اخبار تهران

پیگیر رهاسازی آب از سد نمرود هستیم

به گزارش خبرنگار بازار حمید احسانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران در جمع خبرنگاران دریافتی آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه پیگیری ها برای رفع مشکل کم آبی در گرمسار انجام شده است، تاکید کرد: مکاتبات متعددی از سوی آب منطقه ای سمنان انجام شده است. شرکت آب با شرکت‌های مدیریت منابع آب ایران و تهران نسبت به رهاسازی آب از سد نمرود برای تامین میزان آب مخازن گرمسار و آرادان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از برداشت بی رویه در بالادست این خط انتقال بازدیدهای میدانی متعددی با حضور چند تن از مسئولان شبکه آبرسانی به گرمسار و آرادان انجام شده است، افزود: تقاضای کشاورزان غرب استان سمنان برای تامین آب. به مردم این شهرها از هابرودشان کار درستی است و شرکت آب منطقه ای سمنان برای احقاق حق آنها تلاش زیادی کرده است و این تلاش ادامه خواهد داشت.

رئیس شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه آبرسانی به سد نمرود به دلیل خشکسالی کاهش یافته است. یکی این یکی از مهمترین دلایل وضعیت آبرسانی به گرمسار در سال های اخیر است، وی افزود: بروز برخی تخلفات در ارتفاعات و داخل استان تهران بر میزان آب ورودی به شهرستان های گرمسار و آرادان نیز تاثیر گذاشته است. سد نمرود

احسانی بیان کرد: به منظور استقرار آب شرب پایدار و با کیفیت در شهرهای گرمسار، آرادان و ایوانکی در اواخر سال 1402 و ابتدای سال جاری در رابطه با عملیات لایروبی کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار که به طول حدود 21 کیلومتر و با حجم عملیات لایروبی 60000 مترمکعب و همچنین لایروبی شناور آرامش مخزن انحرافی بنکوه به حجم تقریبی 20000 مترمکعب انجام شده است.

وی با اشاره به اجرا و افتتاح خط انتقال آب شرب غرب استان سمنان به طول 23 کیلومتر و تأثیر آن بر افزایش کیفیت آب شرب مردم این مناطق، تصریح کرد: در مجموع آب اختصاص یافته برای مصرف شرب غرب استان سمنان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و البته کیفیت آب تحویلی به شبکه فاضلاب شهر گرمسار به دلیل اجرای بخشی از خط انتقال آب به گرمسار و همچنین لایروبی کانال‌های انتقال حوض‌های آرام آن در سیمین‌دشت و بنکوه و تلاش‌های انجام شده در هفته‌های اخیر از سوی سیاست‌گذاران و مدیران استانی و شهرستانی نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته است.

رئیس شرکت آب منطقه ای سمنان کاهش آب مصرفی کشاورزی شهرستان های گرمسار و آرادان در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به دلایل متعددی برشمرد و خاطرنشان کرد: اما با نظارت مجدانه بر شرکت آب منطقه ای سمنان و آبیاری مزارع گندم. این منطقه در اردیبهشت ماه ماه جاری رهاسازی آب از سد نمرود انجام شد و باعث افزایش ۲۲ درصدی آبرسانی به کشاورزان منطقه نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

احسانی افزود: این رقم 5 میلیون و 124 هزار و 600 مترمکعب است. اردیبهشت ماه پارسال به 6 میلیون و 208 هزار و 920 مترمکعب رسید ماه امسال فرا رسید و این نشان می دهد که شرکت آب منطقه ای سمنان با جدیت پیگیر مطالبات کشاورزان در چارچوب قانون است.

وی با اشاره به مهم ترین اقدامات اتخاذ شده در حوزه مدیریت منابع آب در حوزه حبله رود، حضور روسای شرکت های آب منطقه ای سمنان در جلسات شورای تامین شهرستان گرمسار برای بررسی مشکلات و محدودیت ها را برشمرد. آب شهرستان های گرمسار و فیروزکوه سد نمرود و همچنین تامین آب. وی آب شرب و حقابه دشت گرمسار را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا