اخبار خودرو

پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

شرکت آلمانی BMW نسل هفتم M5 را معرفی کرد. این سوپر سدان هیجان انگیز با یک موتور پلاگین هیبریدی عرضه می شود تا استانداردهای جدیدی را در کلاس خود ایجاد کند. همین بس که جذابیت های این نسل را بیان کنیم که حالا با قدرتمندترین M5 تاریخ مواجه هستیم. البته این همه ماجرا نیست، زیرا M5 جدید عنوان سنگین ترین نسل را نیز در اختیار دارد!

مشخصات فنی BMW M5 مدل 2025

مستقیم به موتور می رویم. همانطور که انتظار می رفت، نسل جدید BMW M5 موتور مشترکی با SUV اسپورت XM دارد. پیشرانه پلاگین هیبریدی این خودرو شامل همان موتور 4.4 لیتری توئین توربو V8 و موتور الکتریکی ادغام شده با گیربکس 8 سرعته Steptronic است. این دو موتور با هم 717 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید بگوییم که موتور بنزینی 577 اسب بخار قدرت دارد و قدرت تولید موتور الکتریکی به 194 اسب بخار می رسد. یک باتری 14.8 کیلووات ساعتی وظیفه تامین انرژی این موتور را بر عهده دارد.

نسل جدید BMW M5 با تکیه بر این موتور فوق العاده قدرتمند، شتاب صفر تا 60 مایل یا 97 کیلومتر در ساعت را در 3.4 ثانیه طی می کند. نکته عجیب این است که به دلیل افزایش وزن ناشی از هیبرید شدن موتور، این نسل 0.2 ثانیه کندتر از نسل قبلی است! با این حال از نظر حداکثر سرعت هیچ تغییری ایجاد نشده و M5 هفتم می تواند به حداکثر سرعت 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این تعداد به صورت الکترونیکی محدود است و در صورت سفارش پکیج M Driver حداکثر سرعت به 190 مایل یا 305.7 کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد که همانند نسل قبلی است.

پیشرفت یا پسرفت؟ نسل جدید BMW M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر ارائه شد
پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

مانند سایر خودروهای پلاگین هیبریدی، نسل جدید BMW M5 نیز می تواند در حالت تمام الکتریکی رانندگی شود. البته به دلیل ظرفیت کم باتری، نباید زیاد روی این ویژگی حساب کرد. طبق کاتالوگ، M5 در این حالت قادر است 25 مایل یا 40 کیلومتر را طی کند.

امکان رانندگی در حالت های مختلف.

سه حالت تعریف شده برای رانندگی نسل جدید BMW M5 وجود دارد. در حالت Comfort، موتور الکتریکی و موتور الکتریکی با هم کار می کنند تا ضمن کاهش مصرف سوخت، راننده سواری نرمی را تجربه کند. هنگام انتخاب این حالت، موتور بنزینی حداکثر خاموش می شود و موتور الکتریکی قدرت لازم برای حرکت را فراهم می کند. سیستم تعلیق در نرم ترین حالت خود قرار دارد و دنده ها به آرامی تعویض می شوند. در دو حالت اسپورت و اسپرت پلاس، موتور بنزینی همیشه روی مدار است و منتظر می ماند تا راننده پدال گاز را فشار دهد تا آنچه در کیفش دارد را بگیرد.

برای به حداکثر رساندن پتانسیل نسل جدید BMW M5، لازم است راننده بسته های Dynamic و Dynamic Plus را از لیست گزینه ها انتخاب کند. این پکیج ها موتور را در تهاجمی ترین حالت قرار می دهند و عملکرد سیستم خنک کننده را بهبود می بخشند. طبیعتا این دو ویژگی در زمین بازی بسیار کاربردی خواهند بود. علاوه بر این، بسته دینامیک به راننده اجازه می دهد تا M5 خود را از یک خودروی چهار چرخ محرک به یک خودروی دیفرانسیل عقب تبدیل کند. از دیدگاه BMW، این ویژگی تجربه ای خالص و بدون فیلتر را به راننده می دهد.

پیشرفت یا پسرفت؟ نسل جدید BMW M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر ارائه شد
پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

نسل جدید M5 مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی در اکسل عقب است، بنابراین نیرو بسته به شرایط فقط به چرخ راست یا چپ منتقل می شود. اگرچه این مکانیزم تا حدودی شبیه به عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به نظر می رسد، اما باید گفت که به لطف قفل دیفرانسیل، تعادل و پایداری با انتقال قدرت به جای ترمز حفظ می شود. در شرایط واقعی، این ویژگی باعث می شود خودرو سریعتر از پیچ دور بزند و اعتماد راننده را افزایش دهد. مکمل این ویژگی چرخ های عقب قابل هدایت هستند که می توانند تا 1.5 درجه کج شوند.

ترمزهای قدرتمند برای یک خودروی قدرتمند

بدیهی است که برای توقف خودرویی با چنین موتور قدرتمندی به سیستم ترمز قدرتمندی نیاز است. در نسل جدید BMW M5 این وظیفه به کالیپرهای شش پیستون در جلو و تک پیستون در عقب محول شده است. دیسک های ترمز جلو و عقب به ترتیب 16.1 و 15.7 اینچ هستند. اگر مشتریان علاقه مند هستند، می توانند ترمزهای کربن سرامیکی M را از لیست گزینه ها انتخاب کنند. در صورت سفارش این آپشن، دیسک های جلو با دیسک های بزرگتر 16.5 اینچی جایگزین می شوند و وزن خودرو حدود 25 کیلوگرم کاهش می یابد. ناگفته نماند که این نسل از M5 بر روی چرخ های جلو 20 اینچی و چرخ های عقب 21 اینچی سوار می شود.

توجه ویژه به هندلینگ و لذت ناب رانندگی.

BMW M5 از نظر هندلینگ همیشه در کلاس خود برجسته بوده است. نسل جدید این خودرو از سیستم تعلیق پیشرفته Adaptive M برای هندلینگ بهتر استفاده می کند. این سیستم تعلیق مدرن به راننده اجازه می دهد تا رفتار و عملکرد کمک ها را تنظیم کند. در محور جلو، سیستم تعلیق این خودرو از جناق دوبل تقویت شده است. در محور عقب، سیستم تعلیق از نوع پنج لینک است و بازوها و اتصالات به کار رفته در آن علاوه بر افزایش مقاومت، بازطراحی شده اند تا بتوانند فشار و شتاب جانبی بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر این باید گفت که قطعاتی که وظیفه اتصال قطعات مختلف به شاسی را بر عهده دارند، تقویت شده اند.

پیشرفت یا پسرفت؟ نسل جدید BMW M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر ارائه شد
پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

BMW برای دستیابی به حداکثر لذت رانندگی، توانایی تنظیم و سفارشی سازی عملکرد اجزا و سیستم های مختلف را در اختیار رانندگان قرار داده است. خریداران M5 جدید می‌توانند عملکرد سیستم تعلیق، سیستم ترمز، فرمان، گیربکس و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ انحصاری را که BMW از آن به عنوان xDrive یاد می‌کند، تنظیم کند.

ویژگی های کابین BMW M5 2025

سالن جذاب باواریا مجهز به فرمان اسپرت است و از نسخه 8.5 سیستم عامل انحصاری BMW استفاده می کند. صفحه نمایش های 14.9 و 12.3 اینچی این خودرو گرافیک متفاوتی نسبت به سری 5 دارند و اطلاعات دقیق و فزاینده ای از عملکرد خودرو در اختیار راننده قرار می دهند. نکته جالب این است که امکان پخش ویدیو یا اجرای بازی های AirConsole در این صفحه نمایش ها وجود دارد. تکمیل کننده عملکرد این نمایشگرها، یک سیستم نمایش پیشرفته هدآپ است که اطلاعات لازم را در سراسر نگاه راننده به شیشه جلو منعکس می کند.

ویژگی های ظاهری مدل 2025 BMW M5

بی ام و M5 در ظاهر چهره ای کاملا متمایز دارد و به هیچ وجه نمی توان آن را با سری 5 استاندارد اشتباه گرفت. بارزترین ویژگی این خودرو چهار خروجی اگزوز است که در گوشه های سپر عقب قرار گرفته اند. البته با نگاهی دقیق به سپرهای عضلانی جلو و عقب می توان این مدل پرچمدار را از سایر مدل ها متمایز کرد. به گفته BMW، M5 جدید در 9 رنگ استاندارد عرضه خواهد شد، اگرچه مشتریان می توانند رنگ های متنوع و فزاینده ای را برای سدان قدرتمند خود از طریق برنامه Individual سفارش دهند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، آخرین نسل M5 سنگین ترین عضو خانواده خود است. وزن این نسل 2445 کیلوگرم است. برای مقایسه، بد نیست بدانید که این عدد از وزن وانت فورد F-150 دو کابین و چهار چرخ متحرک بیشتر است!

پیشرفت یا پسرفت؟ نسل جدید BMW M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر ارائه شد
پیشرفت یا عقبگرد ؟ نسل جدید ب ام و M5 با قدرت بیشتر اما شتاب کمتر معرفی شد

قیمت و زمان تحویل

طبق برنامه ریزی ها، M5 جدید تا قبل از پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد. قیمت این ابرخودروی آلمانی از 120675 دلار شروع می شود. این رقم با نرخ فعلی ارز معادل حدود 7.2 میلیارد تومان است. نکته ای که جای تامل دارد این است که در کشور ما با آن بودجه می توان یک BMW 528 مدل 2014 یا بنز E کلاس مدل 2012 خریداری کرد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا