در اثر مصرف مواد مخدر و تنباکو ایجاد شود. خشکی دهان نشانه کاهش سطح بزاق شماست. از آنجایی که بزاق به کاهش تجمع باکتری در دهان کمک می کند، با کاهش جریان بزاق، سطح باکتری در دهان شما نیز افزایش می یابد و در نتیجه طعم تلخ یا بدی در دهان شما ایجاد می شود.

برفک دهان

برفک دهان که کاندیدیازیس دهان نیز نامیده می شود، یک عفونت قارچی است که در اثر رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود و به عنوان یک عفونت قارچی دهان در نظر گرفته می شود.

در حالی که کاندیدا آلبیکنس یک قارچ طبیعی است که در داخل و روی بدن ایجاد می شود، اگر اجازه داده شود بیش از حد رشد کند، می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید کرمی و یک پوشش سفید روی زبان شود. این رشد بیش از حد به طعم تلخ یا ناخوشایندی که تجربه می کنید کمک می کند.

2. مشکلات گوارشی

بیماری ریفلاکس گوارشی یا GERD یکی این یکی دیگر از بیماری های زمینه ای است که یکی از شایع ترین علل طعم تلخ در دهان است. اگر مبتلا به GERD هستید، اسفنکتر فوقانی معده نمی تواند به طور موثر و موثری از رفلکس اسید و صفرا جلوگیری کند. با افزایش اسید و صفرا، ممکن است احساس سوزش در قفسه سینه یا معده، گلودرد و طعم بد یا تلخ در دهان خود داشته باشید.

3. سایر علل احتمالی

بارداری

طعم تلخ یا فلز در سه ماهه اول بارداری رایج است زیرا این زمانی است که هورمون ها در بدن تنظیم می شوند. این احساس تلخ در دهان معمولا در اواخر بارداری یا پس از زایمان از بین می رود.

یائسگی

در دوران یائسگی، تغییراتی در سطح هورمون ها مانند استروژن ایجاد می شود و مانند بارداری، این تغییرات می تواند منجر به طعم تلخ یا فلزی در دهان شود.

سندرم کاج

آجیل کاج آجیلی است که بسیاری از مردم آن را به عنوان میان وعده یا به عنوان افزودنی به دستور غذا میل می کنند. با این حال، برای برخی افراد، خوردن آجیل کاج می تواند طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند که ممکن است چند روز پس از خوردن آجیل ایجاد شود. خبر خوب این است که این وضعیت طی چند روز تا چند هفته خود به خود از بین می رود.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند بر توانایی چشایی شما تأثیر بگذارند. در واقع، پروتئین‌های التهابی که بدن شما برای مبارزه با این بیماری استفاده می‌کند، می‌تواند جوانه‌های چشایی شما را تغییر دهد و باعث شود همه چیز طعمی متفاوت از حالت عادی داشته باشد و اغلب باعث ایجاد طعم تلخ می‌شود.

استرس و اضطراب

سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که ممکن است شامل خشکی دهان و تغییر در طعم و مزه باشد. کاهش استرس و اضطراب از طریق مدیتیشن می تواند به بازیابی حس چشایی شما کمک کند.

آسیب عصبی

جوانه های چشایی به اعصابی متصل هستند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند که به شما امکان می دهد طعم ها را درک کنید. هنگامی که این اعصاب آسیب می بینند، حس چشایی شما اغلب تغییر می کند. آسیب عصبی که بر جوانه‌های چشایی تأثیر می‌گذارد اغلب می‌تواند به دلیل آسیب‌های سر، صرع، تومورهای مغزی یا شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس و فلج بل رخ دهد.

داروها و مکمل های غذایی

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای قلبی و همچنین ویتامین هایی که حاوی مواد معدنی و فلزاتی مانند آهن هستند، می توانند به طرق مختلف بر حس چشایی شما تأثیر بگذارند. برخی از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند که می تواند منجر به طعم تلخ یا بد شود. علاوه بر این، برخی از داروها می توانند بر بزاق شما تأثیر بگذارند و باعث ایجاد طعم نامطبوع و متمایز در دهان شوند.

چه زمانی باید نگران تلخی دهان خود باشید؟

در حالی که بیشتر دلایل طعم تلخ در دهان جدی نیستند، تجربه منظم این طعم می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.

اگر حتی پس از مسواک زدن دندان‌هایتان همچنان متوجه تغییرات مزه‌ای شدید، بهتر است به پزشک یا دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی آن را مشخص کرده و آن را درمان کنید.

درمان های خانگی برای طعم تلخ در دهان

خبر خوب این است که چندین راه حل و نکته وجود دارد که می توانید در خانه از آنها برای بهبود حس چشایی و کاهش تلخی استفاده کنید:

یک روال بهداشت دهان را دنبال کنید.

مایعات فراوان بنوشید.

برای افزایش تولید بزاق آدامس بدون قند بجوید

سیگار نکش

غذاهای اسیدی را محدود کنید، که می تواند منجر به رفلاکس اسید شود.

با پزشک خود در مورد داروهای رفلاکس اسید و GERD صحبت کنید

اگر پس از مصرف داروی جدید طعم تلخ ایجاد شد، با پزشک خود در مورد جایگزین های احتمالی صحبت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا