دانستنی ها

چرا افراد مسن کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند؟

آلزایمر به عنوان یک بیماری مزمن عصبی شناخته می شود. امروزه به دلیل عوامل مختلف محیطی و جمعیتی، بروز بیماری آلزایمر در حال افزایش است.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات زیادی روی این بیماری عصبی انجام شده است. سوالی که دانشمندان پرسیدند این بود که چرا باستانیان به ندرت تحت تأثیر ضمیر قرار می گرفتند؟ در این مقاله از صد آنلاین به بررسی این موضوع می پردازیم.

پس از تحقیقات گسترده، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اعلام کردند که تنبلی، گسترش شهرها، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی از علل اصلی بیماری آلزایمر هستند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که تنبلی و آلودگی هوا دو عامل اصلی این بیماری هستند.

این جدیدترین پژوهش در زمانی انجام شد که میزان ابتلا به آلزایمر در ایران و جهان سرسام آور است. خبرگزاری ها به نقل از منابع کارشناسی به این نکته توجه کردند. در ماه های پایانی سال 2023، هر 7 دقیقه یک نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می شود که آمار بسیار تکان دهنده ای است.

آمارهای مربوط به میزان ابتلا به آلزایمر در جهان نیز کاملا تکان دهنده است که بر اساس آن هر 3 ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. بیش از یک میلیون بیمار آلزایمر در ایران زندگی می‌کنند و ممکن است برخی از آنها هنوز شناسایی نشده باشند. 55 میلیون بیمار آلزایمر در سراسر جهان وجود دارد.

در این تحقیق ضمن مقایسه جوامع بدوی و مدرن امروزی با بررسی منابع پزشکی یونان و روم باستان، ادعا شده است که آلزایمر و فراموشی از بیماری های مدرن هستند که عمدتاً ناشی از تنبلی و آلودگی هستند. به گزارش روزنامه سان، در این مطالعه یک قبیله بدوی در جنگل های آمازون بولیوی نیز مورد بررسی قرار گرفت و تعداد کمی از دست دادن حافظه و موارد آلزایمر در این قبیله مشاهده شد.

در این مطالعه، محققانی که متون پزشکی کلاسیک یونانی و رومی را تجزیه و تحلیل کردند، نوشتند: بیماری آلزایمر در آن زمان نادر بود و مواردی با رشد شهرها، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی، از زندگی مبتدی تا زندگی مدرن امروزی پدیدار شد. فراموشی و آلزایمر افزایش یافته است.

یونانیان باستان در متون پزشکی خود اظهار داشته اند که پیری مشکلات حافظه را به همراه دارد، اما هیچ منبعی از این دوره به از دست دادن شدید حافظه، گفتار و قضاوت ناشی از زوال عقل (آلزایمر) اشاره نکرده است. قرن ها بعد، موارد مختلفی از از دست دادن حافظه در کتاب های پزشکی آن دوره در روم باستان ذکر شده است.

به عنوان مثال، پزشک یونانی جالینوس، که در دوران امپراتوری روم باستان زندگی می کرد، در مورد مشکلات حافظه در آن زمان نوشت، زمانی که برخی از افراد مسن در دهه 80 خود در یادگیری چیزهای جدید مشکل داشتند.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که با بزرگ‌تر شدن شهرهای روم باستان، آلودگی افزایش یافته و موارد بیشتری از زوال شناختی رخ داده است. پروفسور کالب فینچ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: یونانیان باستان اشارات بسیار کمی به به اصطلاح فراموشی یا از دست دادن حافظه داشتند، اما ما ردپایی از این اشارات را در برخی منابع از آن دوره پیدا کرده ایم. یونانی ها در متون خود از چیزی مانند اختلال شناختی خفیف صحبت می کردند.

این پژوهشگر ارشد افزود: زمانی که به رومیان رسیدیم حداقل چهار مورد از موارد نادر زوال عقل پیشرفته را کشف کردیم که نمی توان گفت که آیا این موارد واقعا آلزایمر بوده است یا خیر. اما نشان می دهد که موارد فراموشی، آلزایمر یا زوال عقل به دلیل پیشرفت شهرنشینی و افزایش آلودگی از یونان باستان تا روم باستان اندکی افزایش یافته است.

با این حال، این تحقیق تنها به منابع باستانی محدود نمی شود. یکی از زمان جوامع بدوی امروزی، رشد شهرها، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی مورد بررسی قرار گرفته است تا ثابت شود که آنها در بیماری آلزایمر نقش دارند. این بر اساس این تحقیقات انجام شده توسط محققان روی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. یکی در میان قبایل بدوی منطقه آمازون بولیوی، شیوع کم بیماری آلزایمر در این قبیله مشاهده شده است.

در نهایت باید گفت که اگرچه آلزایمر به عنوان یک بیماری جدید شناخته می شود، اما برخی از افراد مسن در گذشته های دور به این بیماری مبتلا می شدند، اما با وجود اینکه اطلاعات پزشکی کمی در مورد آلزایمر و شیوع آن وجود دارد، میزان بروز آن کمتر بود. البته در گذشته روش های تشخیصی و تحقیقات علمی برای تشخیص و تشخیص آلزایمر محدودتر بود و ممکن است برخی موارد آلزایمر به اشتباه به عوامل دیگری نسبت داده شود. به نظر شما چه دلایل دیگری ممکن است دلیل شیوع بیماری آلزایمر امروزه باشد؟

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا