اخبار روز

چرا جام جهانی زنان محبوبیتی ندارد؟

عصر ایران; مترجم: لیلا احمدی – جام جهانی زنان هنوز آن قدر و منزلت و محبوبیتی را که شایسته است (به ویژه در کشورهای توسعه نیافته) به دست نیاورده است. عدم توجه به این حوزه به دلیل وضعیت بد فرهنگی و اقتصادی زنان در کشورهای فرودست و تحت الشعاع قرار گرفتن نیمی از جمعیت آنهاست. به طور معمول، زنان در این کشورها برای ورود یا پیگیری مسابقات جهانی با محدودیت های متعدد و فزاینده ای روبرو هستند.

حضور زنان در این عرصه ارتباط زیادی با ساختار حکومتی و قواعد فرهنگی جامعه دارد. سطح توسعه یافتگی بر شادی، پویایی و رقابت پذیری زنان تأثیر می گذارد. در شرایط بهینه، زنان انگیزه و فرصت بیشتری برای ورود به عرصه های ورزشی دارند. تلاش‌های حاصل در این زمینه‌ها هیجان‌انگیز است و پتانسیل تغییر زندگی زنان را دارد.

اما در کشورهای توسعه یافته قوانین متفاوت و فضای متفاوتی اعمال می شود. تعداد بلیت های فروخته شده برای افتتاحیه جام جهانی زنان در استرالیا و نیوزلند اخیرا رکورد زده است. با وجود همه موانع و کاستی ها، مسابقات بانوان در سراسر جهان در حال افزایش است. در این مقاله، تیم تحریریه گاردین نگاهی به این حال و هوای پرشور انداخته و تحولات این حوزه را بررسی کرده است.

*****

زمانی که جام جهانی فوتبال زنان در سال 1991 با حمایت فیفا افتتاح شد، عنوانی عجیب و شرم آور به این مسابقات داده شد تا آن را بی اهمیت جلوه دهد و این دسته از مسابقات را تحت الشعاع قرار دهد. فیفا اشتیاق نیمی از جمعیت جهان به ورزش را «مسابقه‌هایی که مردان به رقابت می‌پردازند» توصیف کرد.

اما علیرغم کمبود منابع و عنوان تحقیرآمیز، اولین جام جهانی زنان فیفا برای M&Ms موفقیتی غیرقابل انکار و شروعی تحسین برانگیز بود.

با برگزاری نهمین دوره جام جهانی زنان در استرالیا و نیوزلند در روز پنجشنبه، دیگر چنین شوونیسم بی پروا وجود ندارد و محبوبیت روزافزون رقابت های زنان فراتر از همه انتظارات است.

تقاضا برای بلیط بازی افتتاحیه استرالیا مقابل جمهوری ایرلند به حدی بود که بازی مجبور شد از ورزشگاه 45000 نفری به استادیوم Acre سیدنی که بیش از 80000 صندلی دارد منتقل شود.

یک سال پس از اینکه شیرهای انگلیس با قهرمانی در یورو 22 فوتبال را به خانه آوردند، ماتیلداس استرالیا احتمالاً از همان حمایت پرشور برخوردار خواهد شد.

آمار گویای این است و نشان می دهد که این جام جهانی به ویترینی پر زرق و برق برای پرشورترین ورزش جهان تبدیل شده است. 32 کشور (یک رکورد جدید) در 10 ورزشگاه در 9 شهر به رقابت خواهند پرداخت. تقریباً یک و نیم میلیون بلیت (یک رکورد جدید دیگر) پیش فروش شد. فیفا امیدوار است 2 میلیارد بیننده تلویزیونی جهانی در مقایسه با 1.12 میلیارد تماشاگر نسخه 2019 فرانسه داشته باشد. این عدد نشان دهنده نزدیک به یک سوم مخاطبان تلویزیونی است که جام جهانی مردان را در سال گذشته تماشا کردند.

اینها آمار درخشان و قابل توجهی است. با این حال، این منطقه زنانه همیشه دست کم گرفته شده و فقط بودجه کمی در نظر گرفته شده است. البته می دانیم که شناخته شدن و دریافت پاداش مناسب هرگز خالی از تلاش نیست.

در آن سال حق پخش بازی ها جدا از مسابقات مردان فروخته شد. مبلغ پیشنهادی نیز سه برابر شد و به 152 میلیون دلار رسید. مقامات قول داده اند که برابری جنسیتی تا سال 2027 به طور کامل تحقق یابد.

فیفا موافقت کرده است که بخشی از این پول را مستقیماً به اعضای تیم بپردازد، پس از اینکه بازیکنان تلاش جمعی قابل تحسینی برای افزایش سطح دستمزد و بهبود شرایط انجام دادند. این یک پیشرفت حرفه ای ارزشمند است، به ویژه برای آن دسته از بازیکنانی که نماینده کشورهای فقیرتر در رده آماتور یا نیمه حرفه ای هستند.

ما با ورزشی روبرو هستیم که با سرعت های متفاوتی در سراسر جهان در حال توسعه است. ورزشی که میانگین دستمزد اعضای آن حدود یازده هزار و سیصد پوند است. بنابراین باید اقدامات بیشتری برای هموارسازی این حوزه انجام شود.

چرا جام جهانی زنان محبوبیتی ندارد؟

با این حال، در حال حاضر، تمرکز فقط بر روی فوتبال خواهد بود، چیزی که وعده می دهد شدیدترین و هیجان انگیزترین جام جهانی زنان در مدت زمان طولانی باشد.

ایالات متحده، برنده دو تورنمنت گذشته، تیمی در حال انتقال است. یک هت تریک برد می تواند بیشتر باشد. شیرها سختی ذهنی دارند تا بدانند برای بلند کردن جام چه چیزی لازم است، اما ستاره‌های کلیدی بث مید و لی ویلیامسون را به دلیل مصدومیت از دست داده‌اند.

در مقابل تماشاگران خانگی پرشور که قبلاً به ماتیلداها علاقه نشان داده‌اند، می‌توان صحنه را برای سام کر مهاجم و کاپیتان پرکار استرالیا آماده کرد تا تیمش را به همان شیوه‌ای که لیونل مسی الهام‌بخش آرژانتین در قطر بود، الهام بخشد.

مسابقات بانوان در سراسر جهان برگزار می شود. این رقابت ها با تلاشی که از چنین موقعیت هایی ناشی می شود، دامن می زند. تماشای یک کشور معروف و ورزشی می تواند شادی مردم را به اوج برساند. هر تیمی که برنده میدان شود، برنده بزرگترین جام جهانی در تاریخ فوتبال زنان است. لیوانی که از هر فرصتی برای به یاد ماندن استفاده می کند.

منبع: گاردین

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا