دانستنی هاسبک زندگی

طرز تهیه و فواید دمنوش پوست نارنگی

پوست نارنگی ترکیبات مفیدی دارد که از پوست شما در مقابل جوش و آکنه محافظت می‌کند. مصرف دمنوش پوست نارنگی باعث روشن شدن پوست می شود. می‌توانید از دمنوش پوست نارنگی به شکل موضعی نیز روی پوست استفاده کنید.

اگر طعم چای پوست نارنگی را امتحان کرده اید، باید بدانید که این چای خانگی ساده چقدر معطر و خوشمزه است. پوست نارنگی نیز مانند میوه آن خواص فراوانی دارد و به همین دلیل در طب سنتی به استفاده از دمنوش پوست نارنگی اهمیت زیادی داده می شود.

می توانید چای پوست نارنگی را با ترکیب دارچین یا پوست پرتقال و ادویه پرتقال خوشمزه تر کنید. یک روش دیگر تهیه دمنوش پوست نارنگی، ترکیب آن با چای سبز، چای سیاه و نعناع تازه است. بعد از تهیه دمنوش پوست نارنگی می توانید آن را با مقداری عسل یا شکر مصرف کنید.

چای تازه پوست نارنگی را چگونه تهیه کنیم؟

برای تهیه چای پوست نارنگی می توانید از پوست نارنگی تازه نیز استفاده کنید. در این روش باید پوست نارنگی را کاملا شسته و در قوری پر از آب جوش قرار دهید. قوری را در بخار قوری قرار دهید و بگذارید چای شما دم بکشد و حدود 10 دقیقه آماده شود. برای تمیز کردن پوست نارنگی می توانید از سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید و پوست میوه را با  یک برس یا اسکاچ پاک کنید.

چای پوست نارنگی و زنجبیل را چگونه تهیه کنیم؟

برای تهیه چای پوست نارنگی می توانید از طعم ها و ادویه های مختلف استفاده کنید. افزودن مقداری زنجبیل تازه به چای پوست نارنگی طعم بی نظیری به آن می دهد و خواص آن را چند برابر می کند. در این روش باید پوست نارنگی را با یک تکه کوچک زنجبیل تازه یا خشک در قوری ریخته و قوری را با آب جوش پر کنید. سپس به مدت 10-15 دقیقه صبر کنید تا چایتان در بخار قوری دم بکشد.

خواص چای پوست نارنگی

پوست نارنگی فواید زیادی برای بدن دارد. دانستن این نکته مفید است که مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوست نارنگی بسته به نوع میوه کمی متفاوت است. پوست نارنگی به طور کلی سرشار از ویتامین های C، E، K، A، بتاکاروتن و روغن های گیاهی  آنتی اکسیدان و پتاسیم است و بنابراین در تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان فشار خون و حتی کنترل وزن موثر است. در زیر می توانید با برخی از مهم ترین خواص پوست نارنگی در طب سنتی آشنا شوید.

1- فواید پوست نارنگی برای پوست و سلامتی

پوست نارنگی حاوی ترکیبات مفیدی است که از پوست شما در برابر آکنه و جوش محافظت می کند. مصرف چای پوست نارنگی می تواند به روشن شدن پوست کمک کند. همچنین می توانید از چای پوست نارنگی به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید. در این روش باید صبر کنید تا چای کاملا خنک شود و سپس از آن به عنوان پاک کننده و تقویت کننده پوست استفاده کنید.

۲- به دلیل فواید چای پوست نارنگی، کلسترول بد را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف چای پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می دهد. اگر سطح کلسترول بد خونتان بالاست، می توانید هر روز یک لیوان چای پوست نارنگی بنوشید.

3- خواص کاهنده قند خون چای پوست نارنگی

مصرف چای پوست نارنگی می تواند سطح قند خون را کنترل کرده و از افزایش قند خون جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای پوست نارنگی با جلوگیری از افزایش قند خون، قند خون را تنظیم می کند و از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

4- کاهش علائم آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از فواید چای پوست نارنگی است.

مصرف چای پوست نارنگی یک روش درمانی طبیعی و موثر برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. مصرف این چای باعث کاهش سرفه و کوتاه شدن مدت درمان سرماخوردگی می شود. برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن چای پوست نارنگی در پیشگیری از سرماخوردگی نیز موثر است.

5- به دلیل خواص چای پوست نارنگی، حالت تهوع بارداری را کاهش می دهد.

حالت تهوع در ماه های اول بارداری بسیار شایع است. مصرف چای پوست نارنگی می تواند از حالت تهوع در دوران بارداری جلوگیری کرده و احساس بهتری در شما ایجاد کند. اگر به دنبال یک راه حل ساده و طبیعی برای رفع حالت تهوع بارداری هستید، امتحان کردن چای پوست نارنگی مفید است.

6- معجزه چای پوست نارنگی برای سم زدایی بدن

مصرف چای پوست نارنگی و خود نارنگی می تواند بدن شما را سم زدایی کند. چای پوست نارنگی به تقویت کبد و سم زدایی بدن کمک می کند. در واقع کبد برای دفع سموم از بدن ما سخت کار می کند و نوشیدن چای پوست نارنگی کبد را تقویت می کند و به دفع بهتر سموم از بدن کمک می کند.

۷- با مصرف چای پوست نارنگی می توانید از سرطان پیشگیری کنید

چای پوست نارنگی سرشار از آنتی اکسیدان است و در نتیجه از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف چای پوست نارنگی می تواند به درمان سرطان کمک کند و نقش موثری در پیشگیری از بروز این بیماری دارد.

8-کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی به دلیل فواید چای پوست نارنگی

سندرم پیش از قاعدگی همان علائمی است که زنان چند روز قبل از شروع قاعدگی با آن دست و پنجه نرم می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف چای پوست نارنگی می تواند از گرفتگی عضلات، نفخ، سردرد و درد معده در دوران قاعدگی جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد. مصرف چای پوست نارنگی علائم قاعدگی را کاهش می دهد و به آرامش بدن کمک می کند.

9- به دلیل خواص چای پوست نارنگی معده را آرام می کند.

مصرف چای پوست نارنگی در درمان مشکلات معده، نفخ، یبوست و حالت تهوع بسیار مفید است. نوشیدن چای پوست نارنگی به تسکین ناراحتی معده کمک می کند، هضم را بهبود می بخشد و یک درمان عالی برای سوء هاضمه است.

10- کاهش استرس با دمنوش پوست نارنگی

یکی دیگر از ویژگی های مهم چای پوست نارنگی کاهش استرس و اضطراب است. چای پوست نارنگی آرامش بخش است و به کاهش استرس و اضطراب در بدن کمک می کند. جالب است بدانید که صرف بوییدن این چای می تواند باعث ایجاد احساس آرامش و کاهش شدید استرس شود.

آخرین کلمه

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، پوست نارنگی فواید زیادی دارد. یکی از بهترین راه های استفاده از آن، تهیه چای خانگی است. فراموش نکنید که پوست نارنگی را قبل از استفاده کاملا بشویید تا مواد شیمیایی مضر را از بین ببرید. می توانید پوست نارنگی را به تنهایی یا با انواع و طعم های مختلف چای مصرف کنید و از فواید بی نظیر و طعم فوق العاده این چای خانگی بهره مند شوید.

منبع: اکالا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا