اخبار روز

چرا برخی افراد در خواب راه می روند؟

راه رفتن در خواب، مانند سایر اختلالات خواب، زمانی رخ می دهد که فرد فقط تا حدی از خواب آهسته چشم بیدار شود.

به گزارش ایتنا، خوابگردی یا راه رفتن در خواب زمانی اتفاق می افتد که فرد با وجود اینکه در خواب عمیق است، طوری رفتار کند که انگار کاملاً بیدار است. خوابگردها هنگام خواب راه می روند، صحبت می کنند و فعالیت های عادی انجام می دهند. راه رفتن در خواب می تواند به دلیل استرس، کمبود خواب، برخی بیماری ها یا داروها رخ دهد.

در مغز خوابگردها چه اتفاقی می افتد؟

وقتی افراد می خوابند وارد مراحل مختلف خواب می شوند. راه رفتن در خواب، مانند سایر اختلالات خواب، زمانی رخ می دهد که فرد فقط تا حدی از خواب آهسته چشم بیدار شود. این مرحله معمولا یک تا دو ساعت پس از به خواب رفتن رخ می دهد. اکثر جلسات 5 تا 10 دقیقه طول می کشد، اما می تواند 30 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

بر اساس تحقیقات، تغییرات در فرآیندهای مغز در طول راه رفتن در خواب بر زمان بین خواب و بیداری تأثیر می گذارد. هنگام راه رفتن در خواب، نواحی جلویی مغز در خواب هستند، اما نواحی حرکتی همچنان بیدار هستند. در این حالت فرد می تواند راه برود، اما ادراک حسی کار نمی کند و شخص مناظر، بوها، صداها یا درد را درک نمی کند. راه رفتن در خواب در کودکان (5٪) بسیار بیشتر از بزرگسالان (1.5٪) است و تقریباً 40٪ از کودکان عمدتاً بین سه تا هفت سالگی راه رفتن در خواب دارند.

دلایل راه رفتن در خواب چیست؟

راه رفتن در خواب می تواند ریشه های خانوادگی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که استعداد ژنتیکی همراه با عوامل محیطی می تواند باعث راه رفتن در خواب شود، اما دلایل این امر همیشه روشن و واضح نیست. برخی از داروهای خواب رایج عبارتند از الکل و برخی داروها. برخی از داروهای تجویزی برای بی خوابی، مانند Ambien (زولپیدم)، Lonesta (ezopiclone) و Sonata (zalplon)، و همچنین داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

موارد دیگری که می توانند باعث خواب آلودگی شوند عبارتند از:

استرس

تحقیقات نشان می دهد که رویدادهای استرس زا در طول روز رخ می دهد یکی این یکی از محرک های اصلی راه رفتن در خواب در بزرگسالان است. زندگی پر استرس نیز خطر بی خوابی را افزایش می دهد.

کمبود یا کمبود خواب

کمبود خواب، خواب نامنظم و خستگی می تواند منجر به راه رفتن در خواب شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب باعث افزایش فراوانی و پیچیدگی رویدادهای راه رفتن در خواب می شود.

میگرن

میگرن و اختلالات خواب مانند دندان قروچه و راه رفتن در خواب اغلب دست به دست هم می دهند، به همین دلیل است که فراوانی راه رفتن در خواب در افراد مبتلا به میگرن بیشتر است.

سپس

بیماری یا تب، به ویژه در کودکان، می تواند راه رفتن در خواب را تحریک کند. تب همچنین زمان خواب عمیق کامل (REM) را کوتاه می کند و رویاهای عجیب و غریب یا کابوس ها را ترویج می کند.

بیماری های تنفسی

راه رفتن در خواب در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب شایع تر است، وضعیتی که در آن تنفس متوقف می شود و به طور مکرر شروع می شود. این می تواند به دلیل قطع شدن اکسیژن رسانی به مغز باشد، اما ارتباط دقیق آن مشخص نیست. طبق تحقیقات، افرادی که آپنه خواب شدید دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که آپنه خواب خفیف دارند، در خواب راه رفتن دارند.

بیماری بازگشت اسید به مری

مطالعات نشان می دهد که بیماری ریفلاکس معده به مری با اختلالات خواب مانند مدت زمان خواب کوتاه تر و کیفیت پایین خواب مرتبط است.

بیماری پارکینسون

برخی تحقیقات نشان می دهد که حدود 10 درصد از بیماران پارکینسون از راه رفتن در خواب رنج می برند. این ممکن است به این دلیل باشد که تخریب عصبی مرتبط با بیماری پارکینسون، تنظیم برانگیختگی در طول خواب را مختل می کند.

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پای بیقرار یک اختلال حرکتی و اختلال خواب است و در صورت حرکت دادن پاهای خود در شب می تواند خواب را به شدت مختل کند.

برای اینکه بفهمیم فرد در خواب راه می رود یا بیدار می توان به چند نکته توجه کرد.

هنگام راه رفتن در خواب، چشمان فرد باز است، اما هیچ احساسی نشان نمی دهد و شما را تشخیص نمی دهد. او به سوالات شما پاسخ های بی ربط و بی معنی می دهد. رفتارهای غیرمعمول مانند ادرار کردن در مکان های عجیب، تهیه غذا در نیمه شب یا خروج از خانه با لباس خواب نشان دهنده خواب فرد است. حتی اگر بخواهید او را بیدار کنید، رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهد. این خوابگردها معمولاً به یاد نمی آورند که چه اتفاقی افتاده است.

آیا راه رفتن در خواب خطرناک است؟

کیفیت پایین خواب بر عملکرد بدن در طول روز تأثیر می گذارد. خوابگردها اغلب در مناطق آشنا حرکت می کنند، اما چون درک و قضاوت آنها مختل است، در خطر دویدن یا افتادن هستند. خوابگردها می توانند در موقعیت های خطرناکی مانند آشپزی، بالا رفتن از پنجره یا حتی رانندگی قرار بگیرند.

راه رفتن در خواب معمولاً بر اساس سابقه پزشکی و بحث در مورد علائم تشخیص داده می شود. گزارش‌های شاهدان عینی یا ویدیوهای این اختلال ممکن است مفید باشند. اگر پزشک به اختلال خواب یا سایر شرایط پزشکی مشکوک باشد، معاینه فیزیکی مرحله بعدی است.

ایجاد یک محیط امن برای خوابگردها و حذف تمامی عوامل خطر از محیط خواب بسیار مهم است. بیدار کردن خوابگرد با جیغ زدن یا تکان دادن او ممکن است باعث سردرگمی یا عصبانیت او شود. بهتر است سعی کنید به آرامی او را به رختخواب هدایت کنید یا در مواقع لزوم بیدارش کنید.

اگر راه رفتن در خواب به طور مکرر تکرار می شود و با رفتارهای خطرناک و خواب آلودگی در طول روز همراه است، باید با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا