دانستنی ها

چرا بختک در خواب به سراغ ما می آید؟

بختک در واقع یک پدیده علمی به نام فلج خواب است که به عنوان ناتوانی در حرکت در هنگام بیداری تعریف می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این باور تا حدودی در بین اروپایی ها رایج است; می گویند هنری فوسلی، نقاش سوئیسی، نقاشی بختک را که مشهورترین نقاشی امروزی اوست، در قرن هجدهم کشید.

بختک یا فلج خواب چیست؟

با این حال، بختک در واقع یک پدیده علمی به نام فلج خواب است که به عنوان ناتوانی در حرکت در هنگام بیداری تعریف می شود. این پدیده زمانی رخ می دهد که فرد بین مرحله بیداری و خواب باشد. در طول انتقال از بیداری به خواب، ممکن است برای چند ثانیه تا چند دقیقه نتوانید حرکت کنید یا صحبت نکنید. فلج خواب می تواند از چند ثانیه تا 20 دقیقه طول بکشد.

تفاوت بین نارکولپسی و فلج خواب

نارکولپسی یک اختلال خواب مرتبط با سیستم عصبی است. فلج خواب ممکن است با سایر اختلالات خواب از جمله نارکولپسی همراه باشد. در این اختلال، فرد مبتلا مقدار زیادی خواب را تجربه می کند و ممکن است چندین بار در طول روز به طور همزمان به خواب برود.

آیا ژنتیک نقش دارد؟

افرادی که از فلج خواب رنج می برند به طور ژنتیکی آن را از سایر اعضای خانواده به ارث برده اند. اگر فردی در خانواده یا بستگان درجه یک شما مشکل فلج خواب داشته باشد، احتمال اینکه این مشکل را تجربه کنید بیشتر است.

آیا فلج خواب یک کابوس است؟

در هنگام فلج خوب، فرد احساس ترس و اضطراب می کند زیرا نمی تواند عضلات خود را حرکت دهد. البته این ترس و اضطراب لزوماً ربطی به کابوس دیدن ندارد و به دلیل وضعیت جسمانی خاصی است که به طور موقت تجربه می کند (احساس خفگی و فشار به قفسه سینه).

درمان بختک

آیا فلج خواب قابل درمان است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. افرادی که دائماً فلج خواب را تجربه می کنند باید حتماً با پزشک فلوشیپ داروی خواب مشورت کنند تا اختلالات خواب آنها در اسرع وقت درمان شود. فلج خواب درمان دارویی نیز دارد و این داروها با افزایش سطح دوپامین و گاهی ریتالین به درمان فلج خواب بیمار کمک می کنند.

علل فلج خواب

استرس و اختلال در الگوی خواب از جمله علل فلج خواب است. اضطراب اجتماعی یا اختلال هراس نیز تا حد زیادی با فلج خواب مرتبط است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا