پیش بینی اقتصاد کشورهای جهان با نفت ۶۰ دلاری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نفت برنت سه شنبه هفته جاری، برای نخستین بار از اواخر سال ۲۰۲۱، به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. نفت خام، بخش کلیدی از شوک انرژی بود که محرک بدترین بحران تورم در یک نسل گذشته شد و قیمت آن اکنون به سطحی رسیده که به سیاستگذاران برای کاهش نرخ بهره، چراغ سبز بدهد.

اما چشم انداز سقوط نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۵ که بانک‌ها و شرکت‌های بازرگانی کالا از سیتی گروپ و جی پی مورگان تا گانوور و ترافیگورا پیش‌بینی کرده اند، می‌تواند به آمریکا و اقتصادهای بزرگ دیگر امکان دهد پیامد هزینه‌های استقراض بالا را بدون یک رکود خسارت بار، تحمل کنند.

تیم درای سون، مدیر اقتصاد در شرکت مدیریت سرمایه گذاری «لِگال اند جنرال»، به بلومبرگ گفت: احتمال فرود نرم اقتصاد برای اروپا و آمریکا افزایش خواهد یافت.

کاهش اخیر قیمت نفت زمینه را برای تسهیل سیاست پولی بانک‌های مرکزی که در ماه جاری قصد کاهش نرخ بهره را دارند، مساعدتر کرده است.

مقامات بانک مرکزی اروپا قرار است روز پنجشنبه دومین کاهش نرخ بهره را تصویب کنند وانتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا کمتر از یک هفته دیگر، چرخه کاهش نرخ خود را آغاز کند.

وعده نفت ۶۰ دلاری، حداقل برای کسانی که سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران به آنها باور دارند، این پتانسیل را دارد که نرخ تورم اصلی را بیشتر کاهش دهد و درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان را افزایش دهد. این یک نقطه روشن نادر در دنیای مملو از ریسک‌هایی شامل جنگ‌های تجاری احتمالی و پیامد تورم منفی چین بر تقاضای جهانی است.

کریستف روهل، تحلیلگر ارشد مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، گفت: کاهش قیمت نفت به خصوص برای بانک‌های مرکزی بسیار مفید است. کاهش قیمت نفت از فشار تورم کم می‌کند که بانک‌های مرکزی اکنون به آن نیاز دارند. قیمت نفت تطبیق یافته با تورم، اکنون در سطح مشابه دو دهه قبل قرار دارد که رونق کالاهای پکن تازه شروع شده بود. تحلیلگران جی‌پی مورگان و سیتی‌گروپ انتظار دارند که قیمت‌ها در سال آینده کاهش بیشتری پیدا کند، زیرا رشد کم تقاضا، تحت الشعاع سیل عرضه جدید قرار گرفته است.

بن لوکاک، مدیر جهانی نفت در شرکت ترافیگورا در کنفرانس نفت آسیا پسیفیک (APPEC) اظهار کرد: قیمت نفت ممکن است به زودی، به کانال ۶۰ دلار سقوط کند. شرکت بازرگانی گانوور هم هشدار داد وضعیت بازارهای نفت به زودی بدتر خواهد شد. تقاضای ضعیف، بخشی از این معادله است زیرا اقتصاد آمریکا سرعت رشد آهسته‌تری پیدا کرده و پس زمینه تورم منفی چین، آشکارتر می‌شود.

رشد عرضه نفت

در حالی که اقتصاد آمریکا، نشانه‌هایی از ضعف را نشان می‌دهد، صنعت نفت این کشور همچنان در وضعیت قوی قرار دارد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید نفت جهان، امسال و سال آینده، به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و حدود ۵۰ درصد فراتر از رشد تقاضای جهانی برای نفت، خواهد بود. افزایش عرضه، علت پایین ماندن قیمت نفت با وجود محدودیت عرضه عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در اوپک پلاس است.

اهمیت قیمت نفت در قیمت‌های مصرف کننده جهانی به حدی است که نزول به ۶۰ دلار در هر بشکه که کاهش حدود ۲۰ دلاری از ژوئیه نشان می‌دهد، تفاوت محسوسی خواهد داشت.

مدل «شوک» طراحی بلومبرگ اکونومیکس نشان می‌دهد که این میزان کاهش قیمت نفت، ۰.۴ درصد از نرخ تورم در آمریکا و اروپا در اواخر سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ کم خواهد کرد. برای چین، این کاهش، نصف رقم مذکور خواهد بود.

اما تاثیر فوری کاهش قیمت نفت بر رشد اقتصادی، ممکن است ملایم‌تر از تاثیری باشد که بر قیمت مصرف کننده دارد.

نفت ارزان‌تر، یک تاثیر اتوماتیکی بر پیش‌بینی‌های سه ماهه داشته است. مقامات آخرین بار در ژوئن، قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ را ۷۸ دلار در هر بشکه فرض گرفته بودند که نشان می‌دهد نفت ۶۰ دلار، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر دورنمای تورم خواهد داشت.

در این بین، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، روز شنبه اعلام کرد وضعیت در آنجا، چیزی است که «اکثر مردم، فرود نرم می‌خوانند». اما نگرانی نسبت به یک اقتصاد رو به وخامت است که باعث شده است سیاستگذاران آمریکایی به تسهیل نرخ بهره در ۱۸ سپتامبر متمایل شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فریا بیمیش، اقتصاددان ارشد تی اس لومبارد که سناریوی «فرود نرم» را برای اقتصاد آمریکا پیش بینی کرده بود، می‌گوید می‌توان راحت گفت که هزینه پایین‌تر نفت خام، محرک بیشتری فراهم خواهد کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما