چرا بلندترین قله جهان هر سال بالاتر می رود؟

تقریباً 50 میلیون سال است که قله اورست به بلندترین کوه جهان تبدیل شده است. قله این کوه که در تبتی چومولونگما یا در نپالی ساگارماتا نیز نامیده می شود، بخشی از رشته کوه هیمالیا است که در اثر برخورد صفحه تکتونیکی زیر شبه قاره هند با بقیه آسیا بالا آمده است.

به گزارش فرادید؛ جین ژندای، زمین شناس در دانشگاه علوم زمین چین در پکن می گوید: «اگرچه کوه ها برای ما ساکن به نظر می رسند، اما در واقع دائماً در حال حرکت هستند. برخی از این حرکات ثابت دانشمندان را شگفت زده می کند.

محققان دریافته‌اند که اورست سریع‌تر از حد انتظار بالا می‌رود، حتی سریع‌تر از بسیاری از همتایان هیمالیا. در مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در مجله Nature Geoscience منتشر شد، دای و سایر محققان می گویند دلیل این رشد سریع را کشف کرده اند.

به نظر می رسد دلیل نامشهود فرسایش ناشی از ادغام رودخانه های واقع در حدود 75 کیلومتری اورست باشد. رودخانه هایی در کوه های شیب دار مانند هیمالیا، مقادیر زیادی سنگ را به پایین رشته کوه منتقل می کنند. در سطح، به نظر می رسد که این فرآیند تأثیر منفی بر ارتفاع کوه داشته باشد، اما در واقع تأثیر معکوس بر روی پوسته زمین دارد.

آدام اسمیت یکی یکی از نویسندگان این مطالعه و زمین شناس در دانشگاه کالج لندن می گوید: «این کمی شبیه تخلیه محموله از یک کشتی است. کشتی سبک تر می شود و کمی بالاتر شناور می شود. به همین ترتیب، با سبک‌تر شدن پوسته، می‌تواند کمی بالاتر، بالای گوشته سیاره شناور شود.»

محققان با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای دریافتند که فرسایش شدید رودخانه‌های باستانی و مدرن باعث افزایش رشد اورست شده و ارتفاع آن را هر سال حدود دو میلی‌متر افزایش می‌دهد که در مجموع بین ۱۵ تا ۵۰ متر است.

الیزابت دینگل، زمین شناس دانشگاه دورهام در انگلستان می گوید: «تأثیرات رودخانه های دیگری در هیمالیا رخ داده است. جالب است بدانیم که آیا اثرات مشابه در جاهای دیگر حفظ شده است یا در سایر رشته‌های کوهستانی فعال زمین‌ساختی رایج‌تر است.” یکی دیگر از یافته‌های این تیم این بود که قله‌های دیگر نزدیک اورست، از جمله لوتسه و ماکالو، چهارمین و پنجمین قله‌های مرتفع این قله هستند. زمین نیز به دلیل همین روند ارتفاع خود را افزایش می دهد.

از نظر فیزیکی، اورست مرتفع ترین نقطه روی زمین است و صرفاً به دلیل اندازه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر فرهنگی، اورست برای جوامع محلی شرپا و تبتی مقدس است. در سراسر جهان، اورست نمادی از چالش نهایی است و تجسم استقامت انسان و انگیزه برای فراتر رفتن از محدودیت های درک شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما