امروز قیمت دلار 200 تومان کاهش یافت و با قیمت 49 هزار و 500 تا 49 هزار و 550 تومان معامله شد. این اسکناس ماه هاست که گرفتار نوسانات شده و کانال 49 هزار تومانی به محدوده معتبر دلار برای سیاست گذاران تبدیل شده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت جهانی طلا با کاهش قابل توجهی مواجه شد و باعث عدم تعادل قیمتی در بازار طلا و بازار ارز شد. با وجود افزایش قیمت دلار، روز گذشته قیمت طلا و سکه در اکثر قطعات و اوزان کاهش یافت.

اگرچه قیمت جهانی دلار و آنا تعیین کننده قیمت طلا در بازار داخلی است، اما امروز برخی از معامله گران کاهش طلای جهانی را عاملی برای سردرگمی معادلات سیاست گذاران برای بازار ارز می دانند. به گفته آنان، امروز قیمت دلار هرات افزایش یافته و کاهش نداشته و از سوی دیگر قیمت طلا و سکه کاهش یافته است. به گفته معامله گران، دلار تهران بین این دو بلاتکلیف مانده است.

برخی از معامله گران کاهش شدید بازار جهانی را عاملی برای برهم زدن معادلات بازار می دانند. می گویند به همین دلیل بازار دلار از سکه و طلا جدا شد و بازارساز مجبور به اجرای آیین نامه جدید شد.

پیوستن دلار به مذاکرات برجام

علی صادقین، کارشناس اقتصادی با اشاره به تحولات قیمت دلار در هفته های اخیر گفت: در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است.مسیر نامشخص توافق هسته ای، بلاتکلیفی بازارهای دیگر مانند خودروها و بازار سهام و همچنین قیمت گذاری تعیین شده توسط سیاستمداران اقتصادی به وضعیت فعلی کمک کرده است.

وی با اشاره به بازار کم‌تحرک دلار در روزهای اخیر گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار در محدوده‌ قیمتی ۴۸ تا ۵۲ هزار تومانی نوسان دارد.»

این کارشناس اقتصادی، ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه مدت دانست و گفت: توسعه میان مدت و بلندمدت قیمت دلار در گرو روابط سیاسی، گشایش برجام و مسئله انتخابات آمریکاست.

صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به عنوان عوامل اساسی در رشد دلار اشاره کرد و گفت: توسعه قیمت دلار به مذاکرات برجام بستگی دارد و در صورت تصویب برجام، این امر محقق می شود. انتظار می رود دلار در کوتاه مدت وارد کانال های قیمت پایین تری شود. برگرد.

سیگنال‌های سیاسی مذاق معامله‌گران کاهشی را ترش کرد

معاملات امروز بازار ارز حاکی از آن بود که معامله گران تمایل بیشتری به خرید دارند تا فروش. در روزهای اخیر فعالان این بازار ترجیح می دهند تا روشن شدن برخی اخبار سیاسی صبر کنند.

لازم به ذکر است در ماه های اخیر موضوع توافق موقت و مذاکرات میانجی گری ایران و آمریکا در رسانه ها مطرح شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً به احتمال از سرگیری مذاکرات با میانجیگری اروپا و آمریکا اشاره کرد، جایی که آنها در سپتامبر 2022 متوقف شدند. اما این نیز بعید به نظر می رسد.

ایالات متحده گفته است که پنجره بازگشت به برجام بسته شده است و با نزدیک شدن به دوره اول جو بایدن، درخواست ایران برای تضمین از ایالات متحده در حال حاضر دور از ذهن به نظر می رسد. به نظر می رسد این سیگنال برای بازارهای مالی که دائماً به دنبال تعیین انتساب اخبار سیاسی هستند، افت بازار را خوشایند نخواهد کرد.

امروز قیمت دلار تنها در بازارهای همسایه به میزان محدودی نوسان داشت. دلار هرات با کاهش 90 تومانی با قیمت 49 هزار و 410 تومان معامله شد. دلار سلیمانی با کاهش 50 تومانی با قیمت 49 هزار و 300 تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد و تغییری در قیمت نداشت.

 

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *