اخبار روز

چرا در تابستان گرم قیمت میوه کاهش پیدا نکرد! /جزئیات

بازار میوه امروز شمشیر دولبه ای است که هم مصرف کننده و هم تولیدکننده را هدف قرار می دهد: فقط تاجرانی که کمترین تلاش را انجام داده اند از این بازار سود می برند. در حالی که انتظار می رفت با شروع فصل تابستان و فصل برداشت، قیمت ها کاهش یابد، قیمت ها به استثنای برخی از اقلام به طور کلی در سطوح بالا باقی ماندند.

بر اساس لیست قیمت منتشر شده از سوی اتحادیه میوه و تره بار تهران، قیمت عمده فروشی در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران؛ انگور تا 30 هزار تومان، سیب تا 40 هزار تومان، آلو تا 40 هزار تومان، انجیر سیاه تا 45 هزار تومان، هلو انجیری تا 45 هزار تومان، موز تا 68 هزار تومان و گلابی تا 80 هزار تومان.

هندوانه میوه ای ارزان قیمت در بازار است که کیلویی 8000 تومان قیمت دارد اما همتای آن خربزه تا 18000 تومان و خربزه تا 20000 تومان در هر کیلو به فروش می رسد. در گروه سبزی ها بادمجان تا 20 هزار تومان، بامیه 42 هزار تومان، پیاز 9 هزار تومان، سبزی خوردن تا 23 هزار تومان و سیر خشک 80 هزار تومان است.

قیمت 52 نوع میوه و تره بار در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح زیر است:

چرا در تابستان گرم قیمت میوه کاهش پیدا نکرد! /جزئیات

قیمت های این بازار به صورت عمده است و طبق قانون مغازه های سطح شهر می توانند تا 35 درصد بیشتر از این قیمت ها بفروشند. اما چه عواملی بر قیمت در بازار میوه تاثیرگذار است؟

*عدم نظارت عامل اصلی گرانی در بازار میوه است

میوه هایی که از استان های مختلف به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در اتوبان آزادگان می آیند توسط مغازه داران خریداری و در سطح شهر به فروش می رسد. غرفه داران در محل باید یک فاکتور فروش مهر و موم شده ارائه دهند و تمام خروجی های سایت را نظارت کنند تا مطمئن شوند میوه بدون فاکتور باقی نمی ماند. اما در عمل این نظارت ها ضعیف است. حتی نظارتی بر مغازه ها در شهر وجود ندارد، هیچکس نمی پرسد که چقدر از این میوه ها را می خرید و چقدر می فروشید.

علی عبداللهی یکی از میوه فروشان منیریه تهران در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ اظهار کرد: مغازه داران معمولاً فاکتور فروش صادر نمی کنند و نظارت زیادی بر درب های خروجی میدان وجود ندارد.

وی افزود: نداشتن فاکتور به فروشنده فرصت فاکتور یا گران فروشی را می دهد و همچنین راه را برای فرار از اقدامات نظارتی و تنبیهی هموار می کند.

عبدالهی گفت: به ندرت پیش می آید که نیروهای نظارتی بیایند و خیلی سخت گیر و مدارا نباشند.

* دلالی و واسطه گری دلیل اصلی گرانی میوه در بازار است

واسطه گری یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است که از باغ تا آخرین لحظه ادامه دارد. طبق بررسی ها، قیمت از باغ تا مصرف کننده در برخی موارد ده برابر افزایش می یابد. تاجران از نیاز باغداران استفاده می کنند و محصول آنها را با قیمت پایین می خرند و به قیمت بالاتر می فروشند.

دلالي هم در ميادين ميوه مركزي دارد و تاثير زيادي در قيمت ميوه در بازار دارد. کامیون هایی که شبانه از استان ها به میدان میوه مرکزی می رسند، به دلیل اینکه می خواهند بار خود را تخلیه کنند و سریعتر برگردند، خرید و فروش آنها ضابطه مند نیست و طبق روال قانونی نمی رود، توسط دلالان خریداری می شود.

یکی از کارگران میدان تره بار تهران به خبرنگار فارس گفت: با میوه های وارداتی مانند موز و آناناس، دلالان زیادی وجود دارد، شاید دست دلالان از شبی که این میوه ها به میدان می رسد تا صبح پنج بار می چرخد.

* هزینه های تولید میوه بالاست

یک کارشناس کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار پی ام آپ گفت: به دلیل حذف یارانه کود و سم و 5 برابر شدن قیمت، هزینه کشت میوه در باغ افزایش یافته است. باغبان لیتری 1.5 میلیون تومان می دهد و کیسه کود سیاه (فسفات و پتاسه) تا یک میلیون تومان در بازار سیاه به فروش می رسد و همه اینها قیمت تمام شده تولید را بالا برده است.

ایران رتبه اول تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر رتبه هشتم را در ده کشور برتر تولیدکننده میوه در جهان به خود اختصاص داده است. بنابراین مردم انتظار دارند که این میوه در داخل تولید شود و ربطی به ارز ندارد. با قیمت ارزان تر، کارشناسان معتقدند با کاهش هزینه های تولید و کنترل واسطه گری می توان قیمت میوه را کنترل کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا