به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو در گفت وگو با روزنامه فایننشال تایمز در پاسخ به این سوال که چه راه حلی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است، مقایسه ای تاریخی کرد و گفت: فنلاند جنگید. 1939 علیه اتحاد جماهیر شوروی و خساراتی به ارتش سرخ وارد کرد. جنگ با واگذاری 10 درصد از خاک فنلاند به شوروی پایان یافت و شوروی در عوض مرزهای امنی را ایجاد کرد.

دبیرکل سابق ناتو که هفته گذشته پست خود را به مارک روته، نخست وزیر سابق هلند سپرد، از چنین تشبیهی برای انتقال غیرمستقیم این پیام استفاده کرد که اوکراین نیز می تواند برای تامین امنیت مرزهایش، برخی از مناطق خود را به روسیه واگذار کند.

از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا سایه عمیقی بر این جنگ انداخته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه بارها خواستار پایان دادن به این جنگ شده و قول داده است که در صورت رئیس جمهور شدن، قبل از مراسم تحلیف این کار را انجام دهد. اقدامی که بسیاری از مفسران، تحلیلگران و رسانه های غربی حدس می زنند که احتمالاً با واگذاری سرزمین های اوکراین به روسیه رخ خواهد داد، اما این راه حل چندان مورد پسند رئیس جمهور اوکراین نیست و او می خواهد سلاح و بودجه برای جنگ علیه روسیه به دست آورد، ادامه روسیه .

ابراز تاسف برای دبیرکل سابق ناتو

استولتنبرگ از ارسال نکردن تسلیحات بیشتر به اوکراین ابراز تأسف کرد و گفت: «اگر از یک چیز متاسفم، این است که باید خیلی زودتر کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین می‌فرستیم.» قبل از حمله تسلیحات بیشتر به اوکراین و اینکه ما باید سلاح های پیشرفته تری را پس از حمله سریعتر به اوکراین می فرستادیم. من به سهل انگاری خود در این زمینه اذعان دارم.

وی افزود: ارسال تسلیحات مرگبار گفتگوی اصلی بود که بسیاری از متفقین از ترس عواقب آن با ارسال آنها قبل از حمله مخالف بودند. من به کاری که انجام دادیم افتخار می‌کنم، اما اگر زودتر شروع می‌کردیم خیلی بهتر بود و شاید حتی از حمله جلوگیری می‌کردیم یا حداقل کار را برای روسیه سخت‌تر می‌کردیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور با استناد به اظهارات رئیس جمهور روسیه بارها هشدار داده اند که ارسال تسلیحات ناتو به جنگ اوکراین این اتحاد نظامی را به طرف دیگر درگیری تبدیل می کند و همچنین از ناتو خواسته اند. کشورهای عضو و همچنین ایالات متحده کمک نظامی به کی یف ارسال نکنند، زیرا چنین اقدامی تنها باعث طولانی شدن جنگ در اوکراین می شود.

ینس استولتنبرگ درباره درخواست‌های همیشگی روسیه برای عدم ارسال سلاح گفت: روزها و هفته‌ها به‌ویژه در آغاز جنگ دائماً در مورد خطوط قرمز روسیه بحث و گفتگو می‌کردیم. این ممکن است بسیار خطرناک باشد، اما در نظر گرفتن لغو حمایت از اوکراین به دلیل برخی لفاظی‌ها به عنوان جایگزین، واقعاً چنین گزینه‌ای نیست.

وی با ادعای اینکه روسیه هیچ کاری برای عبور از خطوط قرمز خود انجام نداده است، گفت: من از تمام خطوط قرمزی که پوتین تعیین کرده عبور کرده‌ام و از بسیاری از آنها عبور کرده‌ایم، اما او تاکنون کاری نکرده است همه فقط یک بلوف

این اظهارات دبیرکل سابق ناتو در حالی است که واقعیت در میدان نبرد حکایت دیگری دارد. اگرچه غرب تسلیحات و سرمایه های هنگفتی را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است، اما همین ارتش و رئیس جمهور این کشور بارها به «ضعف و وضعیت متشنج» اوکراین در میدان نبرد و همچنین برتری تسلیحاتی روسیه پی برده اند که البته اینطور نبود. مورد در موقعیت برای دستیابی به موفقیت حتی در حمله غیر منتظره روسیه به کورسک. علاوه بر این موارد، اوکراین مدت هاست که خواستار استفاده از سلاح های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه شده است، اما پرزیدنت بایدن از تشدید تنش ها و رویارویی مستقیم با روسیه بیم دارد. یکی از این خطوط قرمز که غرب نمی تواند از آن عبور کند.

جلسات مکرر استولتنبرگ با افسران KGB

دبیر کل سابق ناتو در مصاحبه با فایننشال تایمز اعتراف کرد که با یک افسر KGB ملاقات کرده است و می گوید: “من کاری نکردم که از آن خجالت بکشم زیرا این فقط یک ناهار کاری بود.”

ینس استولتنبرگ در مورد تماس هایش با کا.گ.ب گفت: «پدرم همیشه به من می گفت که تنها افرادی که باید با آنها در سفارت روسیه ارتباط داشته باشید، افراد کا.گ.ب هستند، زیرا آنها تنها افرادی هستند که در سفارت روسیه هستند.» نفوذ داشته باشد.»

او با یادآوری جلسات دهه 1980 که ریاست «سازمان جوانان حزب کارگر» در نروژ را برعهده داشت، گفت: «من کاری نکرده‌ام که از آن خجالت بکشم، اما تمام ماجرا این است که من را به ناهار دعوت کردند و من یک غذا خوردم.» میز ساندویچ میگو ماهی یک بار در رستورانی در اسلو با شخصی به نام کریلوف. او بدون شک یک افسر KGB بود.

در سال 1991، سرویس ضد جاسوسی نروژ از استولتنبرگ درخواست کرد تا به آنها در تعقیب کریلوف کمک کند، اما دبیرکل سابق ناتو نپذیرفت.

مشکلات کار با ترامپ

ینس استولتنبرگ با اشاره به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: «من دوست ندارم از کلمه مدیریت استفاده کنم، اما اولین کاری که پس از اعلام نتایج انتخابات 2016 انجام دادم این بود که به تیمم گفتم این کار را اکنون انجام ندهند. شوخی کنید و شوخی بازی کنید. بلکه باید با رئیس جمهور ایالات متحده علیرغم اختلاف نظرهایمان با احترام رفتار کنیم.»

وی گفت: به یاد داریم که برخی از متفقین می‌گفتند باید تسلیم شویم و چهار سال شرکت نکنیم و از افکار پنهان بمانیم و حتی برخی گفتند ممکن است دیگر نشست‌های ناتو برگزار نکنیم، اما من برعکس این کار را انجام دادم و تصمیم گرفتم. خواه 10 درصد یا 90 درصد ناتو در دوران ترامپ فرو بریزد، چیزی را تغییر نمی‌دهد و من کاری را که باید انجام می‌دادم انجام دادم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2024 که با کامالا هریس، معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات رقابت خواهد کرد، پیش از این تصمیمات خود را اعلام کرده بود. احتمال خروج از ائتلاف ناتو

رسانه‌های غربی در ماه‌های اخیر بارها از چند دیپلمات عضو ناتو نقل قول کرده‌اند و نوشته‌اند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، ناتو با خطر خروج آمریکا از این اتحاد مواجه است.

پیشنهاد به اوکراین

دبیرکل سابق ناتو با نگاهی به روزهای اول جنگ در اوکراین گفت: «وقتی جنگ شروع شد، ناتو هشدار داد که اگر کیف سقوط می‌کرد، کل جنگ کاملاً متفاوت بود.» . من برای اولین بار در ژوئن 2019 با زلنسکی ملاقات کردم. او بی تجربه بود و سوالات سطحی می کرد، اما فکر نمی کردم رهبر جنگ شود. او در ابتدا به شدت خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع شد، اما من مخالف آن بودم و پشیمان نیستم، زیرا رویکرد ناتو حمایت از اوکراین است، نه تبدیل شدن به بخشی از درگیری.

استولتنبرگ به صراحت گفت: “اوکراین هنوز باید در مورد زمان مذاکرات تصمیم بگیرد، اما ما باید شرایطی را به آنها ارائه دهیم تا بتوانند پای میز مذاکره با طرف روسیه بنشینند.” وضعیتی که آنها می توانند به عنوان یک کشور مستقل زنده بمانند.»

311311

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما