دانستنی ها

چرا بدن متورم می شود؟ +علائم، درمان و علائم

التهاب ناشی از تجمع مایع اضافی در بافت های مختلف بدن باعث تورم یا ادم در بدن می شود. ادم می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند.

بر اساس رژیم غفاری، ادم بیشتر در قسمت‌های مختلف بدن مانند دست‌ها، بازوها و پاها ایجاد می‌شود. حتی تورم بدن می تواند عارضه دارو، بارداری یا یک بیماری زمینه ای مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی یا سیروز کبدی باشد.

شایان ذکر است که مصرف داروهایی برای از بین بردن مایعات اضافی و کاهش نمک غذا اغلب ادم را برطرف می کند، اما درمان قطعی نیست.

علائم تورم یا ادم بدن

هنگامی که ادم نشانه یک بیماری زمینه ای است، خود بیماری نیاز به درمان جداگانه دارد. ادم یا تورم بدن ممکن است با علائم دیگری همراه باشد، از جمله:

افزایش سایز شکم

پوستی انعطاف پذیر یا درخشان

پوستی که با فشار دادن چند ثانیه از گودال محافظت می کند

التهاب یا تورم بافت درست زیر پوست، به ویژه در پاها

رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) در بدن مایع ترشح می کنند

موارد ضعیف و خفیف ادم یا تورم در بدن

بارداری

داشتن علائم قبل از قاعدگی

خوردن بیش از حد غذای شور

بیش از حد در یک حالت نشستن

عوارض جانبی برخی داروها

استروژن ها

داروهای استروئیدی

برخی از داروهای دیابت

داروهای فشار خون بالا

داروهای ضد انعقاد غیر استروئیدی

گاهی اوقات علائم تورم یا ادم در بدن به عنوان نشانه ای از یک وضعیت پزشکی جدی مشاهده شده است. ادم شدید را می توان با داروهایی برای حذف مایعات اضافی از بدن درمان کرد. با این حال، پزشک با توجه به سابقه پزشکی بیمار علت را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه می کند.

درمان تورم یا ادم بدن

باید به خاطر داشت که درمان علائم تورم یا ادم بدن نیاز به مدیریت طولانی مدت و صبر دارد. اگر در نتیجه استفاده از دارو ادم ایجاد شود، پزشک ممکن است نسخه را تغییر دهد.

موارد زیر ممکن است به کاهش تورم و جلوگیری از عود آن کمک کند.

روش های کاهش تورم بدن

هنگامی که علائم تورم یا ادم را شناختید و قبل از امتحان این تکنیک های خودمراقبتی، با پزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است صحبت کنید.

عضلات متحرک

حرکت ادم و عضلات درگیر در ادم می تواند به پمپاژ مایع اضافی به سمت قلب کمک کند.

حفاظت از منطقه مربوطه

همیشه ناحیه آسیب دیده را مرطوب نگه دارید.

فشرده سازی اندام درگیر در تورم

اگر یکی اگر ادم در اندام تحتانی خود دارید، پزشک ممکن است استفاده از جوراب های فشاری را برای جلوگیری از التهاب بیشتر توصیه کند.

بالاتر از سطح قلب

قسمت ملتهب بدن خود را چند بار در روز بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. در برخی موارد، بالا بردن قسمت آسیب دیده بدن هنگام خواب ممکن است مفید باشد.

از نوار استفاده کنید

بستن ناحیه آسیب دیده با بانداژ محکم اما نه دردناک به سمت قلب می تواند به تخلیه مایع اضافی از ناحیه کمک کند.

مصرف نمک را کاهش دهید

توصیه های پزشک خود را در مورد محدود کردن مصرف نمک دنبال کنید. نمک می تواند احتباس مایعات را افزایش داده و ادم را بدتر کند. ادم در ریه ها و پاها می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد. ادم در ریه ها ناشی از آمبولی ریه، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. با این حال، ادم ناشی از نارسایی وریدی در پاها معمولا جدی نیست اما می تواند باعث درد، خونریزی، عفونت های پوستی و غیره شود. چرا می تواند باشد

تورم بدن چیست؟

با توجه به پاسخ به این سوال که نشانه تورم در بدن چیست؟ باید قسمت های مختلف بدن را جداگانه بررسی کنیم.

نفخ شکم نشانه چیست؟

نفخ شکم آسیت نامیده می شود و اغلب در بیماری های کبد، قلب و کلیه دیده می شود. برای تشخیص علت اتساع شکم، مایع آسیت باید در آزمایشگاه نمونه برداری و آنالیز شود. ادم شکم می تواند ناشی از بیماری های موضعی در شکم باشد، مانند سل صفاقی (شکم)، سرطان صفاق، یا بیماری های سیستمیک مانند نارسایی کبد و سیروز، سرطان کبد، گسترش سرطان به شکم یا حتی نارسایی قلب راست.

تورم صورت چه علامتی دارد؟

در مورد ادم صورت، تورم پشت پلک ها و بیماری های سیستمیک بیشتر ذکر می شود. به عنوان مثال، کم کاری تیروئید و سندرم نفروتیک، ناشی از دفع پروتئین در کلیه، اغلب با تورم صورت رخ می دهد. افراد مبتلا به سندرم نفروتیک اغلب صبح ها با صورت متورم از خواب بیدار می شوند و شب ها این تورم به مچ پا منتقل می شود.

بسیاری از بیماری های التهابی نیز می توانند باعث تورم صورت شوند که اغلب با تغییر رنگ و قرمزی پوست همراه است. تورم یک طرفه پلک معمولاً یک علت موضعی دارد.

علامت ادم چیست؟

علت تورم دست بستگی به میزان تورم دست دارد. به عنوان مثال، اگر تورم فقط تا ناحیه مچ دست باشد، احتمال ابتلا به یک بیماری شایع مانند اسکلرودرمی (نوعی بیماری روماتیسمی) مطرح می شود. سایر بیماری هایی که باعث تورم و التهاب در پشت دست می شوند عبارتند از آرتریت روماتوئید، تنوسینوویت (التهاب غلاف تاندون) و بیماری های روماتولوژیک. اگر تورم در تمام دست و در یک طرف باشد، اختلالات دیگری رخ می دهد. علاوه بر این، لخته هایی که می توانند در ساق پا ایجاد شوند نیز می توانند در دست ایجاد شوند و باعث تورم شوند. اگر هر دو دست با هم متورم شوند، احتمال ابتلا به بیماری های سیستمیک وجود دارد. گاهی اوقات متأسفانه عوامل سرطانی (مانند سرطان سینه و غدد لنفاوی) باعث تورم یک طرفه در دست می شوند.

تورم همراه با درد

همانطور که می دانید مقداری تورم با درد همراه است. به صورت موضعی در مفاصل دست و پا و برای روماتیسم، نقرس و غیره. تورم هایی که پس از بیماری ها رخ می دهد را شامل می شود. به عنوان مثال، در افرادی که گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند، اسید اوریک می تواند در مفاصل و قاعده انگشت شست جمع شود که می تواند متورم و بسیار دردناک شود. یکی نوع دیگری از تورم دردناک تورمی است که پس از سلولیت یا عفونت موضعی ایجاد می شود. به عنوان مثال می توان گفت افراد دیابتی ممکن است در گوشه پای خود زخمی داشته باشند و اطراف آن ورم کند. این تورم همراه با درد است و نشانه عفونت موضعی است.

خلاصه درمان و علائم ورم یا ادم در بدن و چند نکته مهم

مصرف گوشت قرمز به تنهایی باعث تورم دست نمی شود، مگر اینکه مصرف زیاد گوشت باعث افزایش مصرف پورین و ایجاد نقرس شود.

استفاده طولانی مدت و بیش از حد از مسکن ها نیز می تواند باعث تورم شود که ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود، بنابراین مصرف محدود و کم آنها باعث ادم نمی شود. به طور کلی، تمام داروهایی که باعث عوارض کلیوی و کبدی می شوند، می توانند باعث تورم شوند. کورتون هم همینطور یکی یکی دیگر از داروهایی است که باعث تورم شدید می شود.

در صورت تورم توصیه می شود از قرار دادن وزن بر روی آن عضو خودداری کنید و ترجیحاً آن را تاب ندهید. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اگر علت تورم به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است، اما در صورت تأخیر، ممکن است فرد با عوارض بالقوه خطرناکی مواجه شود.

یکی یکی از علائم مهم پا درد چاقی است و فشار روی پای شما می تواند دردناک باشد. با رژیم های غذایی مناسب از سایت غفاری رژیم و رژیم های آنلاین من می توانید با کاهش وزن سریع با پا درد و اندام زیبا خداحافظی کنید. از آن لذت ببرید

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا