دانستنی ها

چرا باید هر روز پروتئین مصرف کنیم؟ منابع پروتئین گیاهی و حیوانی

نقش پروتئین در رشد و نمو، تشکیل و نگهداری عضلات و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و کلیه فعالیت های حیاتی بدن بسیار مهم است.

به گزارش بهداشت نیوز، پروتئین ها جزو سه گروه غذایی اصلی هستند که زندگی انسان به آنها بستگی دارد. پروتئین‌ها مولکول‌های بزرگی هستند که از واحدهای کوچک‌تری به نام «اسیدهای آمینه» تشکیل شده‌اند، مانند تسبیح از دانه‌های کوچک‌تر، و تفاوت آن‌ها با دو گروه دیگر کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در داشتن فاکتور نیتروژن است.

پروتئین ها نقش های بسیار متنوعی در بدن دارند. سلول های بدن برای حفظ فعالیت خود به پروتئین ها وابسته هستند.

رشد و نمو، تشکیل و نگهداری ماهیچه ها و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و تمام فعالیت های حیاتی بدن به پروتئین بستگی دارد. پروتئین های بدن در مجموع از 21 نوع اسید آمینه تشکیل شده است و بدن تنها 13 نوع از آن ها را تولید می کند که 8 مورد باقی مانده را باید از طریق مصرف غذا تامین کرد. هشت اسید آمینه تولید شده توسط بدن به عنوان “اسیدهای آمینه ضروری” شناخته می شوند. غذاهای حیوانی بهترین منبع پروتئین کامل هستند. پروتئین کامل حاوی هر هشت اسید آمینه ضروری است. علاوه بر این، «پروتئین‌های ناقص» که عمدتاً گیاهی هستند، تنها حاوی تعداد کمی از این اسیدهای آمینه هستند.

عدم دریافت پروتئین کافی با مشکلاتی مانند تاخیر در رشد، ضعف بدن، افزایش عفونت ها، تحلیل رفتن عضلات، ریزش مو، ریزش یادگیری، کم خونی و غیره همراه است. کمبود پروتئین تنها در افراد لاغر و لاغر دیده نمی شود، افراد دارای اضافه وزن با رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات نیز در معرض کمبود پروتئین قرار دارند.

به گفته معاونت توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت، منابع پروتئینی باید شناخته شده و در برنامه تغذیه گنجانده شود تا بتواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. منابع حیوانی شامل انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ است. به دلیل افزایش خطر ابتلا به چربی های اشباع، کلسترول و بیماری های قلبی عروقی باید محدودیت مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز را در نظر گرفت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا