اخبار روز

چرا افراط گرایان جنگ را بر سایر روش های انتقام ترجیح می دهند/می خواهند؟ پزشکیان تبدیل؟

عصر ایران؛ احمد فرتاش – پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، برخی از مقامات سیاسی و نظامی کشور در اظهارنظرهای خود تاکید کردند که این ترور با هماهنگی اسرائیل و آمریکا انجام شده است. حتی برخی از ائمه جمعه که در سیاست خارجی القاعده تخصص ندارند و البته بسیاری از شخصیت های ریز و درشت جناح اصولگرا، دولت آمریکا را در کنار اسرائیل در ترور هنیه نقش داشته اند.

معلوم نیست چنین نظری از روی عادت بیان می شود یا واقعا محصول خرد سیاسی این افراد است؟ در ماه های اخیر، دولت بایدن از ایجاد شرایطی که می تواند منجر به جنگ در خاورمیانه شود، به شدت خودداری کرده است.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر نوشتند که دولت بایدن معتقد است که قتل هنیه مذاکرات آتش‌بس در غزه را مختل کرده و به تشدید تنش‌ها بین بایدن و نتانیاهو منجر شده است. بنابراین کسانی که مدعی نقش مستقیم دولت آمریکا در ترور هانیه هستند را می توان ادامه این سنت و عادت دانست. هر موضوع مرتبط یا بی ربطی را به آمریکا نسبت می دهند تا انقلابی گری خود را پر کنند!

البته برخی از این افراد می دانند که در حالی که دولت بایدن نتانیاهو را برای پذیرش آتش بس تحت فشار قرار داد، اما نتوانست با کشتن هنیه موافقت کند. اما چنین شکایتی علیه دولت آمریکا این مزیت را دارد که مانع از بهبود روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری شود. پزشکیان خواهد بود

اکنون جلوگیری از چنین تحولی برای افراط گرایان داخلی اهمیت بیشتری دارد. زیرا قبل از اینکه کامالا هریس نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، منتظر روی کار آمدن ترامپ بودند، اما حالا که بایدن رفته و هریس رقیب ترامپ شده، دیگر شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات به خوبی قبل نیست. .

اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود دیگر نیازی به دامن زدن تندروهای داخلی به تقابل ایران و آمریکا نخواهد بود. ترامپ خودش چنین کاری خواهد کرد. اما از آنجایی که احتمال پیروزی هریس در انتخابات جدی به نظر می رسد، تندروهای ناسیونالیست ترجیح می دهند از فرصتی که با ترور هانیه ایجاد شد برای تشدید تقابل ایران و آمریکا استفاده کنند.

بنابراین، اصرار بنیادگرایان تندرو بر حمله نظامی به نیروهای آمریکایی در کنار حمله به اسرائیل به این معناست که تندروها در این کشور جنگ را تنها راه پیشبرد برنامه سیاسی خود می‌دانند.

یکی اهداف این برنامه قابل اجراست پزشکیان از رئیس جمهور اصلاح طلب تا رئیس جمهور اصولگرا. در واقع، با این فرض است که تندروهای داخلی دولت را هدف قرار می دهند پزشکیان قرار بود دولت دوم رئیسی باشد نه دولت سوم خاتمی.

البته بدیهی است که جنگ طلبی این جناح دلایل دیگری هم دارد. مثلاً جلوگیری از برچیده شدن تحریم ها و افزایش انسداد فضای سیاسی و اجتماعی کشور.

حتی اگر اسرائیل به حمله احتمالی ایران در آینده پاسخ ندهد، می‌توان فرض کرد که دیر یا زود اسرائیل دوباره دست به اقداماتی خواهد زد که نیاز به پاسخ دارد.

بدیهی است که این وضعیت نمی تواند زیاد دوام بیاورد و منجر به حملات مستقیم نظامی از هر دو طرف خواهد شد.

بنابراین باید منتظر باشیم تا هریس جانشین بایدن شود، اما در دولت کامالا هریس توافق حاصل شود. اما افراط گرایان در کشور ظاهراً می خواهند قبل از روی کار آمدن دولت دموکراتیک جدید، علاوه بر جنگ با اسرائیل، ایران را درگیر جنگ با آمریکا کنند تا بتوانند فاتحه هر گونه تنش زدایی را از قبل بخوانند.

این همه اصرار بر نقش آمریکا در ترور اسماعیل هنیه، حتی اگر انکار کنند، اگر برخاسته از عادت آمریکاستیزی و مقصر دانستن آمریکا برای همه حوادث نامطلوب انقلابیون نباشد، جز تنش بین آنها چه می تواند باشد. ایران و آمریکا؟

زیان تنش‌هایی که کشور را به جنگ با هزینه‌های داخلی می‌کشاند متوجه مردم می‌شود و هزینه‌ها بر دوش تندروهایی است که به نظر می‌رسد هیچ ایده‌ای جز پاسخ نظامی به عنوان انتقام از ترور ندارند، در حالی که راه‌حل‌های دیگر در زمان‌های دیگر این بود. پیشنهاد کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا