اخبار روز

چای گشنیز و فواید بی نظیر آن برای سلامتی!

چای گشنیز و خود این گیاه که برای استفاده در آشپزی شناخته شده است، یکی این یکی از قدیمی ترین گیاهان و ادویه جات ذکر شده در تاریخ است. این گیاه قرن هاست که شناخته شده است و برای مصارف مختلفی استفاده می شود. جالب اینجاست که در مقبره توت عنخ آمون فرعون مصر پیدا شد که باستان شناسان را به این باور رساند که مصریان باستان این گیاه را کشت می کردند.

به گفته دکتر گشنیز کرمانی تاریخچه ای غنی دارد و نسل های زیادی از خانواده ها از آن نه تنها برای پخت و پز و به عنوان چای استفاده کرده اند! در یونان باستان، مردم محلی برای اولین بار به فواید فراوان این گیاه پی بردند و به دلیل عطر قوی و خواص منحصر به فردش، از آن برای تهیه عطر و دارو استفاده کردند.

در آسیا، چینی ها از قرن چهارم میلادی این گیاه را کشت و از آن برای مصارف دارویی استفاده کردند. هندی ها که به خاطر غذاهای لذیذ خود شناخته می شوند، مدت هاست که از آن به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاهای خود استفاده می کنند. در مرحله بعد، بیایید بررسی کنیم که چای گشنیز برای چه چیزی مفید است. تا آخر با دکتر همراه باشید. مجله سلامت کرمانی:

خواص چای گشنیز

گشنیز یا جعفری چینی، Dhania یا Coriandrum sativum یک گیاه آشپزی و دارویی است که از خانواده Apiaceae است. گشنیز یک گیاه دارویی بسیار مغذی است و دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و خواص ضد قارچی است.

بقراط، پزشک یونان باستان و پدر علم پزشکی، به قدرت شفابخش گشنیز اعتقاد داشت و استفاده از آن را به عنوان دارو توصیه می کرد. گشنیز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، پروتئین، منگنز، منیزیم، آهن و فیبر است و چیزی بیش از یک سبزی ساده برای طعم دادن به غذاهاست. اعتقاد بر این است که بدن را سالم و قوی نگه می دارد.

در زیر فوایدی که می توانید از نوشیدن چای گشنیز به دست آورید آورده شده است:

برای چشم خوبه

آنتی اکسیدان های موجود در گشنیز می توانند به پیشگیری از بیماری های چشمی کمک کنند. ویتامین A یکی آنتی اکسیدان های موجود در آن برای بینایی ضروری هستند و از عملکرد قرنیه، لایه بیرونی محافظ چشم پشتیبانی می کنند. این ویتامین بخشی از رودوپسین است، پروتئینی که به چشم امکان دیدن در شرایط کم نور را می دهد.

تقویت هضم و سلامت روده

چای گشنیز برای دستگاه گوارش مفید است زیرا می تواند حرکات منظم روده را پشتیبانی کند. از عصاره آن به عنوان اشتها آور در طب سنتی ایران نیز استفاده می شود. تحقیقات این موضوع را با نشان دادن اثرات مثبت بر اشتهای موش ها تایید کرد.

کمک به کاهش قند خون

تخم گشنیز، روغن و چای به کاهش قند خون کمک می کند. در واقع، افرادی که قند خون پایین دارند یا داروهای دیابت دارند، باید مراقب مصرف گشنیز باشند، زیرا در کاهش سطح قند خون و تسکین دیابت نوع 2 بسیار موثر است.

برای قلب خوبه

گشنیز ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و کلسترول خوب را افزایش دهد. از آنجایی که این گیاه ادویه‌ای با طعم قوی است، می‌تواند به افراد کمک کند مصرف سدیم خود را کاهش دهند که به نوبه خود می‌تواند به بهبود سلامت قلب آنها کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی یکی یکی از مهم ترین و موثرترین مواد مغذی محسوب می شود. این آنتی اکسیدان قوی نه تنها ایمنی را تقویت می کند، بلکه ممکن است به جلوگیری از کمبود آهن و محافظت از حافظه و تفکر در افراد مسن کمک کند.

همچنین می تواند خطر بیماری های مزمن را کاهش دهد، فشار خون را کنترل کند و از حملات نقرس جلوگیری کند. ویتامین C توسط خود بدن انسان تولید نمی شود، اما در بسیاری از محصولات گیاهی مانند گشنیز وجود دارد یکی از آنهاست

برای تقویت سیستم ایمنی، مصرف چای گشنیز را توصیه می کنیم.

تقویت حافظه و سلامت مغز

چای گشنیز می تواند از حافظه و تفکر در افراد مسن محافظت کند زیرا منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، با افزایش سن، تأثیر مثبتی بر تفکر و حافظه دارد. می تواند با از بین بردن رادیکال های آزاد با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. گشنیز علاوه بر ویتامین C، سرشار از ویتامین K است که ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

ضد عفونی کننده

چای گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که به مبارزه با برخی از عفونت ها و بیماری های ناشی از غذا کمک می کند. دودسنال، ترکیبی در گشنیز، می‌تواند با باکتری‌هایی مانند سالمونلا که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی خطرناک شود، مبارزه کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که روغن گشنیز به دلیل توانایی آن در مبارزه با بیماری های ناشی از غذا و عفونت های بیمارستانی باید در فرمولاسیون های ضد باکتری استفاده شود.

چای گشنیز اثر ضد عفونی دارد.

برای پوست مفید است

چای گشنیز ممکن است فواید متعددی برای پوست داشته باشد، از جمله برای بثورات جزئی مانند درماتیت. در یک مطالعه، عصاره آن در درمان بثورات پوشک در نوزادان به تنهایی ناموفق بود، اما ممکن است در ترکیب با سایر ترکیبات تسکین دهنده به عنوان یک درمان جایگزین استفاده شود.

مطالعات دیگر نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی که می تواند منجر به تسریع پیری پوست شود و همچنین آسیب پوست ناشی از اشعه UVB کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم از آب برگ گشنیز برای بیماری های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می کنند. با این حال، تحقیق در مورد این کاربردها وجود ندارد.

عوارض جانبی چای گشنیز

گشنیز در مقادیر رژیم غذایی بی خطر است و احتمالاً برای اکثر افراد زمانی که به صورت خوراکی به شکل دارویی مصرف شود بی خطر است. با این حال، چای گشنیز می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. علائم چنین واکنش هایی ممکن است شامل آسم، تورم بینی، کهیر یا تورم در دهان باشد.

به نظر می‌رسد این واکنش‌ها بیشتر در افرادی که با ادویه‌ها در صنایع غذایی کار می‌کنند رخ می‌دهد. علاوه بر این، گشنیز در تماس با پوست می تواند باعث تحریک و التهاب پوست شود.

آنچه از مقاله در مورد چای گشنیز آموختیم:

چای گشنیز یکی این یکی از مفیدترین دمنوش های گیاهی است که می توانید بخورید زیرا سرشار از ویتامین C است و به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. البته اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی خاصی مصرف می کنید، حتماً باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  • tealife.com.au
  • خط سلامت

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا