اخبار روز

پیش بینی مهم درباره بازار ملک در سال 1403/ آیا امسال می توانیم خانه بخریم؟


به گزارش مانیبان؛ در قالب طرح نهضت ملی مسکن، دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده است. همچنین آمارهای اولیه حاکی از آن است که دولت سیزدهم 500 هزار واحد مسکونی با احتساب پروژه های مسکن به مردم تحویل داده است. اقدام ملی مهر و نهضت ملی مسکن.

ابسنا در گزارشی نوشت: از سوی دیگر ظاهراً تلاطم در بازار مسکن فروکش کرده، طرح هایی مانند مالیات بر خانه های خالی، رشد تدریجی ساخت و ساز و پایان ظرفیت سرمایه گذاری در بازار مسکن موجب شده است. این بازار را آرام کن بر اساس آمار بانک مرکزی در پایان سال گذشته نرخ رشد سالانه مسکن در تهران به 24 درصد رسید که حدود نیمی از رشد تورم عمومی است.

کم کم طرح نهضت ملی مسکن راه اندازی شد که با الگوهایی مانند ثبت نام متقاضیان، خودمالکی، نوسازی بافت های فرسوده، ساخت مسکن روستایی و طرح های مشارکتی و تعاونی پیش می رود. پس از اینکه بانک ها نتوانستند منابع زیادی برای ساخت مسکن ارائه کنند، وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت از توان مردمی، انبوه سازان و تعاونی ها برای اجرای این طرح استفاده کند.

صندوق ملی مسکن برای کاهش هزینه های ساخت و ساز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. پس از اجرای خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان برای تزریق به پروژه های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار گرفته است. در این قالب با حذف واسطه ها قیمت مصالح برای سازندگان کاهش می یابد که در افزایش سرعت پیشرفت پروژه های طرح ملی نهضت مسکن موثر خواهد بود.

به گفته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس صندوق ملی مسکن، فولاد خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق می‌شود.

همچنین شورای اسلامی طرحی را برای ساماندهی بازار اجاره زمین، مسکن و مسکونی تدوین کرده که مراحل تصویب این طرح در مجلس را طی کرده و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بازار مسکن به ثبات نسبی دست یافته است. کاهش انتظارات تورمی و قابل پیش بینی شدن اقتصاد از دیگر اتفاقاتی است که در اقتصاد کشور مشاهده می شود.

فعالان املاک از کاهش چشمگیر انتظارات تورمی در بازار مسکن خبر می دهند. کارشناسان همچنین بر این باورند که اگر دولت امسال موفق شود تعداد قابل توجهی از پروژه های چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را به اتمام برساند، می توان در میان مدت انتظار کنترل و ثبات بازار مسکن را داشت.

منبع: آرانیکو


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا