در میانه‌ی استان سیستان بلوچستان شهری وجود دارد که نام آن را می‌توان در کتب کهن و قدیمی لاتین و یونانی پیدا کرد. ایرانشهر به‌دلیل قدمت زیاد و تاریخچه‌ی فوق‌العاده، مقصد خوبی برای سفر به‌نظر می‌رسد. علاوه‌بر این اگر مشتاق به آشنایی بیشتر با قوم بلوچ هستید؛ ایرانشهر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر است. جاذبه‌های گردشگری و نخلستان‌ها هم جزو عللی هستند که مسافران را برای گرفتن بلیط ایرانشهر  مجاب می‌کنند. در زیر، هر یک از این دلایل به‌طور کامل شرح داده شده است. برای آشنایی بیشتر با شهر متمدن ایرانشهر متن زیر را دنبال کنید.

تجلی قوم بلوچ در ایرانشهر

در کتیبه‌های قدیمی بیستون، نام قوم بلوچ همیشه می‌درخشیده است. این قوم یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی هستند. حتی با پیشرفته‌ترشدن روش‌های زندگی، قوم بلوچ همچنان با روش سنتی خود و زندگی عشایری و طایفه‌ای پیش می‌روند. با گذر از کوچه پس کوچه‌های ایرانشهر، چشمان مهربان این قوم و مهمان‌نوازی بی‌حدوحصر آن‌ها را به نظاره بنشینید.

قدمت و تاریخچه شهر

اگر در منابع مختلف باستان‌شناسی جست‌وجو کنید، به شهری با نام پورا برخواهید خورد. به‌نظر می‌رسد این شهر همان ایرانشهر است که از زمان شاهنشاهی هخامنشیان پابرجا بوده است. با جست‌وجو بیشتر به این نتیجه می‌رسید که زمان ساخت بعضی از مکان‌های تاریخی این شهر مثل قلعه ناصری به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. پس‌از دوره‌ی قاجار، ایرانشهر از اهمیت بیشتری برخورددار شد. پادشاهان به این شهر مرکزیت و اعتبار خاصی بخشیدند. از آن زمان تلاش شد تا ایرانشهر به جای شهر پمبور، مرکز فرمانروایی سیستان و بلوچستان جنوبی باشد. پورا یا ایرانشهر تاریخی دیرینه در دل خود جا داده‌اند. دیدن مکان‌های تاریخی و قدمت این شهر یکی از دلایلی است که شما را به ایرانشهر خواهد کشاند.

وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد

قدمت ایرانشهر باعث به‌وجودآمدن بناهای تاریخی بسیاری در این شهر شده است. بناهایی که در زیر می‌بینید؛ در ادوار مختلف تاریخی توسط پادشاهان ساخته شده‌اند.

قلعه ناصری، یادگار ناصرالدین شاه

پیشنهاد ساختن قلعه ناصری را اولین بار حاکم ایالات کرمان و سیستان بلوچستان به ناصرالدین شاه داد. شکوه این قلعه در برابر قلعه‌های تاریخی دیگر، توصیف‌نشدنی است. متأسفانه اگر حالا برای دیدن این قلعه به ایرانشهر سفر کنید؛ به دلیل رسیدگی‌نشدن به قلعه تمام جزئیات آن را نمی‌توانید ببینید. برای مثال این قلعه از 150 اتاق تشکیل شده بود. هر اتاق معماری و گچ‌بری خاص خود را داشت. در حال حاضر بسیاری از این اتاق‌ها تخریب شده‌اند. البته‌که باقی‌مانده‌ی این اثر باز هم دیدنی است. معماری سر در ورودی قلعه هنوز پابرجاست. با دیدن این معماری زیبا می‌توانید زیبایی قسمت‌های تخریب‌شده را حدس بزنید. آجرنمای چشم‌نواز ورودی، قطعا شما را محو خود خواهد کرد.

 

چرا به ایرانشهر سفر کنیم؟

 

غار کرمانجی، محل اقامت خفاش‌ها

زمانی‌که وارد غار کرمانجی می‌شوید؛ با سیل عظیمی از خفاش‌ها مواجه خواهید شد. به‌همین دلیل اگر تصمیم به دیدن این غار دارید؛ احتیاط کنید. این غار از معدودترین غارهایی است که خشک است و آب ندارد. ورودی 4 در 4 این غار و عدم وجود آب باعث شده است حیوانات دیگر نتوانند به این غار بیایند. شاید دلیل خفاش‌ها برای اقامت در این غار همین موضوع باشد. به‌ هر حال، برای دیدن این غار هیجان‌انگیز حتما از فردی خبره کمک بگیرید.

رودخانه دامن، رودخانه‌ی همیشه زنده

فقط مکان‌های تاریخی نیستند که شما را برای دیدن ایرانشهر متقاعد می‌کنند. طبیعت ایرانشهر هم در کنار بناهای تاریخی، بسیار دیدنی است. در اطراف ایرانشهر رودخانه‌ای می‌بینید که در تمام فصول سال خروشان است. زنده‌بودن این رودخانه در تمام فصول باعث این شده است که در این منطقه کشاورزی هم به قوت گذشته باقی بماند. علاوه‌بر دیدن رودخانه و لمس خنکی آن، از طبیعت نخلستان‌های زیبای اطراف آن هم لذت ببرید.

چشمه‌ی آب گرم کتوکان پر از املاح معدنی

دلیل دیگر سفر به ایرانشهر برای شما می‌تواند وجود چشمه‌های آب گرم فراوان در این شهر باشد. یکی از معروف‌ترین این چشمه‌ها، کتوکان نام دارد. دلیل معروف‌بودن این چشمه، وجود املاح معدنی در این چشمه است. این چشمه از سنگ قرمزی به نام پلاژیک خارج می‌شود. اگر به ایرانشهر سفر کردید؛ حتما به این چشمه آبگرم سری بزنید.

چشمه آبگرم بزمان، مکانی برای رهایی از دردهای مفاصلی

درد پا امان‌تا را بریده است؟ در آبگرم این چشمه دردهای مفاصلی خود را درمان کنید! سال‌هاست که مردم روستاهای نزدیک آبگرم بزمان، از این چشمه برای دردمان بیماری‌های مفاصلی خود استفاده می‌کنند. هنگامی‌که پا در این چشمه می‌گذارید، دمای آب باعث می‌شود در یک لحظه تمام دردهای خود را فراموش کنید.

چرا به ایرانشهر سفر کنیم؟

چشمه آبگرم کنتی و درمان بیماری‌های پوستی

ظاهرا سفر به ایرانشهر بیشتر از اینکه جنبه‌ی تفریحی داشته باشد؛ جنبه‌ی درمانی دارد. اگر در چشمه آبگرم بزمان، از درد مفاصل خود خلاص شدید؛ برای درمان بیماری‌های پوستی سر به چشمه‌ی آبگرم کنتی بزنید. این چشمه‌ی آبگرم در کنار خواص درمانی، زیبایی خاص خود را دارد.

با فلای تودی در کنار بلوچ‌ها از سفر خود لذت ببرید

شاید تا همین لحظه، دلایل گفته ‌شده شما را برای گرفتن بلیط ایرانشهر مجاب کرده باشند. اگر قصد گرفتن بلیط ارزان هواپیما را دارید، فلای تودی بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. با تقویم قیمتی که فلای تودی برای شما تنظیم می‌کند؛ به‌راحتی امکان پیداکردن به‌صرفه‌ترین بلیط موجود را خواهید داشت. به‌علاوه، برای ماندن در شهر ایرانشهر به رزرو هتل هم نیاز پیدا خواهید کرد. به‌‎جای ساعت‌ها گشتن برای هتل در ایرانشهر، قبل از سفر به این شهر هتل خود را در فلای تودی رزرو کنید. ویژگی‌های هتل و قیمت دقیق آن در سایت فلای تودی ثبت شده است. با فلای تودی، چند روز زندگی در کنار قوم خون‌گرم بلوچ را راحت‌تر تجربه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *