دانستنی ها

چرا بعد از کاهش وزن دوباره چاق می شویم؟

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

سخت ترین بخش کاهش وزن، حفظ یا جلوگیری از افزایش وزن است. برخی از دانشمندان درگیر در این تحقیق معتقدند که بدن انسان وزن خاصی دارد که به آن باز می گردد. اگر وزن کم کنید، ممکن است بدنتان برای بازگرداندن آن مشکل داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، نظریه «نقطه تنظیم» بیان می کند که بدن انسان تلاش می کند وزن خود را در محدوده دلخواه خود حفظ کند. اکثر افراد در طول زندگی بزرگسالی خود با تغییرات اندکی در محدوده وزن طبیعی باقی می مانند. از سوی دیگر، سیستم بدن و متابولیسم برخی افراد ممکن است در جوانی آنها را لاغر نگه دارد، اما در سال های بعد از میانسالی وزن اضافه می کنند.

در حالی که شواهدی برای نظریه «نقطه تنظیم» وجود دارد، عوامل دیگری نیز در کاهش وزن مهم هستند و مطالعات نشان می‌دهد که کاهش وزن و حفظ آن امکان‌پذیر است. بر اساس تئوری نقطه تنظیم، اگر به طور ناگهانی شروع به مصرف کالری کمتری کنید، متابولیسم شما کاهش می یابد. اگر سطح فعالیت شما تغییر نکند و ورزش هوازی انجام ندهید، کالری کمتری خواهید سوزاند. بدن شما همچنین ممکن است نحوه جذب مواد مغذی را تغییر دهد. هورمون های شما ممکن است تغییر کند و شما را گرسنه تر کند. این عوامل ممکن است به شما کمک کند به وزن قبلی خود بازگردید.

ایده یک نقطه تنظیم فقط یک نظریه است زیرا هیچ مدرک واقعی برای آن وجود ندارد. محققان مشاهده کرده‌اند که بسیاری از افراد به محدوده وزنی خاصی برمی‌گردند، اما مطالعات علمی درباره وزن دشوار است. کنترل آنچه مردم می خورند دشوار است. بیشتر مطالعات همچنین بر گزارش های خود افراد از آنچه می خورند تکیه می کنند که می تواند نادرست باشد.

چرا افزایش وزن؟

راستی چرا اینقدر طول میکشه که لاغر بشیم و چرا در هفته ها و ماههای اول که میخوایم لاغر بشیم نه تنها وزن کم نمیکنیم بلکه وزنمون زیاد میشه.

زیست شناسان کشف کرده اند که گرسنگی یک مشکل در طول تاریخ بوده است. یکی این یکی از بزرگترین تهدیدات برای انسان بوده است. بدن ما روشی را برای محافظت از ما در برابر گرسنگی با ذخیره چربی ایجاد کرده است. با این حال، در سال های اخیر، چاقی به یک تهدید برای سلامت تبدیل شده است. احتمالاً بدن ما هنوز برای مقابله با این چالش رشد نکرده است.

اگر کالری را کاهش دهید چه اتفاقی می افتد؟ کاهش کالری دریافتی باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. برخی از این تغییرات حفظ وزن را دشوار می کند. جثه کوچکتر به این معنی است که کالری کمتری می سوزانید. با این حال، ممکن است برای جلوگیری از افزایش وزن نیاز به کاهش مصرف داشته باشید. اما چرا؟

تنظیم هورمونی سطح لپتین شما ممکن است کاهش یابد. لپتین هورمونی است که به شما احساس سیری می دهد. ممکن است برای احساس سیری نیاز به خوردن بیشتر داشته باشید. ممکن است افزایش گرلین، هورمون گرسنگی را تجربه کنید. در نتیجه ممکن است اشتهای شما افزایش یابد.

مدل های دیگر برای اضافه وزن

نظریه نقطه تنظیم نمی تواند الگوهای مختلف افزایش وزن را که دانشمندان مشاهده می کنند توضیح دهد. این الگوها نشان می دهد که آنچه در زندگی یک فرد می گذرد ممکن است به اندازه تئوری نقطه تنظیم بدن در تعیین وزن مهم باشد. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند:

دانش آموزان دبیرستانی اغلب وزن اضافه می کنند.

کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می کنند بیشتر در معرض چاقی هستند.

افراد اغلب بعد از ازدواج وزن اضافه می کنند.

نرخ چاقی در میان افراد کمتر مرفه به ویژه در کشورهای غربی بیشتر است.

چگونه وزن کم کنیم؟

حتی اگر تئوری نقطه تنظیم درست باشد، می توان وزن کم کرد و آن را حفظ کرد. با پرهیز از رژیم های غذایی مد روز و کاهش وزن آهسته، نقطه تنظیم شما ممکن است تغییر کند و بدن شما زمان لازم را برای تطبیق با شیوه جدید غذا خوردن شما خواهد داشت. اگر از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید، ممکن است موفقیت بیشتری کسب کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا