اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

پیشرفت کشورهای عربی در حوزه هوش مصنوعی! | پیشی گرفتن قطر از ژاپن در زمینه هوش مصنوعی!

بر اساس گزارشی که توسط المانیتور منتشر شده، عربستان سعودی در دسته بندی “استراتژی دولتی” پیشتاز شده است، براساس بررسی انجام شده توسط Tortoise Media در مورد شاخص هوش مصنوعی. ایالات متحده با کسب بالاترین امتیاز کل در همه دسته‌ها بهترین رتبه را کسب کرده‌اند و بالاتر از چین و سنگاپور قرار دارند.

در فهرست ۶۲ کشوری که با استفاده از بیش از ۱۰۰ شاخص برای اندازه‌گیری سطوح هوش مصنوعی در مقوله‌های مختلف نظیر استعداد، زیرساخت، تحقیق و توسعه و فعالیت‌های تجاری علاوه بر استراتژی دولت، بررسی شده‌اند، اسرائیل تنها دولت منطقه بود که در فهرست اول برترین ۱۰ دولت جهان قرار گرفت و در رتبه هفتم از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی قرار داشت، در حالی که عربستان سعودی در جایگاه سی و یکم قرار گرفت.

امارات متحده عربی که یک وزیر هوش مصنوعی دارد، بالاترین رتبه کشور عربی را در رتبه ۲۸ از نظر شاخص کلی کسب کرد.

عربستان سعودی در صدر فهرست جهانی استراتژی های دولتی هوش مصنوعی قرار دارد که به بررسی عمق تعهدات و استراتژی های هزینه های ملی می پردازد.

در اینجا کشورهای برتر خاورمیانه برای استراتژی حکمرانی هوش مصنوعی و رتبه بندی جهانی آنها آمده است:

1. عربستان سعودی: 1

2. مصر: 23

3. امارات: 24

4. ترکیه: 27

5. قطر: 46

6. اسرائیل: 47

7. مراکش: 50

8. تونس: 58

9. بحرین: 61

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عمدتاً در گروه های استعدادهای ماهر (رتبه 43 و پایین تر) و همچنین تحقیق و توسعه امتیاز پایین تری کسب کردند.

امارات متحده عربی در بحث در مورد زیرساخت های هوش مصنوعی که عواملی از اینترنت و پایداری انرژی گرفته تا قابلیت های ابررایانه ها را می سنجد، چهارم شد.

قطر بالاترین امتیاز را در جهان عرب در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی دریافت کرد و این کشور را بالاتر از ژاپن و هند در رده هفدهم قرار داد.

در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا برای اولین بار از زمان شروع این شاخص در سال 2019 به رتبه چهارم سقوط کردند، کشورهای عربی اقداماتی را برای بهبود حضور و ظرفیت هوش مصنوعی خود انجام داده‌اند.

در اواخر سال 2020، عربستان سعودی استراتژی ملی خود برای داده ها و هوش مصنوعی (NSDAI) را با هدف جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و داخلی تا سال 2030 راه اندازی کرد.

امارات متحده عربی در سال 2017، استراتژی هوش مصنوعی پنج ستونی خود را ایجاد کرد که هدف آن تشکیل شورای هوش مصنوعی توسط دولت، توسعه مهارت‌های استعدادها و ایجاد قوانینی برای استفاده ایمن از هوش مصنوعی در سال 2071 بود.

بر اساس گزارشی از International Data Corporation، یک آژانس اطلاعاتی بازار، سرعت رشد هزینه‌های هوش مصنوعی در جهان تا سال ۲۰۲۶، در خاورمیانه به صورت سریع‌تری پیش خواهد رفت. این گزارش تخمین می‌زند که هزینه‌های منطقه‌ای در سال ۲۰۲۳ به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید و به معادل دو درصد از کل جهان (۱۵۱.۴ میلیارد دلار) خواهد بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا