اخبار روز

چرا بدن به گوشت قرمز حساسیت دارد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی فرد نسبت به موادی که برای بدن بی ضرر هستند، واکنش ایمنی نشان دهد. پاسخ ایمنی مشابه برخورد با عوامل بیماری زا است که در پدیده حساسیت نیز منعکس می شود. در برخی موارد، سیستم ایمنی می تواند عوامل خارجی را که برای بدن بی ضرر هستند، شناسایی کرده و سعی در از بین بردن آنها کند.

ایسنا در پیامی نوشت: گوشت قرمز سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین و کربوهیدرات است. برخی از این مواد می توانند باعث آلرژی شوند. نکته جالب این است که حساسیت به گوشت قرمز، یکی این یک حساسیت نادر است که تنها بر تعداد کمی از افراد در جهان تأثیر می گذارد.

آلرژی به گوشت قرمز ممکن است به دلیل حساسیت فرد به پروتئین موجود در گوشت قرمز باشد. گوشت قرمز حاوی پروتئین های مختلفی است که برخی از آنها در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت در بدن می شوند.

آنتی بادی ها بخشی از سیستم ایمنی هستند که با شناسایی مواد خارجی ایجاد می شوند. در موارد دیگر که شامل مواد خارجی است، آنها را با روش های مختلف از بین می برند.

نام آنتی بادی که پروتئین های گوشت قرمز را شناسایی می کند ایمونوگلوبولین E است که خود دارای ویژگی پروتئینی است. اگر گوشت قرمز چندین بار مصرف شود، بدن فرد مبتلا به آلرژی به دلیل فعالیت آنتی بادی های مربوطه واکنش آلرژیک نشان می دهد و باعث واکنش های آلرژیک می شود.

آلرژی به گوشت قرمز تنها به دلیل پروتئین های موجود در آن نیست، بلکه مواد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد حساسیت به گوشت قرمز شوند.

یکی یکی دیگر از مواد موجود در گوشت قرمز که باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد می شود، کربوهیدراتی به نام گالاکتوز است.

البته این کربوهیدرات به عنوان یک گروه عمومی شناخته می شود و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم کربوهیدرات هایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند عبارتند از: گالاکتوز آلفا 1، گالاکتوز آلفا 3 و آلفاژل. علائم آلرژی ناشی از این کربوهیدرات ها در فرد با تاخیر طولانی ظاهر می شود و به همین دلیل تشخیص حساسیت به گوشت قرمز دشوارتر است.

علائم حساسیت به گوشت قرمز

افرادی که به گوشت قرمز حساسیت دارند ممکن است پس از مدتی علائمی از خود بروز دهند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی برخی از علائم حساسیت به گوشت قرمز می پردازیم.

آبریزش بینی بعد از خوردن گوشت قرمز

یکی یکی از مهم ترین و رایج ترین واکنش ها در هنگام مصرف مواد حساسیت زا، آبریزش بینی و اشک است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به معرفی یک ماده حساسیت زا پاسخ می دهد و ماست سل ها در بدن هیستامین ترشح می کنند. ماست سل ها نوعی سلول ایمنی هستند و هیستامین ماده ای است که باعث آبریزش بینی می شود.

هر چه حساسیت بدن به گوشت قرمز و مواد موجود در آن بیشتر باشد، هیستامین بیشتری ترشح می شود و در نتیجه آبریزش بینی افزایش می یابد.

کهیر

کندوها یکی این یکی از شایع ترین علائم حساسیت به گوشت قرمز است. کهیر عموماً در اثر واکنش های آلرژیک در بدن ایجاد می شود. هنگامی که پوست در کهیر می شکند، برجستگی های قرمز زیادی ظاهر می شود. مناطقی از پوست که در آن کهیر ایجاد می شود بسیار خارش دارند.

کهیر در مدت زمان کوتاهی ایجاد می شود و جای نگرانی نیست. هیستامین عامل ایجاد کهیر است. آزاد شدن هیستامین باعث افزایش جریان خون به وریدها و مویرگ ها و گشاد شدن سیاهرگ ها می شود. در این صورت خون زیادی از سیاهرگ ها خارج می شود و باعث قرمزی و کهیر در سطح پوست می شود.

حالت تهوع

استفراغ، یکی این یکی از مکانیسم های دفاعی بدن است که برای حذف مواد ناخواسته از دستگاه گوارش عمل می کند. حالت تهوع می تواند نشانه ای از این مکانیسم دفاعی باشد. برخی از افرادی که به گوشت قرمز حساسیت دارند پس از خوردن آن احساس تهوع می کنند یا حتی ممکن است بدن بخواهد واکنش شدیدتری داشته باشد و مکانیسم استفراغ شروع شود.

راه درمان حساسیت به گوشت قرمز

درمان قطعی برای از بین بردن حساسیت بدن وجود ندارد، اما علائم ناشی از حساسیت به گوشت قرمز با استفاده از روش های مختلف قابل درمان است. در زیر در مورد روش های درمان حساسیت به گوشت قرمز صحبت خواهیم کرد.

اجتناب از مصرف گوشت قرمز برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

اگر فردی به گوشت قرمز حساسیت داشته باشد، واضح است که بهترین راه برای پیشگیری از آلرژی، پرهیز از مصرف گوشت قرمز است. در این حالت دیگر ماده حساسیت زا وارد بدن نمی شود و هیچ واکنش ایمنی وجود ندارد. بنابراین، اگر حساسیت شدید به گوشت قرمز دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

استفاده از اپی نفرین برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

آدرنالین و اپی نفرین دو هورمون بدن انسان هستند که در قسمت مرکزی غده فوق کلیوی تولید می شوند. وقتی فردی که به گوشت قرمز حساسیت دارد با گوشت قرمز تماس پیدا می کند یا آن را مصرف می کند. ممکن است آلرژی داشته باشد. در موارد حساسیت های شدید و خطرناک، تزریق هورمون آدرنالین می تواند از بدتر شدن وضعیت سیستمیک جلوگیری کرده و بدن را به تدریج به حالت عادی بازگرداند.

اگر حساسیت شدید به گوشت قرمز دارید، بهتر است همیشه اپی نفرین را همراه خود داشته باشید.

استفاده از دارو برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

یکی یکی از عوامل اصلی که باعث ایجاد حساسیت در بدن می شود، هیستامین است. مصرف آنتی هیستامین ها می تواند از فعالیت هیستامین جلوگیری کند و در صورت بروز بیماری های آلرژیک می توان با مصرف آنتی هیستامین ها آنها را درمان کرد.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا