اخبار روز

سنگ اندازی اروپا در مذاکرات ایران و آمریکا! / روند مخرب میانجی گری اروپا!

مدت هاست که از اروپا برای میانجی گری بین ایران و آمریکا استفاده می‌شود اما تا به حال هیچ نتیجه‌ای نداشته است. مورد جدید این موضوع تحریم تسلیحات موشکی ایران توسط سه کشور اروپایی است.

کیهان نوشت: با توجه به اقدامات اخیر سه کشور اروپایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی موشکی ایران و اظهارات برخی از اعضای اتحادیه اروپا، آیا زمان آن نرسیده است که نه در اصل بلکه در ماهیت روابط با اروپای غربی و به طور خاص ترویکای اروپایی تجدید نظر کنیم؟

با توجه به مثال‌ها و مصادیق ترویکای اروپایی و برخی قدرت های سنتی اروپای غربی، اراده خاصی برای حل مشکلات و تحکیم روابط با ایران، نه در سطح تجاری و اقتصادی و نه در سطح سیاسی در بعد دیپلماتیک نداشتند و ندارند. 

در جریان مذاکرات، جدای از نقش خود به عنوان وزنه ای در دست ایالات متحده آمریکا، هیچ نقش سازنده ای در افزایش فشار و کسب امتیاز بیشتر برای ایران نداشتند.

به نظر می رسد بهتر است سه قدرت اروپایی چه به عنوان میانجی و چه به عنوان عضو از روند مذاکرات کنار گذاشته شوند و میانجی های دیگری جایگزین آنها شوند. در سال‌های اخیر، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مواردی که میانجیگری بر عهده اروپایی‌ها نبوده، موفقیت‌آمیز بوده است و این واقعیت نشان می‌دهد که فرصت مذاکره و مهم‌تر از آن امکان موفقیت‌آمیز مذاکرات بدون میانجی گری اروپایی ها وجود دارد.

این اقدام همچنین می تواند هشداری برای آنها باشد تا روند مخرب خود را اصلاح کنند و موضع خود را در قبال ایران و موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تجدید کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا