اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

پیش بینی حضور بیش از ۴ و نیم میلیون زائر در مراسم اربعین/ تامین ۲۵۳ میلیون بطری آب

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین از پیش‌بینی حضور بیش از ۴ و نیم میلیون زائر در مراسم اربعین خبر داد.

 

به گزارش ایلنا،«سعید اوحدی» نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات ستاد اربعین در هلال احمر با توجه به شروع سفرهای ویژه اربعین از روز شنبه گفت: در دو روز گذشته سفری را با عنوان بازدید از مرزهای تردد زائران به عراق داشتیم. این بازدید از دو منظر انجام شد؛ بخشی از آن درباره اقدامات هلال احمر بود. بخش دوم نیز با توجه به اینکه دکتر پزشکیان بنده را به عنوان نماینده عالی ایشان در ستاد مرکزی اربعین انتخاب کرده‌اند از این منظر نیز این سفر انجام شد و در انتها گزارشی را درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات و آمادگی دستگاه‌های متولی در بحث اربعین به رییس‌جمهور ارائه کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: ستاد عملیات اربعین در هلال احمر از نیمه اول اردیبهشت ماه ماه به صورت جدی کار خود را آغاز کرده و در ترکیب شورای سیاست‌گذاری عملیات اربعین در هلال احمر سه مجموعه ظرفیت در این جلسات حاضر شدند. این جلسات نیز به صورت مشخص و هفتگی تاکنون ادامه داشته است. یکی از این گروه‌ها و ظرفیت‌ها معاونان هلال احمر از جمله معاون بهداشت و درمان، معاون آموزش و… بودند. گروه دوم نمایندگان دستگاه‌های همکار هلال احمر در عملیات اربعین بوده‌اند. در مجموع ۱۱ دستگاه همکار در جلسات هلال احمر حاضر شدند. همچنین افراد صاحب‌نظر که در سالیان گذشته در ایام اربعین مسئولیت‌هایی را برعهده داشتند به عنوان گروه سوم در این جلسات حضور داشتند.

افزایش صددرصدی سطح خدمات در ایام اربعین امسال

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: امسال ۹۲ تا ۹۵ درصد ظرفیت برنامه‌های ما که در این جلسات مصوب شده است با پیوست زمانبندی محقق شده است. نسبت به سال گذشته نیز حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش سطح خدمات را داریم. به عنوان مثال در سال گذشته ۷ مرکز و پایگاه متعلق به هلال احمر در کربلا داشته‌ایم که امسال این تعداد به ۱۷ پایگاه خاص جمعیت هلال احمر در شهر کربلا رسیده است که البته در کنار آن نیز موکب‌های مردمی برقرار است.

 

اوحدی خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته در طریق‌الحسین ۲۵۰ نفر از نیروهای هلال احمر مستقر می‌شدند و حدود ۶۰۰ داوطلب به صورت چرخشی وارد عرصه خدمات می‌شدند، اما امسال ۵۰۰ نیروی هلال احمر مستقر هستند و از ظرفیت هزار و ۲۰۰ داوطلب که به صورت چرخشی در طریق الحسین بین عمودهایی که ما مراکز درمانی مستقر نداریم خدمات ارائه می‌دهند. این پزشکان با کوله‌پشتی به صورت سیار به زائران در این مسیر خدمات ارائه می‌کنند. تجربه بسیار خوبی در سال گذشته از عملکرد این پزشکان سیار داشتیم که باعث شد ستاد مرکزی اربعین در سال گذشته هلال احمر را به دلیل ارائه این نوع خدمات دستگاه برتر معرفی کند.

 

وی با بیان اینکه ده کمیته در ذیل ستاد اربعین در هلال احمر تشکیل شده است، تصریح کرد: یکی از کمیته‌های ما، موکب‌های مردمی است و موکب‌هایی که خودشان علاقه‌مند بوده و این ظرفیت را دارند که خدمات درمانی ارائه کنند با ثبت در سامانه مرکز پزشکی حج و زیارت با هماهنگی با ستاد بازسازی عتبات مجوزی برای این افراد صادر می‌شود که براساس آن تعداد پزشکان مستقر در این موکب‌ها مشخص شده و هلال احمر نیز هر کمبودی این موکب‌ها داشته باشند را جبران خواهد کرد، از جمله تامین دارو برای این موکب‌های مردمی که خدمات در حوزه پزشکی نیز می‌دهند. در مجموع حدود ۴۰۰ موکب در مرزهای کشور و مسیرهای منتهی به مرز و همچنین مسیر تا نجف و مسیر نجف تا کربلا و همچنین در کربلا داریم.

افزایش مراکز درمانی هلال احمر در کربلا و نجف

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین گفت: در سال گذشته نیز در مسیر نجف تا کربلا ۱۷ مرکز درمانی داشتیم که مدیریت آن‌ها با مجموعه هلال احمر بود همچنین ۴ بیمارستان فعال داشتیم. امسال این مراکز درمانی به ۲۵ مرکز تبدیل شده‌اند که این تحول بزرگی است. همچنین امسال بانک ملی ایران کل مجموعه بیمارستانی خود را با پرچم هلال احمر در مسیر طریق الحسین مستقر خواهد کرد. مجوزی از وزارت بهداشت و درمان عراق نیز دریافت شده است که براساس آن عمل جراحی محدود و ضروری پزشکان می‌توانند در این بیمارستان‌ها و همچنین بیمارستان‌های عراقی برای زائران انجام دهند.

 

اوحدی درباره همکاری با دولت عراق در زمینه بهداشت و درمان گفت: هماهنگی بسیار خوبی بین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر عراق و همچنین وزارت بهداشت شکل گرفته است که انشاءالله به ارائه خدمات بهتر به زائران منتج خواهد شد. در سال گذشته نیز در نجف ۵ مرکز درمانی داشته‌ایم که امسال به ۸ مرکز بزرگ تبدیل شده است از جمله بیمارستان امام علی (ع) که متعلق به جمعیت هلال احمر است.

 

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: در نقاط صفر مرزی در ۶ مرز تمرچین، شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و باشماق در داخل کشور عراق یک پایگاه و مرکز درمانی امدادی متعلق به جمعیت هلال احمر مستقر است. همچنین در نقاطی مانند کوت و زرباطیه مراکز درمانی مستقر داریم و این از ظرفیت‌هایی است که امسال ایجاد شده است. در سامرا و کاظمیه هر کدام یک قرارگاه مستقر کرده‌ایم و به صورت بیمارستان مجهزی هستند که خدمات درمانی را ارائه می‌دهند.

افزایش بیش از ۴۵ درصد آمبولانس و خودورهای امدادی در عراق

اوحدی تصریح کرد: در داخل کشور نیز در مجموع حدود ۱۰۰ مرکز فعال درمانی داریم که در استان‌های مختلف منتهی به مرز و همچنین استان‌های مرزی خدمات ارائه می‌دهند. در مجموع ۲۰۰ دستگاه خودرو آمبولانس را برای ورود عراق آماده کرده‌ایم و هماهنگی‌های لازم برای ورود این دستگاه‌ها به کشور عراق و ستاد مرکزی اربعین هماهنگ شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۵ درصد افزایش ظرفیت آمبولانس‌ها است.

 

وی با اشاره به برگزاری مانور اعزام نیروهای هلال احمر به عراق گفت: امروز مانور اعزام نیروها به عراق را داریم که در این مراسم که در حرم امام خمینی برگزار می‌شود خودروها و آمبولانس‌ها به سمت مرز حرکت خواهند کرد و انشاءالله براساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین از روز اول ماه صفر مراکز درمانی ما با یک شیب متناسب با ورود زائر راه‌اندازی و فعال می‌شوند.حرکت زائران از روزهای ۵ و ۶ صفر به بعد شدت می‌گیرد و از دهم ماه صفر اوج سفر به عتبات را خواهیم داشت. لذا ما از ابتدای صفر با یک شیب ملایم متناسب با حضور زائر در کشور عراق فعالیت خودمان را آغاز خواهیم کرد.

 

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اقدامات ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: ستاد مرکزی اربعین انصافا زحمات زیادی را برای برگزاری مراسم اربعین امسال کشیده‌اند استانداری که منتهی به مرزهای محل تردد زائران هستند مانند استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان زحمات زیادی کشیده‌اند. امسال در حوزه زیرساخت‌ها نواقصی که به صورت طبیعی در این حرکت عظیم وجود داشت تا جایی که می‌توانستند برطرف کردند.

تامین بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع پوشش سایبان در مرزها

اوحدی درباره تمهیدات ستاد مرکزی اربعین برای مقابله با گرمازدگی زائران گفت: یکی از مشکلات جدی که ما امسال و همچنین سال‌های آینده با آن مواجه هستیم بحث گرما و گرمازدگی زائران است. از همین‌رو موضوع تامین پوشش سایبان برای زائران بسیار اهمیت دارد تا این لحظه نیز بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع پوشش سایبان در مرزها و در مسیری که محل توقف و ایستایی زائران در مرزها است در نظر گرفته شده است. همچنین از مه‌پاش‌ها در این محل‌ها استفاده می‌شود تا به صورت سیستم خنک کننده عمل کرده تا زائران در این محل‌ها کمترین مشکل را داشته باشند. همچنین تونل‌های سرد در مبادی ورود زائر به خاک عراق در ظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سال گذشته زمان توقف زائران در مرزها بود و زائر وقتی از گیت ورودی ما عبور می‌کرد و وارد گیت ورودی طرف عراقی می‌شد باید زمانی را در آنجا توقف می‌کرد تا کار تشریفات گذرنامه برای زائران انجام می‌شد امسال برای اینکه زائران با این مشکل مواجه نباشند. سامانه‌ای را طراحی کرده‌اند با نام سامانه سجاد که بین وزارت کشور ایران و عراق و اداره گذرنامه ما و طرف عراقی وجود دارد. براساس این سامانه سجاد کلیه اطلاعات زائرانی که از گیت گذرنامه ما عبور می‌کنند همزمان روی سیستم‌های عراقی نمایش داده می‌شود و این کار باعث می‌شود که دیگر زائر توقفی در گیت‌های ورودی عراق نداشته و معطل نشود و زائران به صورت روان عبور می‌کند این کار کمک می‌کند که میزان توقف زائر کاهش پیدا کرده و تخمین زده می‌شود با این روش به ۵ الی ۶ ثانیه برسد این کار تاثیر بسزایی در کوتاه شدن توقف زائران در مرز دارند.

 

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات انجام شده در مرز مهران گفت: خروجی ما در سال گذشته از مرز مهران حدود ۴۷ درصد بوده است. همچنین از مرز شلمچه حدود ۲۸ درصد خروجی داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که مرز مهران بیشترین خروجی را داشته است. برگشت زائران نیز از مرز مهران حدود ۶۰ درصد بوده است. بنابراین تمهیدات بسیار خوبی با توجه به حجم بالای تردد زائران از این مرز در نظر گرفته شده است از جمله یک آشپزخانه بزرگ با حدود ظرفیت روزانه ۴۰ هزار پخت غذا توسط خیرین آماده شده است.

ایجاد ۱۵۰ هزار پارکینگ در مرز مهران

اوحدی گفت: حدود ۱۵۰ هزار پارکینگ در مرز مهران فراهم شده است و توصیه ما به زائران این است که از وسایل نقلیه شخصی خودشان برای رفتن به عراق و زیارت اربعین استفاده کنند پارکینگ‌های خوبی فراهم شده است در این پارکینگ‌ها امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، چادرهای اسکان موقت، موکب‌های پذیرایی قرار داده شده است و از این پارکینگ‌ها زائر توسط اتوبوس‌هایی به مرز منتقل شده و کار انتقال زائر به کشور عراق انجام می‌شود. همچنین حدود ۷۰ هزار پارکینگ در مرز چذابه آماده شده است. ۱۵۰ هزار پارکینگ نیز در مرز شلمچه آماده شده است. درخصوص امکانات سرویس بهداشتی به نظر می‌آید مشکلی وجود نداشته باشد بیش از ۸۳۰ چشمه سرویس بهداشتی فقط در مرز مهران تامین شده است. امیدواریم با تمهیداتی که فراهم شده است راهپیمایی خوبی را امسال داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که امسال پیش‌بینی می‌کنید چه تعداد زائر در ایام اربعین به عتبات سفر کنند، گفت: در سال گذشته ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر زائر در ایام اربعین داشته‌ایم امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۴ و نیم میلیون نفر زائر به عتبات در ایام اربعین سفر کنند که عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود. در سال گذشته حدود ۲۲ و نیم میلیون زائر از سراسر دنیا وارد کربلا شدند.

 

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره تامین آب آشامیدنی برای زائران در این ایام گفت: برای تامین آب آشامیدنی زائران تمام تمهیدات در نظر گرفته شده و مقرر شده است ۲۵۳ میلیون بطری آب برای ایام اربعین فراهم شود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا