پیشنهادی برای محرم: درآمدی بر روش شناسی ادبیات آیینی نوشته سید علی شجاعی.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، شجاعی در سال های اخیر تلاش زیادی برای توسعه ژانر ادبیات آیینی تاریخی انجام داده و در کنار آثارش، تلاش زیادی برای تربیت نویسندگان جوان برای حضور در این عرصه داشته است. او در این کتاب سعی کرده است مزایا و معایب این نوع ادبیات را کشف و به صورت نظریه ارائه کند و بر این اساس در مقدمه این کتاب بیان می کند: «ادبیات به دو صورت توزیع می شود: بر اساس صرف. تخیل.» یا تخیل مبتنی بر واقعیت. رمان تاریخی و ادبیات آیینی در قالب دوم یعنی تخیل مبتنی بر واقعیت طبقه‌بندی می‌شوند، با این تفاوت که در رمان آیینی هیچ اجباری برای پایبندی به تمام جنبه‌های داستان وجود ندارد.
کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول به اهمیت منابع مطالعاتی در خلق رمان آیینی پرداخته و در فصل دوم به توجه نویسنده به عنوان نویسنده از منظر ادبیات دینی پرداخته شده است. این پرسش از منظر غیر دینی در فصل سوم بررسی شده است. فصل چهارم کتاب به موضوع ادبیات آیینی به عنوان نویسنده اختصاص دارد و در نهایت موضوع خلاقیت در ادبیات آیینی در فصلی جداگانه مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

جان کلام شجاعی در این اثر به بیان جنبه های دراماتیک و ادبی رمان آیینی می پردازد و بین ادبیات، بازنویسی و تاریخ نگاری تمایز قائل شده است. شجاعی کوشیده است نشان دهد که ادبیات آیینی مانند دیگر جنبه ها و انواع ادبی دارای قواعد خاص و منحصر به فردی برای آفرینش است و نمی توان با تکیه بر متون تاریخی و روایات آنها حتی یک بار در ادبی و حتی شعری داستانی خلق کرد. فرم و زبان رایج و ادبیات آیینی ایجاد شد.

در نهایت و به اعتقاد نویسنده، این کتاب در فضایی که برخی ادبیات دینی را ادبیاتی بدون مانیفست و حتی ادبیاتی ناخالص و شکل نگرفته می دانند، تلاش کرده است این امر را نشان دهد و آن را آماج انواع انتقادات و هجمه ها قرار دهد. نوع روش آفرینش ادبی ساختار درونی و بیرونی آنها را در رابطه با ساختار کلاسیک ادبیات تعریف و توضیح دهید.

برای آشنایی بهتر شما با این نوع ادبیات، عناوین چند رمان آیینی تاریخی که توسط انتشارات نیستان منتشر شده است:

1- یوما (حضرت خدیجه سلام الله علیها)

2- به امین بگو من او را دوست دارم (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم)

3- کشتی لنگر می زند (حضرت فاطمه سلام الله علیها)

4- هاا سین نون و غنچه یاس آبی (امام حسن مجتبی علیه السلام)

5- آشامیدن آب و آداب و ماه به سنت آه (حضرت ابوالفضل علیه السلام)

6- خورشید در حجاب (حضرت زینب سلام الله علیها)

7- پدر و عشق و پسر (حضرت علی اکبر علیه السلام)

8- سه جلد کتاب حماسه سجادیه (امام سجاد علیه السلام)

9- خودکارهای بدون غلاف (امام محمد باقر علیه السلام)

10- موسی ترین (امام کاظم علیه السلام)

11- تا قد این عبا (امام رضا علیه السلام)

12- یک خوشه انگور قرمز (امام جواد علیه السلام)

13- هاا مصداق و یک نفس تا نگاه کنی (امام حسن عسکری علیه السلام)

خوانندگان گرامی می توانند برای مشاهده رونمایی کتاب ها و تهیه آن ها با پورتال کتاب نیستان به نشانی neyestanbook.com تماس حاصل فرمایند ضمن اینکه نسخه الکترونیکی کتاب ها را نیز از طریق پورتال فیدیبو و طاقچه می توان دریافت کرد.

22057

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما