یکی از عواملی اثرگذار در توسعه صنعت خودرو، صادرات است. شرکت‌های خودروساز ابتدای هر سال از برنامه صادراتی خود رونمایی می‌کنند و تاکیدشان بر این است که ارز مورد نیاز تولید خودرو را از طریق صادرات خودرو تامین خواهند کرد، اما مشکلات و معضلات متعدد اجازه نمی‌دهد که شرکت‌های خودروسازی در صادرات به کارنامه موفقی دست پیدا کنند. یکی از شرکت‌های که محصولاتش در بازار جهانی مشتری دارد، گروه خودروسازی سایپا است. طی سال‌های اخیر تقاضا برای خرید محصولات این مجموعه به خصوص از سوی کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین افزایش پیدا کرده است.  

بدین جهت گروه سایپا به جهت تنوع در سبد محصولات خود و همچنین قیمت‌های اقتصادی می‌تواند، بخشی از بازارهای کشورهای همسایه به خصوص عراق، افغانستان،‌روسیه و کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین را از آن خود کند.  

اما چه اتفاقی باعث می‌شود که صادرات خودرو،‌ بر اساس پیش بینی‌ها پیش نرود. یکی از موضوعات مهم معضل در نقل و انتقال ارز و عدم امکان گشایش ال سی است. تحریم‌های گسترده و خصمانه علیه کشورمان باعث شده که ایران در تعاملات مالی از طریق شبکه بانکی چالش داشته باشد و نتواند مانند سایر کشورهای تولیدکننده خودرو،‌ به خریداران محصولات خود،‌ خودرو بفروشد و همکاری مشترک تعریف کند.

در چنین شرایطی تنها راه برای تحقق صادرات خودرو،‌ فروش به صورت نقدی است اما باید پذیرفت که کشورهای خریدار خودرو، هیچ تمایلی برای خرید نقدی خودرو ندارند و ترجیح می‌دهند روش‌های فروش اعتباری باشد. بر این اساس این امر یک سد جدی در برابر صادرات خودرو است.  

یکی دیگر از چالش های صادرات را سازمان ملی استاندارد سبب شده است. در صادرات خودرو باید استاندارد کشور مقصد صادراتی هدف قرار گیرد، اما سازمان استاندارد،‌ اعتقادی به این امر ندارد و تاکید دارد که استانداردهای اجباری کشور در صادرات خودرو هم باید رعایت شود. چنین امری دست و پای تولیدکننده خودرو را می بندد و اجازه نمی دهد که صادرات خودرو با قیمت های مناسب اتفاق بیفتد و همچنین با این اجبارها، فرآیند صادرات خودرو طولانی می‌شود.

این در حالی است که در صادرات، زمان اهمیت بسزایی دارد. مبحث دیگری که مانع درآمد خودروسازان از صادرات خودرو می‌شود،‌ مشکلات سیاسی و اقتصادی کشورهای هدف صادراتی است. به عنوان مثال کشور روسیه تعرفه ورود خودروی  CBU را به منظور حمایت از تولید خودروی خود افزایش داده است لذا این امر، برای خودروساز ایرانی مشکل ایجاد کرده لذا چنین رویکردهای باعث می‌شود که خودروسازان و به خصوص گروه سایپا که محصول شاهین‌اش مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفته است، به فکر سرمایه گذاری باشند.  

یکی از مقاصد صادراتی خودروی ایرانی کشور عراق است. بروز برخی اعتصابات کارگری و نارضایتی در این کشور سبب شده که صادرات خودروی ایران هم لطمه ببیند. لذا بخش قابل توجهی از صادرات کشور وابسته به شرایط سیاسی کشورها است.

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما