دانستنی ها

چرا بعد از مراجعه به دندانپزشک دچار سردرد می شوید؟

آیندهدر اینجا برخی از شایع ترین علل سردرد پس از مراجعه به دندانپزشک و کارهایی که می توانید برای درمان سردرد خود انجام دهید، آورده شده است.

به گزارش فرارو به نقل از لیو استرانگ، دکتر نورولوژیست از بیمارستان پرسبیتریان سلامت تگزاس. علا الحبیب می گوید: «به دست آوردن آمار دقیق در مورد سردردهای دندانی دشوار است، اما غیر معمول نیست. اگرچه این سردردها می توانند آزاردهنده باشند، اما معمولا خطرناک نیستند. البته اگر بعد از مراجعه به دندانپزشکی مدام دچار سردرد یا میگرن می شوید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است تغییراتی در درمان شما ایجاد کنند یا توصیه هایی برای جلوگیری از این مشکل ارائه دهند.

1. ترس از رفتن به دندانپزشک

بسیاری از افراد از رفتن به دندانپزشک احساس ناراحتی می کنند. در واقع، طبق داده های کلینیک کلیولند، تقریباً 36 درصد از مردم در ایالات متحده از درمان های دندانپزشکی می ترسند. این اضطراب به تنهایی می تواند باعث سردرد شود. دکتر الحبیب تأیید کرد که استرس و اضطراب ناشی از مراجعه به دندانپزشک می تواند باعث سردرد شود. در این مورد، کیفیت خواب نیز ممکن است موثر باشد. با توجه به موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، اگر اضطراب شب قبل از ملاقات با دندانپزشک شما را بیدار نگه می دارد، می تواند دلیل سردرد در اواخر روز باشد.

راه حل این مشکل این است که با ترس از دندانپزشکی روبرو شوید و آن را رها کنید. در میان گذاشتن ترس و اضطراب خود با دندانپزشک نیز ممکن است کمک کننده باشد. به این ترتیب دندانپزشک شما می تواند سرعت و روش درمان شما را تغییر دهد. گوش دادن به موسیقی در طول معاینه و درمان دندانپزشکی نیز می تواند اعصاب شما را آرام کند و اضطراب شما را کاهش دهد.

2. دندان قروچه

به گفته کلینیک مایو، اگر در طول ویزیت خود احساس استرس یا اضطراب می کنید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید دندان قروچه کنید. می توانید قبل یا بعد از قرار ملاقات دندانپزشکی دندان های خود را به هم فشار دهید. الحبیب معتقد است که دندان قروچه به عضلات فک فشار وارد می کند و در نتیجه باعث سردرد می شود.

حتماً با پزشک خود در مورد این عادت مضر صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید. می‌توانید قبل از ملاقات بعدی با دندانپزشک، سایر تکنیک‌های کاهش استرس را امتحان کنید، مانند استفاده از توپ استرس یا تجسم خود در یک مکان شاد.

3. درد فک

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، اغلب مجبور هستید دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه دارید. این وضعیت می تواند به فک شما فشار وارد کند و باعث اسپاسم عضلات فک و سردرد شود. دکتر الحبیب می گوید: “مفصل گیجگاهی فکی استخوان فک را به جمجمه متصل می کند و فشار زیاد روی این مفصل می تواند باعث سردرد شود.” معمولاً این سردردها را در اطراف سر احساس خواهید کرد و همچنین ممکن است درد یا خستگی در فک خود احساس کنید.

برای درمان این سردردها می توانید به مدت 15 تا 20 دقیقه کمپرس گرم روی فک خود قرار دهید. دکتر الحبیب می گوید: «این می تواند به آرامش عضلات و کاهش التهاب کمک کند، که در نهایت سردرد را کاهش می دهد. ماساژ آرام ناحیه دردناک با نوک انگشتان نیز می تواند با افزایش گردش خون به کاهش تنش کمک کند. تمرینات خاص فک همچنین می تواند به شل شدن عضلات فک و کاهش سردرد کمک کند.

4. داروهای بیهوشی

در موارد نادر، داروهای بیهوشی که توسط دندانپزشکان قبل از پرکردن، روکش یا سایر روش های درمانی استفاده می شود، می تواند باعث سردرد شود. بر اساس تحقیقات در شماره دسامبر 2021 مجله درد و بیهوشی دندان، حدود 2 درصد از افراد پس از دریافت بیهوشی دهانی برای اقدامات دندانپزشکی دچار سردرد می شوند. دکتر الحبیب می گوید: «این داروها اغلب حاوی موادی هستند که می توانند باعث افزایش موقت فشار خون و در نتیجه سردرد شوند.

الحبیب خاطرنشان کرد: سردردهای ناشی از تزریق خوراکی بی حس کننده معمولاً کوتاه مدت هستند و خود به خود برطرف می شوند. وی افزود: با نوشیدن آب فراوان و استراحت در اتاقی تاریک و ساکت می توان این روند را تسریع کرد و سردرد را به حداقل رساند.

چه زمانی برای سردرد بعد از دندانپزشکی به پزشک مراجعه کنیم؟

احتمالاً پس از مراجعه به دندانپزشک نیازی به نگرانی در مورد سردرد خفیف ندارید. در واقع حتی پوسته پوسته شدن دندان ها می تواند به لثه ها آسیب برساند و باعث فک و سردرد شود. اما اگر پس از مراجعه به دندانپزشک، سردرد شما به مدت یک هفته ادامه داشت، با سرگیجه یا مشکلات بینایی همراه بود و یا در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا