اخبار روز

چرا بسیاری از مردم صبح زود از خواب بیدار می شوند؟

درمانگران اختلال خواب و متخصصان سلامت روان موافقند که ساعت 3 یا 4 صبح بدترین زمان برای بیدار شدن در شب است. ساعاتی که بسیاری از ما ناگهان از خواب بیدار می شویم و هنوز نمی دانیم چرا.

به گزارش آنا، گرگ موری، مدیر مرکز سلامت روان در دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا، می نویسد: «من گاهی به شوخی می گویم که تنها خوبی بیدار شدن در ساعت 3 صبح که اصلا عادت خوبی نیست، این است که واضح است که مصداق فاجعه است. “او آن را به ما می دهد.”

اما پشت این عادت فراگیر که از هر سه نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد چیست؟

موری توضیح می‌دهد: «وقتی ما خوب می‌خوابیم، این پرش‌های خواب به این راحتی اتفاق نمی‌افتد، اما وقتی کمی استرس داریم، ممکن است که بیدار شدن به حالتی کاملاً آگاهانه تبدیل شود».

البته استرس تنها عاملی نیست که می تواند ما را در ساعت 3 صبح از خواب بیدار کند. ریتم نامنظم زندگی و کمبود هوای تازه در محیط خواب باعث می شود ساعت 3 یا 4 صبح از خواب بیدار شوید.

فیزیولوژیست خواب استفانی رومیشفسکی توصیه می کند که این عادت مخرب و اشتباه را کنار بگذارید: «هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و تا زمانی که احساس خواب آلودگی نکنید به رختخواب نروید».

او توضیح داد: «سعی کنید به طور منظم ورزش کنید و صبح ها مقداری نور خورشید دریافت کنید. همچنین روابط اجتماعی خود را حفظ کنید. اینگونه است که مغز ما متوجه می شود که شب تنها راه خواب است.»

بنابراین دلایل بیدار شدن ما در شب به خوبی شناخته شده است، اما چرا ساعت سه یا چهار صبح است؟ اکثر ما معمولاً بین 11 تا 12 شب می خوابیم و بین 7 تا 8 صبح از خواب بیدار می شویم. ساعت 3 یا 4 صبح در میانه این فاصله زمانی است.

در طول شب، خواب ما به خواب سبک و سنگین تقسیم می شود، فازهایی که با حرکت سریع چشم (REM) و غیره تقسیم می شوند. آنیسا داس، دستیار مدیر برنامه درمان بی خوابی در مرکز پزشکی وکسنر ایالت اوهایو توضیح داد: «هر مرحله از خواب آستانه متفاوتی برای بیدار شدن آسان دارد.

او افزود: «با نزدیک شدن به صبح، زمانی که ما در خواب REM می گذرانیم افزایش می یابد. این بدان معناست که ما زمان بیشتری را در خواب نسبتاً سبک و رویایی می گذرانیم.

مایکل کی اسکالین، دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور در تگزاس، می گوید: «برخی از این بیداری ها می تواند ناشی از رویاهای ناراحت کننده باشد. این اضطراب ممکن است به دلیل کارهای ناتمام باشد که مغز را مشغول می کند.

او توصیه می کند: «نگه داشتن یک دفترچه یادداشت در کنار تخت و یادداشت همه چیز در لیست کارهایتان می تواند به کاهش اضطراب شما و کاهش بیداری های شبانه کمک کند».

به عبارت ساده، این بدان معناست که قبل از خواب، مدتی را به مرور وقایع روز گذشته اختصاص دهید و برای فردا برنامه ریزی کنید تا در هنگام خواب چیزی به ذهنتان خطور نکند که ممکن است شما را نگران کند و شما را بیدار کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا