اخبار روز

چرا بعضی ها همیشه دیر می کنند؟

علی سلیمی: احتمالا اکثر ما دوستان و آشناهایی داریم که همیشه در قرار ملاقات ها دیر می آیند و به این ویژگی معروف هستند یا شاید خودمان هم چنین داشته باشیم. یکی یکی از آنها باشید. اگرچه عوامل بیرونی مانند ترافیک یا تاخیر در حرکت وسایل نقلیه عمومی اغلب باعث دیر رسیدن و تاخیر می شود، اما اگر این اتفاق در بیشتر موارد رخ می دهد، ممکن است به دلایل داخلی باشد.

معمولاً اگر شما حتی 5 دقیقه تاخیر داشته باشید، اکثر مردم کینه ای به دل نمی گیرند، زیرا اگر دیر بیایید، دیگران اذیت می شوند. آنها ناراحت هستند زیرا تاخیر شما نشان دهنده عدم احترام و توجه به آنها است و به خصوص اگر موقعیت اجتماعی بالاتری داشته باشند (یا فکر می کنند) بیشتر ناراحت می شوند. مگر اینکه بهانه خوبی برای دیر رسیدن داشته باشید، ترجیحا چیزی که خارج از کنترل شماست.

دیر رسیدن این پیام را می دهد که “زمان من از شما با ارزش تر است” و حتی شاید “با رسیدن به شما لطفی می کنم.” ، که شامل بخش ها و زمان های دقیق تری است.

روانشناسی اهمال کاری

دیر آمدن دیگران را آزار می دهد، اما در عین حال دید یک فرد دیر رسیدن را هم خراب می کند که مثلاً توانایی برنامه ریزی را ندارد. اما دلایل روانی نیز برای تاخیر وجود دارد. برخی از این دلایل عصبانیت و پرخاشگری و برخی دیگر خودفریبی است.

پرخاشگری منفعل

افرادی که در درون خود احساس خشم می کنند اما بیش از حد آرام عمل می کنند ممکن است خشم خود را به روش های منفعلانه ابراز کنند. یعنی آگاهانه یا ناآگاهانه از برآوردن انتظارات معقول دیگران امتناع می ورزند. همیشه ممکن است دیر شود یکی نمونه ای از پرخاشگری منفعلانه نسبت به دیگری است. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع ابراز پرخاشگری پنهان است و هزینه عاطفی و اجتماعی کمتری نسبت به ابراز پرخاشگری آشکار دارد. با این حال، از شناسایی و حل مشکل اساسی جلوگیری می کند و می تواند باعث ناراحتی و رنجش فرد یا افرادی شود که تحت تأثیر آن قرار گرفته اند و در ادامه به روابط آسیب جدی وارد کند.

چرا بعضی ها همیشه دیر می کنند؟

خودفریبی

همانطور که قبلاً ذکر شد، تأخیر، به ویژه تأخیر مکرر، این پیام را می فرستد: «من از شما مهمتر هستم، دقیقاً به همین دلیل است که مردم دیر می کنند. ممکن است کسی همیشه به دلیل احساس حقارت یا بی اهمیتی دیر کند. دیر رسیدن، راه او برای نفوذ در موقعیت و جلب توجه حداکثری است. ممکن است متوجه شده باشید که برخی از افرادی که عادت به دیر رسیدن دارند معمولاً در مورد آن بحث می کنند. عذرخواهی فراوان، معرفی کردن خود به همه، حرکت مداوم و غیره. دیر حاضر شدن نیز می تواند نشانه نارضایتی شما از هدف جلسه یا آزرده شدن از نتیجه احتمالی باشد.

باید توجه داشت که دیرکردن لزوماً ناسالم یا ناسالم نیست. وقتی دیر می کنید گاهی ناخودآگاه می گویید که نمی خواهید آنجا باشید یا بهتر است آنجا نباشید. هر وقت دیر به جایی رسیدید، ممکن است از خود بپرسید چرا دیر آمدم؟ آیا واقعاً به دلایل بیرونی و غیرقابل کنترل بوده است یا یک مشکل داخلی بوده است؟

منبع: روانشناسی امروز

بیشتر بخوانید: 4 نکته برای تقویت حافظه

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا