پیش بینی قیمت دلار در بازار آزاد

بوربور کارشناس اقتصادی گفت: قیمت دلار تا پایان سال 61 هزار تومان است اما اگر قیمت هیجانی شود ممکن است به 68 تا 70 هزار تومان هم برسد. در کجای دنیا با حمله به کشوری قیمت دلار و طلا کاهش می یابد؟ به این دلیل که خیلی توهمی است و با توجه به انتظار تورمی که ایجاد شد، قیمت افزایش یافته و آن انتظار تورمی اکنون برآورده شده است.

در ابتدای هفته قیمت دلار در بازار آزاد شروع به کاهش کرد و به 65 هزار تومان رسید. پیش بینی ها درباره قیمت دلار پس از حمله اسرائیل به ایران می گفت که حداقل تا 70 هزار تومان افزایش می یابد، اما این پیش بینی ها محقق نشد و دلار دیروز با افت چند هزار تومانی بازگشت.

در همین رابطه سجاد بوربور کارشناس اقتصادی به شفان نیوز گفت: دلار در حال حاضر در محدوده 65 تا 66 هزار تومان است. در چند روز اخیر شاهد قیمت دلار 69 هزار تومانی بودیم و پس از حمله اسرائیل به ایران شاهد کاهش قیمت دلار در حدود 4 تا 5 هزار تومان بودیم. حال سوال اینجاست که آیا این کاهش قیمت مناسب است یا خیر؟ زمانی که ایران به اسرائیل حمله کرد دلار از 59 هزار تومان به 68 هزار تومان رسیده بود و قیمت آن 9 هزار تومان افزایش یافته بود.

وی افزود: از سوی دیگر حباب سکه بیش از 30 درصد رشد کرد و از حدود 21 درصد به بالای 30 درصد رسید، در واقع تقریبا 10 درصد رشد کرد. آیا پارامترهای کلان اقتصادی از این رشد حمایت کرده است؟ نقدینگی تا پایان سال حدود 10 هزار و 500 همات پیش بینی می شود با رشد اقتصادی سه و نیم درصدی، ارزش دلار روی کاغذ حدود 61 هزار تومان برآورد می شود. اما قیمت دلار که با توجه به عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود، می تواند تا 68 هزار تومان هم باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فرض کنید خانه 20 میلیاردی دارید و می خواهید این خانه را سریع بفروشید، برای این کار باید خانه را زیر قیمت مثلا 15 میلیارد تومان بفروشید. خانه 15 میلیارد فروخته شد اما ارزش خانه 20 میلیارد تومان است. دلار در سال 1396 به 19300 تومان رسید و برای مدت کوتاهی با قیمت 10000 تومان معامله شد و پس از آن مدت ها با نرخ 11000 تومان فروخته شد. همچنین در سال 1398 دلار تا 33 هزار تومان افزایش یافت و به 1000 تومان رسید و سپس برای مدت طولانی با قیمت 25 هزار تومان معامله شد، زیرا ارزش ذاتی دلار 25000 تومان بود. در زمستان ارزش از 1401 دلار به 63000 تومان رسید و سپس به نرخ 40000 تومان رسید و با نرخ 1500000 تومان به دلیل اینکه 50000 تومان ارزش داشت مدت ها بازی کرد. قیمت دلار در حال نزدیک شدن به ارزش خود است و ارزش دلار تا پایان سال 61 هزار تومان می شود. اما اگر قیمت احساسی شود از 68 هزار تومان به 70 هزار تومان می رسد.

بوربور درباره انتخابات آمریکا گفت: اگر پیش بینی کنیم که کامالا هریس یا ترامپ بنا به دلایلی در انتخابات آمریکا پیروز شوند، هرکس که انتخاب شود، شدت حملات اسرائیل کمتر می شود. یک کشور نمی تواند زنده بماند و در چند جبهه به حمله خود ادامه دهد. در نهایت انرژی تمام می شود که در آن زمان ممکن است طلای جهانی کاهش یابد و انتظارات تورمی ایران کاهش یابد و دلار به ارزش ذاتی خود یعنی 61 هزار تومان برگردد. حالا اگر دلار از 61 تومان به 66 هزار تومان برود باز هم بی دلیل نیست و تقریبا 10 درصد تحمل دارد.

وی ادامه داد: وضعیت سود بانکی مشخص است که از زمستان 1401 تا کنون هرکسی سود بانکی دریافت کرده است نسبت به سایر بازارها بسیار بیشتر و به نسبت ارزانتر است. وقتی نرخ سود بانکی جذاب می شود به این معنی است که پول سرد است و به دلیل سود بالا به بانک می رود. از طرفی بازارهای موازی چندان جذاب نخواهند بود و همانطور که می بینید خودرو یا سهام جذابیتی ندارند. حتی دلار هم جذاب نیست. دلار در ابتدای سال 60 هزار تومان بود و اکنون به 65 هزار تومان رسیده است. درصد سود بانکی به مراتب بیشتر از این ارقام بود. اما اگر سکه در این بازار پرواز کند چه اتفاقی می افتد؟ طلای جهان هم در بازی بود اما نه آنقدر که سکه از 35 هزار تومان به 55 هزار تومان برسد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اونس جهانی طلا در این مقطع چندان محرک نبود و حتی دلار نیز محرک نبود. در اینجا انتظارات تورمی باعث رشد سکه شده است. حباب سکه به بیش از 35 درصد رسیده است، یعنی 30 درصد این دارایی را با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن می خرند. با این حال، این قیمت مناسب نیست و پیشنهاد خاصی وجود ندارد. تا زمانی که تنش ها فروکش کند و ریسک ها کمی تخلیه شوند، این حباب نیز تخلیه می شود. در این شرایط یا باید همه بازارها به سمت سکه حرکت کنند یا سکه به بازارهای دیگر نزدیک شود. در مجموع به این نکته می رسیم که وقتی قیمت سکه کاهش می یابد، انتظار تورمی نیز کاهش می یابد یا زمانی که بازار ملک و بورس رشد می کند، انتظار تورمی نیز منطقی شود.

بوربور در پایان به خبرنگار شفان نیوز گفت: اگر رشد سکه از نظر اقتصادی حمایت نشود، محکوم به کاهش قیمت است. در کجای دنیا با حمله به کشوری قیمت دلار و طلا کاهش می یابد؟ به این دلیل که خیلی توهمی است و با توجه به انتظار تورمی که ایجاد شد، قیمت افزایش یافته و آن انتظار تورمی اکنون برآورده شده است. در روزهای آینده باید دید جمهوری اسلامی چگونه به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد و آیا در تلاش‌های صلح بین حماس و اسرائیل موفق خواهد شد یا خیر. در صورت وقوع چنین اتفاقی حباب سکه حدود 20 درصد کاهش می یابد./بازتاب آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما