اخبار روز

تشکیل تعاونی های مسکن کارگری!/راه حل های مسکن برای کارگران چیست؟

به گزارش پی ام آپ، دبیرکل کانون عالی اتحادیه های کارگری تنها راه خانه دار شدن کارگران را تشکیل تعاونی های مسکن کارگری، تخصیص زمین بلاعوض و وام بلندمدت با اقساط کم دانست و گفت: توانایی بازپرداخت وام ساخت مسکن باید از بانک رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون استفاده شود.

هادی ابوی در گفت و گو با ایسنا، راه حل رفع دغدغه مسکن کارگران را برشمرد و درباره طرح ساخت خانه های کوچک 25 و 35 متری برای کارگران گفت: محدوده مسکن کارگران با محدوده مسکن سایر افراد جامعه متفاوت است. تنها راه خانه دار شدن کارگران واگذاری زمین بلاعوض و وام بلندمدت با اقساط کم است زیرا کارگران توان مالی کمی دارند.

وی با اشاره به اختصاص زمین از سوی دولت برای ساخت و ساز مسکن گفت: روشی که در حال حاضر برای تامین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است خوب است اما باید در حوزه کارگری بومی سازی شود، شرکت های تعاونی مسکن باید در طبقات مختلف ایجاد شود.

ابوی تاکید کرد: اصرار ما این است که تعاونی های مسکن کارگران تشکیل شود تا خانه هایی ویژه کارگران ساخته شود. در دهه 60 و 70 بسیاری از زنان شاغل با روش تعاونی خانه دار شدند. ما نمی توانیم کارگر را مجبور کنیم ظرف دو سال زمین را بسازد و به خانه نقل مکان کند، زیرا درآمدی که می تواند پس انداز کند یا وام بگیرد محدود است.

دبیرکل اتحادیه مرکزی کارگران گفت: اگر تعاونی مسکن کارگران به طور اختصاصی برای کارگران و با در نظر گرفتن شرایط مالی، اقلیمی، فرهنگی و درآمد آنها تشکیل شود، به خانه دار شدن آنها کمک می کند. راه هایی غیر از تعاونی برای کارگران مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: به جای اینکه فقط بانک مسکن در حوزه وام و خدمات مشارکت داشته باشیم، می توانیم از منابع و ظرفیت بانک توسعه تعاون و بانک رفاه کارگران به عنوان بانک های تخصصی استفاده کنیم.

این مقام کارگری در خصوص پرداخت وام ساخت مسکن و کسر اقساط وام از حقوق کارگران گفت: کارگران عمدتاً قراردادی هستند و مانند کارمندان امکان کسر از حقوق خود را ندارند، اما پیشنهاد ما این است که تعاونی های مسکن و حتی کارمند ویژه تشکیل شود و زمین را تهیه کنند، فقط در زمینه ساخت و ساز با شرایط و زمان مشخص متعهد به ساخت و ساز شوند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا