اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

چرا اسماعیل هنیه باید حالا و در تهران ترور شود؟

محتملا اشراف اطلاعاتی اسرائیل در سطحی بوده که امکان ترور اسماعیل هنیه در قطر، در ترکیه و حتی در سفرهای پیشین او به ایران را داشته است، اما چرا او را درست چند ساعت پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران و در قلب تهران ترور کرد؟آیا هدف اصلی این عملیات ترور شخص هنیه، یا نشان دادن برتری امنیتی-اطلاعاتی تلاویو بر تهران است یا نه این ترور تنها یک قطعه کوچک‌تر از پازلی بزرگ‌تر با اهدافی فراتر از حذف فیزیکی رهبر حماس و ضربه‌زدن به ایران است؟

 به باور بنده اهمیت شخص هنیه و حذف او برای اسرائیل هدفی دسته چندم است، بازی پینگ‌پنگی درگیری امنیتی با ایران و متحدینش که در خاک متقابل هم و نیز در سوریه، عراق، لبنان و جدیدا یمن در حال وقوع است هم هدفی دست دوم است. پس داستان چیست؟

 اسرائیل تنها 10 ساعت پس از آغاز بکار رسمی دولت مسعود پزشکیان این عملیات را در تهران انجام داده است، دولتی که خواهان تعامل بهتر هم با مردم خود ایران و هم با جهان است و حتی دنبال تنش‌زدایی با آمریکا از طریق احیای برجام و تصویب اف‌ای‌تی‌اف و گسترش روابط با منطقه است، طبیعتا خروجی چنین وضعیتی باعث کاهش بحران‌های اقتصادی ایران، افزایش نفوذ منطقه‌ای و نیز تنش‌زدایی با اروپا و حتی آمریکا می‌شود.

 از طرفی فراموش نکنیم حداقل 129 نماینده و سناتور دموکرات و نیز شخص کاملا هریس جلسه سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره را تحریم کردند و حتی بیانیه‌ای انتقادی نیز منتشر کردند. به خوبی می‌دانیم اهمیت حمایت همه‌جانبه‌ی آمریکا از اسرائیل کاملا حیاتی است شرایطی که فقط ترامپ آن‌را تضمین می‌کند نه هریس و دموکرات‌ها.

 در نتیجه نتانیاهو نمی‌خواهند مجددا در کاخ سفید کسانی روی کار بیایند که حمایت‌هایشان از اسرائیل محدود و مشروط باشد و در تهران گروهی سیاست خارجی را هدایت کنند که به مانند دوران خاتمی و دولت اول روحانی موقعیت بین‌المللی و منطقه‌ای ایران را تقویت و شرایط را بر اسرائیل سخت‌تر می‌کند!

 پس باید نتیجه گرفت هدف اصلی این ترور، چینش قطعات پازل بحران به نحوی است که یک سر آن تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا با هدف افزایش شانس پیروزی ترامپ است.سر دیگر آن تضعیف دولت جدید ایران (با تقویت مجدد گفتمان تندروهای مخالف ‌احیای برجام و تنش‌زدایی با غرب) و نیز افزایش سوءظن، تنش و بحران میان دوّل مختلف در خاورمیانه است؛ استراتژی که اسرائیل از بدو تولد رسمی‌اش در 1948 تا به امروز دنبال کرده است: یعنی تنفس و ادامه حیات در اتمسفر بحران! و صد البته فراموش نکنیم چنین شرایطی مورد اقبال دیگر بازیگرانی مثل روسیه نیز هست!

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا