اخبار روز

چرا خرید ملک در ترکیه دیگر ارزشی ندارد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، داده های موسسه آمار ترکیه نشان می دهد که فروش آپارتمان به اتباع خارجی در هفت ماهه نخست سال کاهش محسوسی را ثبت کرده و تنها به 12811 مورد رسیده است.

همشهری در این خبر نوشت: بر اساس این گزارش، فروش مسکن به خریداران خارجی در ماه گذشته 16.1 درصد کاهش یافت و خارجی ها تنها 2350 ملک در ترکیه خریدند که روس ها در خرید ملک 485 ملک پیشتاز هستند و پس از آن اوکراینی ها با 171 ملک و آلمانی ها در رتبه های بعدی قرار دارند. با 162 خانه در رتبه های بعدی قرار دارند، اما ایرانی ها که همیشه جایگاه ویژه ای در لیست خریداران ملک در ترکیه داشته اند، دیگر جزو سه کشوری نیستند که بیشترین ملک را در ترکیه خریداری کرده اند، اما سوال اینجاست که چرا خرید ملک در ترکیه ترکیه جذابیت کمتری پیدا کرده است

یکی یکی از دلایل کاهش سرمایه گذاری در بازار املاک ترکیه، رشد تورم در این کشور است که بر اساس آخرین گزارش ها در ماه جولای به 61.78 درصد رسیده است. افزایش تورم در ترکیه هم قدرت خرید مردم را کاهش داده و هم جذابیت سرمایه گذاری خارجی ها در این کشور را کاهش داده است.

عامل بعدی را می توان افزایش نرخ بهره دانست. بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با تورم فزاینده در این کشور، به طور مداوم نرخ بهره را افزایش داده است. این اقدام همچنین منجر به گران شدن وام مسکن شده و دیگر برای خریدار سودی ندارد.

در سال های اخیر مشکلات اقتصادی باعث کاهش ارزش لیر ترکیه شده است که می تواند دو اثر متضاد بر بازار املاک ترکیه داشته باشد. از دست دادن ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی، از یک سو به این معنی است که خارجی ها می توانند دارایی ارزان قیمت داشته باشند و از سوی دیگر، می تواند منجر به کاهش بازده مورد انتظار سرمایه گذاران شود. به عبارت دیگر، با کاهش ارزش لیر، چشم انداز سرمایه گذاری و رشد بازدهی در بازار املاک ترکیه چندان مطلوب نیست و جذابیت سرمایه گذاری برای خارجی ها را کاهش داده است.

217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا