اخبار روز

پیشگیری از عفونت های مکرر دستگاه ادراری با واکسن خوراکی

تحقیقات جدید نشان داده است که یک واکسن اسپری خوراکی در برابر عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs) به خوبی عمل می کند و از عود بیماری تا 9 سال در بیش از نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه جلوگیری می کند. این یک روش ایمن و موثر برای پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری و جایگزین مناسبی برای درمان آنتی بیوتیکی است.

به گزارش ایسنا، عفونت ادراری با درد و سوزش همراه است. سایر علائم شامل تکرر ادرار و استفاده مداوم از توالت است.

بر اساس گزارش نیواطلس، 20 تا 30 درصد از مبتلایان، عفونت های مکرر دستگاه ادراری را تجربه می کنند که سه بار یا بیشتر در 12 ماه رخ می دهد. زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند و 80 تا 85 درصد این عفونت ها توسط باکتری اشریشیا کلی ایجاد می شود.

کلبسیلا پنومونیه، پروتئوس ولگاریس و انتروکوکوس فکالیس از دیگر باکتری های عامل این بیماری هستند. به همین دلیل، آنتی بیوتیک ها اغلب اولین درمان توصیه شده هستند. با این حال، با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی، نیاز فوری به یافتن یک جایگزین موثر وجود دارد.

اینجاست که واکسن جدیدی به نام MV140 برای درمان عفونت های مکرر دستگاه ادراری در مردان و زنان وارد عمل می شود. این واکسن که با نام Uromune فروخته می‌شود، از نسخه‌های غیرفعال چهار باکتری ذکر شده در بالا ساخته شده است و سیستم ایمنی را برای محافظت طولانی‌مدت در برابر عفونت‌های دستگاه ادراری تحریک می‌کند. و بهترین قسمت این است که تزریقی نیست.

این واکسن یک اسپری با طعم آناناس است که باید روزانه به مدت سه ماه زیر زبان اسپری شود. مطالعه اخیر پزشکان در بیمارستان رویال برکشایر در بریتانیا نشان می دهد که این واکسن ممکن است تا 9 سال موثر باشد.

باب یانگ، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «قبل از واکسیناسیون، همه شرکت‌کنندگان ما از عفونت‌های مکرر مجاری ادراری رنج می‌بردند و برای بسیاری از زنان درمان آن دشوار است.» نه سال پس از دریافت این واکسن جدید، حدود نیمی از شرکت کنندگان بدون عفونت باقی ماندند.

به طور کلی، واکسن در درازمدت ایمن است و شرکت کنندگان ما عفونت های کمتری را گزارش کردند. بسیاری از افرادی که عفونت ادراری داشته اند به ما گفته اند که نوشیدن آب زیاد برای درمان عفونت ادراری کافی است.

در مطالعه‌ای که پس از اولین کارآزمایی Uromune برای درمان زنان مبتلا به عفونت ادراری مکرر انجام شد و نتایج آن منتشر شد، 78 درصد از 75 زنی که درمان را تکمیل کردند، در طول دوره پیگیری 12 ماهه، عفونت ادراری دیگری نداشتند. اکنون پس از 9 سال، اثربخشی طولانی مدت درمان در یک مطالعه جدید با 72 زن و 17 مرد مورد بررسی قرار گرفته است.

48 شرکت‌کننده، یا 54 درصد از شرکت‌کنندگان، در طول دوره پیگیری 9 ساله کاملاً عاری از عفونت‌های دستگاه ادراری باقی ماندند. میانگین زمانی که شرکت‌کنندگان بدون عفونت ادراری باقی ماندند 56.7 ماه برای زنان و 44.3 ماه برای مردان بود که به ترتیب بیش از 4.5 و بیش از 3.5 سال است. حدود 40 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که دوزهای تکراری واکسن را یک یا دو سال پس از درمان اولیه دریافت کرده اند.

یانگ می گوید: “این واکسن بسیار آسان برای تجویز است و می تواند توسط پزشکان عمومی به عنوان یک دوره سه ماهه استفاده شود.” بسیاری از شرکت کنندگان به ما گفتند که واکسیناسیون کیفیت زندگی آنها را بازیابی کرده است.

اگرچه ما هنوز اثربخشی این واکسن را در جمعیت‌های مختلف بیماران مطالعه نکرده‌ایم، اما این داده‌ها نشان می‌دهند که در صورت توزیع گسترده، این واکسن می‌تواند انقلابی در پیشگیری از عفونت‌های ادراری و کاهش نیاز به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی باشد.

نتایج در سی و نهمین کنگره سالانه اتحادیه اروپا اورولوژی (EAU) در پاریس در ابتدای آوریل ارائه شد. محققان انتظار دارند که نتایج کامل این مطالعه تا پایان سال در یک مجله علمی منتشر شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا