دانستنی ها

چرا باید زیر باران راه برویم؟

اکثر روزها به دلیل باران در خانه می مانیم و حتی نمی توانیم برای ورزش های روزانه خود بیرون برویم، اما شاید تعجب کنید که بدانید ورزش و پیاده روی زیر باران فواید زیادی برای سلامتی دارد.

بدانید که چیزی به نام آب و هوای بد وجود ندارد، پس وقت آن است که از روزهای بارانی برای بهبود سلامت خود استفاده کنید.

فواید هوای پاک برای سلامتی

آلودگی هوا یکی این یکی از بزرگترین خطرات برای سلامتی انسان است و باران آلودگی هوا را از بین می برد. بارندگی میزان ذرات معلق در هوا را تا 30 درصد کاهش می دهد و اگر همراه با باد باشد این اثرات بر سلامتی بیشتر می شود. اصطلاح ذرات معلق به هر چیزی در هوا که گاز نیست اطلاق می شود. این شامل مواد آلی مانند دود، دوده، خاک و گرد و غبار و همچنین مواد معدنی مانند سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم از کودها و کلرید سدیم است. از آب دریا هر قطره باران بخش بزرگی از این ذرات ریز آئروسل را جذب و حذف می کند، بنابراین هوا را تصفیه می کند و کیفیت هوایی که تنفس می کنیم بهبود می یابد.

استرس و التهاب را کاهش دهید

آیا تا به حال متوجه بوی خاک هنگام بارندگی در زمین خشک شده اید؟ این اثر پتریکور نامیده می شود که در اثر تماس آب با خاک خشک ایجاد می شود و باعث می شود باکتری استرپتومایسس ترکیبی به نام ژئوسمین تولید کند. مردم حتی در مقادیر بسیار کم به ژئوسمین بسیار حساس هستند و در حال حاضر رایحه مصنوعی مشابهی از این نوع به برخی از عطرها اضافه می شود. ژئوسمین می تواند استرس را کاهش دهد و اثر آرام بخش داشته باشد. نتایج تحقیقات سال 2022 نشان داد که افرادی که در معرض خاک حاوی استرپتومایسس قرار گرفتند، سطوح بالاتری از هورمون شادی سروتونین و همچنین سطوح پایین‌تری از نشانگر التهابی پروتئین واکنشی C (CRP) داشتند. گروه درمان نیز مشاهده شد که دارای نوسان باند آلفا در لوب اکسیپیتال است. اهمیت این امر ناشناخته است اما ممکن است به عملکردهای شناختی مرتبط باشد.

بهبود پاسخ ایمنی

سنت باستانی ژاپنی “حمام کردن در جنگل” از دهه 1980 وجود داشته است. آنها مدتهاست که فواید راه رفتن در جنگل و در آغوش گرفتن درختان را آموخته اند، پس اجازه ندهید باران شما را ناامید کند. فیتونیت، باران، تگرگ و نور هنوز وجود دارد. درختان به تولید مواد شیمیایی به نام فیتونسیدها معروف هستند که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کنند. نتایج تحقیقات نشان داد که تنفس باعث افزایش سطح سلول های کشنده طبیعی (NK) در جریان خون می شود. سلول های کشنده طبیعی لنفوسیت هایی هستند که با ویروس ها آلوده شده اند و سلول های سرطانی را از بین می برند. تنها یک روز پیاده روی در جنگل باعث می شود سلول های کشنده طبیعی تا 40 درصد افزایش یابد.

با پیاده روی زیر باران کالری بیشتری بسوزانید

ما تمایل داریم زیر باران سریعتر راه برویم یا بدویم، احتمالاً به این دلیل که می خواهیم سریعتر به خانه برسیم! در یک مطالعه ورزشی در سال 2015، محققان از گروهی از مردان خواستند تا در یک محفظه هوا در یک محیط شبیه سازی شده با یا بدون باران بدود. آنهایی که زیر باران می دویدند نسبت به کسانی که بدون باران می دویدند سطح آدرنالین و لاکتات به طور قابل توجهی بالاتری داشتند، به این معنی که عضلاتشان سخت تر کار می کرد. پیاده روی در باران نیز به کاهش وزن کمک می کند.

احساس بهتر

بسیاری از مردم هنگام راه رفتن در باران احساس شادابی ذهنی می کنند. توجه به تالاب ها و طبیعت اطرافتان می تواند به تغییر دیدگاه شما نسبت به زندگی کمک کند. پیاده روی، باران یا درخشش، سطح اندورفین، مواد شیمیایی مورفین مانند تولید شده توسط بدن را افزایش می دهد و به کاهش درد و تحریک احساسات مثبت کمک می کند.

یون های منفی

یون های هوا مولکول هایی با بار الکتریکی هستند. یون منفی یک الکترون به دست آورد و یون مثبت یک الکترون از دست داد. باران تمایل به تولید یون های منفی دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یون‌های منفی برای سلامت انسان مفید هستند، جریان اکسیژن را به مغز افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس هوشیاری و خواب‌آلودگی کمتری داشته باشید. از هر سه نفر یک نفر به یون های منفی بسیار حساس است.

گرمای ناشی از ورزش را کاهش دهید

هوای بارانی می تواند با کمک به تنظیم موثرتر دمای بدن، از گرمازدگی در حین ورزش جلوگیری کند. به طور معمول، هنگام ورزش، بدن شما گرما تولید می کند که دمای بدن شما را افزایش می دهد. وقتی باران می‌بارد، دمای خنک‌تر و قطرات باران به عنوان خنک‌کننده طبیعی عمل می‌کنند و به دور کردن گرما از بدن شما کمک می‌کنند.

پیاده روی زیر باران ممکن است جذاب به نظر نرسد، اما زمانی که مزایای سلامتی آن را در نظر بگیرید، جذاب است. پیاده روی در باران برای ما مفید است، از بهبود خلق و خو گرفته تا آرام کردن اضطراب و تقویت سیستم ایمنی. نباید بگذاریم باران ما را از برداشتن 10000 قدم در روز باز دارد. دانشمندان بر این باورند که ورزش در باران نسبت به ورزش در هوای خشک کالری بیشتری می سوزاند و این نتایج ثابت می کند که پیاده روی در باران فواید سلامتی قابل توجهی دارد. البته خیس شدن بسیار ناراحت کننده خواهد بود، اما تا زمانی که کت و شلوار ضدآب به تن دارید، با لباس مناسب به ورزش زیر باران ادامه دهید.

از پیاده روی در باران خودداری کنید

شرایط خاصی وجود دارد که باید از راه رفتن در باران اجتناب کنید تا ایمنی و سلامت خود را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر مستعد زمین خوردن هستید، سابقه زمین خوردن دارید یا مشکلات تعادلی دارید، بهتر است راه نروید. قدم زدن زیر باران. .

افراد با دید یا تحرک محدود، افرادی که وضعیت سلامتی آنها ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض باران یا دمای سرد بدتر شود و افراد آسیب دیده نیز باید در نظر داشته باشند که در زیر باران ورزش نکنند.

اگر در راه رفتن بدون کمک یا روی سطوح ناهموار یا لغزنده احساس ناامنی می کنید، برای جلوگیری از خطر افتادن یا آسیب از راه رفتن خودداری کنید.

البته باید در شرایط آب و هوایی شدید مانند طوفان، رعد و برق، باد شدید و سیل در خانه بمانید. قبل از رفتن به پیاده‌روی، بهتر است پیش‌بینی آب و هوای محلی خود را از نظر بارش‌های احتمالی، باران شدید، هشدارهای سیل ناگهانی، خطرات رعد و برق یا سایر خطرات مرتبط با آب‌وهوا بررسی کنید تا مطمئن شوید که آماده و ایمن هستید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا