اخبار روز

چرا خودروسازان خودروهای جدید را ثبت نمی کنند؟


به گزارش مانیبان، از آن زمان اسفند 1402 که شرکت های خودروسازی در قالب سامانه یکپارچه مردمی برای فروش خودرو ثبت نام کردند، تاکنون شرکت های خودروسازی ثبت نام دیگری انجام نداده اند. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تحویل 1402 خودروی ثبت نامی از بهار سال گذشته آغاز شد و پیش بینی می شود تمامی خودروها در نیمه دوم سال جاری به مشتریان تحویل داده شود. اما با وجود این هنوز خبری از ثبت نام جدید کاندیداهای جدید نیست. در چنین شرایطی حتی برخی خودروهای داخلی نیز به خودروهای لوکس تبدیل شده اند و اکثر مردم به دلیل افزایش شدید قیمت ها حتی توان خرید خودروهای داخلی را ندارند.

خودروهای لوکس ملی

یکی یکی از ویژگی‌های بازار ملی خودرو این بود که تقریباً بخش زیادی از مردم امکان خرید آن را به روش‌های مختلف داشتند و بسیاری از افراد حداقل می‌توانستند خودرویی مانند این را خریداری کنند. پراید بخر اما الان حتی خودروهای داخلی دنا یا تارا هم تبدیل به خودروهای لوکس شده اند و دیگر هیچکس نمی تواند به راحتی آنها را بخرد. در حال حاضر قیمت هر خودرو دنا در شرایطی بین 800 تا 1 میلیارد تومان است که دیگر هیچکس نمی تواند آن را از کارخانه خریداری کند. به عنوان مثال قیمت دنا پلاس 807 تومان و دنا پلاس توربو اتوماتیک یک میلیون و 520 هزار تومان است و یا در نمونه ای دیگر قیمت پژو 207 پانوراما اتوماتیک 980 تومان است. قیمت تارا بسته به گیربکس یا اتوماتیک بودن آن بین 760 تا 1000 میلیون و 65 میلیون تومان متغیر است.

حتی قیمت ساده ترین مدل. کوئیک سایپا به 418 میلیون تومب و قیمت رسید کوئیک اتوماتیک در حال حاضر 541 میلیون تومان است. قیمت خودرو شاهین بین 720 تا 820 میلیون تومان است.

اما سوال اینجاست که دلیل بی نظمی در بازار ملی خودرو چیست؟

مشکل چیه؟

بررسی ها نشان می دهد مشکل اصلی بازار کمبود عرضه و عدم افزایش تیراژ تولید شرکت های خودروسازی است. موضوعی که باید توسط وزارت صنعت حل شود اما هنوز نتوانسته آن را اجرایی کند.

آمارها حاکی از آن است که بازار داخلی سالانه به طور متوسط ​​به 1.5 میلیون دستگاه خودروی جدید نیاز دارد، در حالی که حجم تولید دو شرکت ایرانی خودرو و سایپا در سال گذشته در بهترین حالت به 881 هزار دستگاه رسید که به این معناست که سطح تولید پاسخگوی تمام نیازها است. بازار ندارد.

کاهش تولید در سال گذشته

همانطور که آمار نشان می دهد حجم تولید ایران خودرو در سال 1402 برای بازار داخلی با کاهش 8 درصدی به 535 هزار و 636 دستگاه رسید. این بدان معناست که سطح تولید ایران خودرو در سال گذشته و در شرایطی که بازار کمبود زیادی داشت، کاهش یافته است. برای 47 هزار و 600 واحد.

حجم تولید سایپا در سال گذشته با کاهش 3600 دستگاهی به 345946 دستگاه رسید. این بدان معناست که دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال گذشته در مجموع 881 هزار و 582 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. و شکاف بزرگی بین تقاضای بازار و گردش تولید واقعی وجود دارد.

امسال حتی تیراژ تولید نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات موجود تیراژ تولید شرکت ایران خودرو در نیمه نخست امسال 15 درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که خودروهای تولید شده در دو ماهه نخست امسال 11 هزار و 234 خودرو کمتر از سال گذشته است.

شرکت سایپا در دو ماهه امسال در مجموع نزدیک به 53 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به دو ماه سال گذشته 1650 دستگاه کاهش داشته است.

وضعیت واردات نامشخص

در شرایطی که افزایش سطح تولید ملی بازار داخلی را راضی نمی کند. مجلس تصمیم گرفت طرح واردات خودرو را آغاز کند. اما همانطور که آمارها نشان می دهد، تاکنون بخش محدودی از خودروهای جدید وارد بازار شده اند. ضمن اینکه تکلیف واردات خودروهای فرسوده نیز مشخص نیست. به نظر می رسد مشکلاتی که در حوزه تامین ارز وجود دارد، مانعی بر سر راه واردات خودرو شده است. در چنین شرایطی محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی گفت: قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت آینده اجرا می کنیم. به نظر می رسد تا زمانی که سطح تولید خودروهای داخلی افزایش نیابد یا حداقل حجم واردات در کوتاه مدت افزایش نیابد، بازار خودرو نمی تواند به تعادل برسد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا