اخبار روز

چرا بانک مرکزی سهمیه ارزی سفر را دو برابر کرد؟


به گزارش مانی بان، هر ساله تقریبا در اواخر زمستان شاهد نوسانات قیمتی در بازار ارز هستیم که دلیل آن افزایش تقاضا به دلیل سفرهای خارجی است اما امسال بانک مرکزی برنامه جدیدی را ارائه کرده است. برای جلوگیری از این اتفاق. چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد که از 16 اسفند، دارندگان بلیت هواپیما می توانند به جای 500 یورو، 1000 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند.

هر ساله در اسفندماه با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، تقاضای پول در جامعه افزایش می یابد. این افزایش تقاضا در رابطه با ارز نیز اتفاق می افتد و منجر به افزایش نرخ ارز می شود و تا سال گذشته تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی طبیعی تلقی می شد، اما باید توجه داشت که این نوسانات بر تورم تاثیرگذار است. نرخ.

برنامه بانک مرکزی برای مدیریت تقاضای ارز در اسفندماه

یکی یکی از عوامل رشد تورم بحث پولی است و از ابتدای امسال تا کنون که آخرین ماه سال است، نوسانات نرخ ارز بین 10 تا 15 درصد بوده است که به گفته کارشناسان بسیار مطلوب . در واقع می توان گفت کنترل بازار ارز باعث کاهش نرخ تورم می شود که 55 درصد است. فروردین ماه به پایه 38 درصد رسیده است، خیلی کمک کرده است. تا بانک مرکزی بتواند بازار را کنترل کند اسفند ماه تقاضای ارز زیاد است، مدیریت تخصیص ارز برای سفرهای ۵۰۰ یورویی تا ۱۰۰۰ یورویی در دستور کار شماست. بدیهی است افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند ممکن است نتوانند ارز کارت ملی و سهمیه 500 یورویی خود را پرداخت کنند به همین دلیل به بازار غیررسمی روی می آورند.

مرکز صرافی متولی کاهش بازار غیررسمی ارز است

بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون توانسته بازار ارز را در نقش بازارساز مدیریت کند و نرخ دلار را در 50 هزار تومان حفظ کند که مهمترین عامل آن رفتار ارز و طلای ایران است. . مرکز مبادله زیرا تقاضای بازار غیررسمی کاهش یافت و مردم برای تامین نیازهای ارزی خود مسیر قانونی را در پیش گرفتند که در این صورت سیاست گذار پولی و بانکی توانایی کنترل بهتر بازار را دارد.

زمانی که مرکز مبادلات ارز و طلای ایران ایجاد شد، بانک مرکزی هدف این مرکز را کاهش بازار غیررسمی و پاسخگویی به تقاضا از کانال رسمی اعلام کرد و اقدام اخیر بانک مرکزی یعنی افزایش دو برابری نرخ ارز نرخ سفر نیز در این جهت می رود. بازار غیررسمی کمتر از 5 درصد مبادلات رسمی را شامل می شود، اما تأثیر روانی آن بر جامعه زیاد است، بنابراین کارشناسان معتقدند این اقدام بانک مرکزی بسیار مطلوب بوده و هدف آن محقق شده است.

آمارها نشان می دهد در نوروز 1402 حدود 350 هزار نفر از طریق هوایی و 870 هزار نفر زمینی به خارج از کشور سفر کردند. در واقع اگر همین تعداد نفر در نوروز 1403 امسال از طریق هوایی از کشور خارج شوند و با فرض اینکه همه مردم ارز مسافرتی دریافت کنند، تنها 175 میلیون یورو به بانک مرکزی اضافه می شود، اما باید توجه داشت که در صورت این مبلغ. تقاضا وارد بازار می شود غیر رسمی بودن می تواند انگیزه هایی ایجاد کند. از سوی دیگر حجم مبادلات ارزی کشور حدود 80 میلیارد دلار است که به دلیل دوره ای و موقتی بودن این طرح هیچ هزینه ای به کشور تحمیل نمی کند. از آنجایی که بانک مرکزی ذخایر ارزی مناسبی برای کنترل بازار دارد، انتظار می رفت چنین اقداماتی را برای کنترل بازار ارز انجام دهد.

برخی کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را مطلوب می دانند و مدعی هستند در صورت افزایش یک کانالی دلار و رسیدن به پایه 60 هزار تومانی، پیشنهاد 10 برابری مابه التفاوت ارز مسافرتی نمی تواند مستقیما جلوی افزایش قیمت را بگیرد. . بنابراین، بانک مرکزی در نقش بازارساز، بازار ارز را به خوبی مدیریت می کند و از اثرات مخرب شوک سمت تقاضا در بازار غیررسمی جلوگیری می کند تا نیاز ارزی مسافران را با هزینه جزئی تامین کند. از سوی دیگر، البته این امر تقاضا برای ارز را روشن می کند و عرضه آن را در بستر رسمی فراهم می کند.

برخی از کاربران در شبکه های مجازی نیز نوشتند، تصور کنید اگر امروز اعلام شود که ارز مسافرتی دیگر استفاده نمی شود، در آن زمان تعداد زیادی از افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند باید در مقابل صرافی های غیرمجاز صف بکشند. ارز دریافت کنید و این عاملی برای رشد نرخ است و افرادی که نیاز به ارز ندارند به دلیل نوسانات و دلالی وارد این بازار می شوند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست خرید ارز شامل پاسپورت معتبر، بلیط هواپیما و رسید پرداخت برای خروج از کشور می باشد. ارز در گیت خروج فرودگاه ها به مسافران تعلق می گیرد و متقاضیان می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز به شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند. بر این اساس فروش ارز به افراد دارای سن قانونی کمتر از 5 سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور ممنوع است و فروش ارز مسافرتی حداکثر تا هفت روز کاری قبل از تاریخ پرواز درج شده در بلیط مسافر با این سازوکار امکان سوء استفاده از آن برای مردم وجود نخواهد داشت و تنها برای نیاز واقعی مسافران ارز پرداخت می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا