اخبار روز

چرا آمریکا نمی خواهد جنگ بین اسرائیل و حماس پایان یابد؟

به دلایل بسیاری، آمریکا اسرائیل را برای پذیرش آتش بس در جنگ با حماس تحت فشار قرار نمی دهد. اما این دلایل چیست و آمریکا چه سودی از ادامه این جنگ می برد؟ آتش بس احتمالی چه خطری برای آمریکا دارد؟

به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز; دولت جو بایدن از سوی دموکرات ها، مقامات عرب و حتی برخی دیپلمات های آمریکایی برای کمک به پایان دادن به جنگ بین اسرائیل و حماس تحت فشار است. اما کاخ سفید لزوماً خواستار پایان دادن به این جنگ نشده است، حداقل هنوز. حتی اگر چنین بود، اسرائیل احتمالاً به آن عمل نمی کرد.

از نظر سیاسی وی با مصاحبه با هشت دیپلمات، تحلیلگر و مقام و بررسی اظهارات مقامات آمریکایی، اسراییلی و عربی تلاش کرد تا به حقایق این درگیری و دلایل عدم تلاش آمریکا برای پایان دادن به آن پی ببرد.

آمریکا نمی‌خواهد اسرائیل را از مبارزه با حماس باز دارد

مقامات آمریکایی چهار هدف را برای مواضع خود در قبال جنگ حماس و اسرائیل مشخص کرده اند: ابراز حمایت ایالات متحده از اسرائیل، جلوگیری از گسترش این درگیری در خارج از نوار غزه، آزادی بیش از 200 گروگان توسط حماس، و کمک به کاهش دامنه آن. بحران انسانی .

پایان دادن به جنگ بین حماس و اسرائیل در این لیست نیست.

دلیل اصلی این است که آمریکا با هدف اسرائیل برای نابودی حماس موافق است، حتی اگر جانشین آن در منطقه نامشخص باشد.

آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته در پاسخ به سوالی از شبکه خبری سی‌بی‌اس که آیا معتقد است «حماس باید به طور کامل نابود شود»، پاسخ داد: «بله، من این کار را می‌کنم».

در حال حاضر دولت بایدن ضمن پیگیری اهداف بشردوستانه، اسرائیل را برای پذیرش تعلیق حملات و دقت بیشتر در تعیین اهداف تحت فشار قرار می دهد، اما از آتش بس طولانی مدت حمایت نمی کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه 7 نوامبر گفت: «ما هنوز باور نداریم که زمان آتش بس عمومی فرا رسیده است.» آتش بس عمومی به معنای توقف کامل درگیری ها در سراسر نوار غزه است. نظر ما در حال حاضر به نفع حماس است.

بمباران غزه

یاکوف آمیدور، مشاور امنیت ملی اسرائیل از سال 2011 تا 2013 و یک ژنرال ارشد بازنشسته ارتش اسرائیل، معتقد است که دولت کشورش در حال حاضر هیچ فشار واقعی از سوی ایالات متحده احساس نمی کند.

او می‌گوید: «تنها فشار کاهش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی و اجازه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان در نوار غزه است».

آنچه علناً اعلام نشده این است که تخریب یا حداقل تحقیر حماس در بسیاری از سطوح به نفع ایالات متحده است.

یک مقام آمریکایی مدعی است حماس یکی از نیروهای نیابتی ایران، یکی از دشمنان اصلی آمریکاست و نابودی آن منجر به تضعیف و بی اعتبار شدن ایران شده است.

حماس یکی از نیروهای برهم زننده ثبات منطقه است که برای منافع اقتصادی و امنیتی ایالات متحده حیاتی است. این گروه ستیزه جو همچنین وجود اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و آن را مانع اصلی راه حل دو کشوری می کند.

علاوه بر این، فاصله گرفتن عمومی آمریکا از اسرائیلی‌ها می‌تواند به جنبه‌های مختلف مشارکت آمریکا با متحد خط مقدم خود، از جمله در حوزه اطلاعاتی، آسیب برساند.

فراتر از سخنان مقامات، آمریکا ابزارهای مختلفی برای فشار بر اسرائیل دارد. این کشور می‌تواند اسرائیل را تهدید کند که کمک‌های تسلیحاتی خود را متوقف می‌کند، از حمایت و دفاع در سازمان ملل خودداری می‌کند یا از تلاش‌های درازمدت خود برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی خودداری می‌کند.

برخی از اعضای دموکرات کنگره نیز در حال کار بر روی لایحه ای برای محدود کردن اشتراک گذاری اطلاعات با اسرائیل هستند. با این حال، دولت جو بایدن چنین سیاستی را در قبال اسرائیل دنبال نمی کند.

دولت کنونی اسرائیل حتی در شرایط عادی تر از پیروی از اراده آمریکا خودداری کرده است. برای سال‌ها، مقامات آمریکایی بارها خواستار توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در مناطق فلسطینی کرانه باختری شده‌اند.

زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود، دولت اسرائیل حتی ساخت شهرک های جدید را همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به تل آویو اعلام کرد.

خشونت حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آنقدر برای شهروندان اسرائیلی تکان دهنده بود که برخی از آنها که مخالف اقدامات نظامی این کشور بودند، اکنون به حامیان حملات نظامی اسرائیل تبدیل شده اند. این بدان معناست که دولت آمریکا باید به خواسته های رای دهندگان اسرائیلی از سیاستمداران خود رسیدگی کند.

به همین دلایل، مقامات آمریکایی حتی اسرائیل را متقاعد کرده‌اند که به کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به نوار غزه را بدهد و مهلت تخلیه ۲۴ ساعته فلسطینی‌ها از شمال نوار غزه به جنوب را تمدید کند، چیزی که به‌عنوان موفقیتی جزئی تلقی می‌شود. آنها آن را یک پیروزی بزرگ می دانند.

یک مقام اسرائیلی می گوید: «شما باید روحیه عمومی اسرائیلی ها را درک کنید. اسرائیلی ها، از جمله آنهایی که دیدگاه چپ میانه دارند، بسیار ناراحت هستند که در حالی که گروگان های ما در غزه نگهداری می شوند و ما نمی توانیم آنها را ببینیم و از وضعیت آنها اطلاعی نداریم، کمک های بشردوستانه به غزه اجازه داده می شود. عصبانی هستی.”

زن فلسطینی در بمباران غزه

بسیاری از دولت های عربی از حماس در پشت صحنه متنفرند

بسیاری از رهبران عرب از حماس به خصوص به دلیل اسلام گرایی و پیوندهایش با ایران متنفرند و تحقیر این گروه اصلاً آنها را آزار نمی دهد.

یک مقام ارشد اسرائیلی ماه گذشته گفت: «تفاوت زیادی بین واکنش‌های آشکار و پنهان کشورهای عربی وجود دارد.» «اکثر آنها حماس را دشمن می‌بینند و می‌خواهند جلوی آن را بگیرند».

با وجود این نفرت، بسیاری از رهبران عرب از آمریکا می خواهند که اسرائیل را برای پذیرش آتش بس تحت فشار قرار دهد. بخشی از این درخواست ناشی از نگرانی این رهبران است که خشم شهروندانشان از دیدن تصاویر زخمی‌ها و کشته‌شدگان فلسطینی می‌تواند در نهایت به آنها آسیب برساند.

یکی از دیپلمات‌های عرب مستقر در واشنگتن می‌گوید: «ایالات متحده با ارسال تجهیزات و پول به اسرائیل، به جای تشویق آنها به یافتن راه‌حل، فشار بیشتر و تشدید حملات را تشویق می‌کند».

به نظر می رسد که اسرائیل هشدار افرادی مانند ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن را برای “پایان دادن به این جنون” نادیده می گیرد.

مقامات اسرائیلی اصرار دارند که برای نجات غیرنظامیان اقدامات لازم را انجام می دهند. با این حال، توضیح رنج روزافزون شهروندان فلسطینی برای اسرائیلی ها بسیار دشوار است.

توپ باران غزه از اسرائیل

ایران نمی خواهد جنگ را گسترش دهد

جمهوری اسلامی ایران اگرچه مستقیماً در این جنگ دخالت ندارد، اما علاقه زیادی به آن دارد. جمهوری اسلامی از حماس حمایت می‌کند و مدت‌هاست که به دنبال بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است.

نیروهای تحت حمایت ایران از 17 اکتبر تاکنون حداقل 38 حمله پهپادی و موشکی به نیروها و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و سوریه انجام داده اند، علی رغم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه.

با این حال، مقامات آمریکایی به طور خصوصی گفتند که معتقدند ایران این اقدامات را تنها برای افزایش فشار بر واشنگتن انجام می‌دهد و به دنبال جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر نیست.

بهترین شاهد برای این ارزیابی‌ها، ماهیت و ابعاد این حملات است، به‌ویژه در مقایسه با واکنش جمهوری اسلامی ایران به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا. ایالات در سال 2020

اما این بار گروه های تحت حمایت ایران در حملات عمدتا ناموفق خود به طور انحصاری از پهپادهای تهاجمی و موشک های ارزان قیمت استفاده کردند.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون این اقدامات را “ناراحت کننده” خواند و ایران را مقصر آن دانست. اما تهران از قبول مسئولیت این حملات خودداری کرد.

همزمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور قاسم سلیمانی در ژانویه 2020، چندین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را با بیش از 12 موشک بالستیک بمباران کرد.

بر خلاف قبل از بحران کنونی، جمهوری اسلامی ایران از این فرصت به عنوان فرصتی برای افزایش مزاحمت ها علیه کشتی های تجاری در خلیج فارس استفاده نکرده است.

پاسخ محدود یا عدم پاسخ آمریکا به حملات اخیر نیز خود گویای این موضوع است. در 26 اکتبر، جو بایدن دستور حمله هوایی به دو تأسیسات نظامی در سوریه را صادر کرد که توسط شبه نظامیان مرتبط با ایران استفاده می شد. با این حال، هیچ یک از نیروهای شبه نظامی در این حملات کشته نشدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا