به گزارش بازتاب آنلاین، لامپ های هالوژن سنتی بین 500 تا 1000 ساعت کار می کنند و در حالی که به نظر می رسد این لامپ ها طول عمر خوبی دارند، نسبت به لامپ های مدرن زودتر فرسوده و خراب می شوند. به همین دلیل است که اکثر مردم یک خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم می خرند و چراغ های جلو را با مدل های بهتر تعویض می کنند.

به گزارش پدال، برخی از رانندگان در حال تعویض چراغ های استاندارد خودرو با انواع زنون یا HID و LED هستند. بدیهی است که این چراغ ها نور بهتری در شب فراهم می کنند. خودروهای مجهز به چراغ زنون دارای میدان نوری بزرگتر و نور سفید هستند. طول عمر این نوع چراغ ها بین 2000 تا 3000 ساعت است که البته به نوع استفاده و نوع نور بستگی دارد. چراغ های جلو LED نیز انرژی کمتری مصرف می کنند و گرمای کمتری تولید می کنند. یکی دیگر از مزایای این چراغ ها در مقایسه با لامپ های هالوژن، بازده نور بالاتر در شب است.

طول عمر چراغ های ال ای دی به طور متوسط ​​50000 ساعت است که ممکن است به اندازه طول عمر خود خودرو باشد البته اگر چراغ ال ای دی را در یک لامپ هالوژن استاندارد قرار دهید، عمر آن کاهش می یابد و خواهد بود حدود 8000 ساعت اما این سوال پیش می آید: چگونه از چراغ های خودرو مراقبت می کنید؟

متأسفانه، رانندگان نمی توانند برای افزایش طول عمر چراغ ها انجام دهند. چراغ های خودرو نیز مانند سایر مواد مصرفی خودرو مانند روغن موتور، مایع خنک کننده، روغن گیربکس، لنت ترمز و … نیاز به تعویض منظم دارند. به عنوان مثال، ممکن است لامپ های هالوژن به مرور زمان بسوزد و کاسه روشن نیز تیره شود. پیامد چنین تغییراتی تضعیف عملکرد روشنایی خودرو، توزیع نابرابر نور و کاهش میدان دید در شب خواهد بود که به طور مستقیم بر ایمنی تأثیر می گذارد.

عواملی مانند نوع و سال خودرو، نوع چراغ و لامپ، کیفیت ساخت، عادات رانندگی و شرایط استفاده نیز می توانند بر طول عمر چراغ های جلوی خودرو تأثیر بگذارند. افرادی که اغلب در شب یا خارج از جاده رانندگی می کنند، ممکن است زودتر از دیگران نیاز به تعویض چراغ های جلوی خود داشته باشند. به همین دلیل لازم است که به طور مداوم تمام چراغ های خودرو چک شود. به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض لامپ های هالوژن ممکن است قبل از سوختن کامل بسیار کم باشد. اگر متوجه شدید که نور چراغ ها در حال کم شدن است، باید قبل از سوختن آنها را تعویض کنید. اگر بودجه کافی دارید، می توانید چراغ های LED زنون یا استاندارد نصب کنید.

اما چگونه می توان چراغ های جلوی خودرو را تغییر داد؟ خبر خوب این است که تعویض لامپ هالوژن سوخته کار سختی نیست. این مراحل شامل مکان یابی محفظه لامپ، برداشتن پوشش لاستیکی، شل شدن فنر نگهدارنده و در نهایت برداشتن خود لامپ است، هنگام تعویض لامپ، به قسمت شیشه ای آنها دست نزنید و مطمئن شوید که روغن یا رطوبت با آنها تماس پیدا نکند. لامپ داغ و سوخته می تواند در دستان شما منفجر شود. همانطور که می دانید لامپ های خودرو انواع و اشکال مختلفی دارند و نوع نور مورد نیاز شما به نوع نور هالوژن یا زنون بستگی دارد.

از چراغ های موجود در بازار می توان به انواع H4، H3، H1، H7، H10 و H11 برای چراغ های هالوژن و انواع D2S، D1R، D3R و D4R برای چراغ های زنون اشاره کرد. مهم است که دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گزینه صحیح انتخاب شده است، زیرا برخی از چراغ ها را نمی توان در همه خودروها نصب کرد و ممکن است به سیستم الکتریکی خودرو آسیب برساند. علاوه بر خود چراغ ها، پوسته لامپ نیز باید بررسی شود تا تاریک و کدر نباشد. روش های مختلفی برای احیای پوسته لامپ وجود دارد. اما در مواردی که بازیابی امکان پذیر نیست، بهتر است کل پوسته لامپ تعویض شود.

۵۸۵۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما