پیشنهاد مطرح‌شده در مورد رقم جدید جرایم رانندگی، افزایش به طور میانگین حدود ۳ برابری این مبالغ است

اوایل آذرماه امسال بود که سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا در بازدید از ستاد پلیس راهور فراجا بر لزوم افزایش تخلفات رانندگی تاکید کرد. وی همچنین در توضیح دلیل این پیشنهاد گفت: متاسفانه ارتکاب تخلفات رانندگی باعث 80 درصد تصادفات شده است، تخلفات رانندگی باید بازدارنده باشد یعنی به گونه ای باشد که متخلف به صورت مطلق مرتکب آن نشود. ، در حال حاضر میزان جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش یابد همچنین باید به این نکته توجه داشت که افزایش نرخ تخلفات رانندگی ربطی به تورم ندارد و گران نیست راننده باید مرتکب تخلف نشوند و کسی که تخلف نکرده است جریمه سنگینی نپردازد، در واقع این همان جایی است که خاصیت بازدارندگی جرم نهفته است.»

رادان گفت: ببینید در بسیاری از کشورهای دنیا برای یک تخلف ساده جریمه چندین برابر تخلف در ایران است اما در کشور ما تخلفات رانندگی بسیار کم است و هیچ تلاشی نشده است. بیشتر رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می گذارند و بیشتر تصادفات فقط مربوط به تخلفات شش تا هفت درصد رانندگان است، در واقع تخلف این افراد به دیگران هم آسیب می رساند، پس چرا باید هزینه شود. میزان تخلف برای این افراد کم است؟به همین دلیل از دولت می خواهیم اقدامات لازم را برای افزایش هزینه تخلفات و آمار تخلفات راهنمایی و رانندگی انجام دهد. کاهش تصادفات فوتی و قربانیان تصادفات

تعداد تخلفات رانندگی سه برابر می شود

در پی این پیشنهاد سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا جزئیات پیشنهاد افزایش تخلفات رانندگی را اعلام کرد. وی با تاکید بر اینکه تعداد جرایم ربطی به پلیس ندارد، گفت: طبق قوانین و مقررات هر سه سال یکبار چهار دستگاه شامل نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت کشور و وزارت راهداری، باید در مورد جرایم تصمیم گیری و میزان آنها را بررسی کند. این در حالی است که طی سال های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و عواملی مانند شیوع ویروس کرونا هیچ پیشنهادی به دولت ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید: آیا پلیس در جرایم رانندگی دخالت دارد؟

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد کمیسیون اصل 90 از پلیس و سایر دستگاه ها در این زمینه مطالبه کند و در این راستا جلساتی مرتبط با حضور دستگاه های مختلف برگزار و پیشنهاداتی ارائه شد. بحث کلی افزایش 6 برابری جرایم فعلی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی با آن مخالفت کرد و با پیشنهاد پلیس مقرر شد تخلفات رانندگی به طور میانگین 3.1 برابر شود. همچنین اتفاق افتاده است که تعداد جرایم مربوط به کل کشور است و تغییری در شهرها، شهرستان ها، شهرهای کوچک و بزرگ و غیره وجود ندارد.

هادیان فر با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون قضایی دولت به ریاست وزیر دادگستری مطرح شد، گفت: در نهایت این موضوع در این جلسه تصویب و به هیات دولت رسید و در اسرع وقت برای اجرا ابلاغ می شود. همانطور که تایید شد

رئیس پلیس راهور فرجا درباره اینکه آیا تعداد کل تخلفات رانندگی 3.1 برابر می شود یا خیر، گفت: این افزایش به طور میانگین و در مورد کلیات است. طبیعتاً ممکن است در تخلفات حادثه ساز میزان افزایش بیشتر و در برخی تخلفات دیگر میزان افزایش کمتر باشد.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که بر اساس ماده 118 قانون برنامه ششم توسعه، تعداد جرائم منبع درآمدی نبوده و در واقع منبع درآمدی برای پلیس نبوده است. این مقاله به صراحت تاکید می‌کند که دستگاه‌های ریزگرد را نمی‌توان حذف کرد. طبق قانون، این تعداد جرایم برای استفاده در اصلاح محل های تصادفات رانندگی، توسعه دوربین ها و تجهیزات و… به وزارت کشور و وزارت راهداری واگذار می شود. همچنین رقمی به صندوق توسعه آسیب های بدنی تحویل داده می شود.

هادیان فر درباره زمان اجرایی شدن افزایش تخلفات رانندگی گفت: این امور در دست دولت محترم است. هیئت حاکمه باید موضوع را تصویب و ابلاغ کند و در صورت وقوع، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اجرای آن است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرجا همچنین درباره اضافه شدن یا نشدن کد جریمه جدید به تخلفات رانندگی گفت: کد جدیدی به تخلفات رانندگی اضافه نشد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *