اخبار روز

کاهش تنش بین واشنگتن و تهران!/ از تفاهم‌ها چه خبر؟

جزئیات دقیق کاشه تنش بین ایران و واشنگتن را زا اینجا بخوانید.

ایران نرخ غنی سازی خود را 60 درصد کاهش داده و شایعه شده است که در نشست شورای حکام که دوشنبه آینده در وین آغاز می شود، قطعنامه ای علیه ایران تصویب نخواهد شد. در این فضا همه امیدوار بودند که نه تنها تنش ها بین تهران و واشنگتن افزایش نیابد، بلکه فرصت هایی برای از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام فراهم شود. با این حال، در حال حاضر همه چیز در مورد ارتباط شفاهی است و نه یک توافق نامه کتبی و قابل اعتماد. با این حال، خبرگزاری آمریکایی رویترز در گزارشی تاکید کرد که کاهش 60 درصدی غنی‌سازی اورانیوم ایران به معنای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور نیست. با این حال، این تحول می تواند به کاهش تنش بین تهران و واشنگتن کمک کند.

رویترز گزارش داد: تحلیلگران می گویند کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم در مقیاس بزرگ توسط ایران می تواند به کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده کمک کند. اما این به معنای پیشرفت به سوی توافق هسته ای جامع تر قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیست. به گفته تحلیلگران منع اشاعه، کاهش سرعت هسته ای ایران می تواند برای ایالات متحده و ایران کافی باشد تا به آنچه که آنها “توافق ها” می نامند، که واشنگتن می گویند، نگاه کنند. هرگز به رسمیت شناخته نشده است و هدف آن کاهش تنش ها بر سر مسائل هسته ای و دیگر مسائل جاری است. تحلیلگران تأکید می‌کنند که این لزوماً به این معنا نیست که برنامه هسته‌ای ایران تا قبل از انتخابات آمریکا در 5 نوامبر 2024 واقعاً محدود خواهد شد، اما می‌تواند به رئیس‌جمهور جو بایدن، که به دنبال انتخاب مجدد است، کمک کند تا از بحران سیاسی در ایران جلوگیری کند. اریک برویر، تحلیلگر موسسه ابتکار تهدیدات هسته‌ای، با بیان اینکه ایران برنامه هسته‌ای خود را کند نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اقدامات ایران نسبتاً کوچک است، اما اکنون هدف سیاست کاهش تنش واشنگتن حل نیست.

مشکل هسته ای، بلکه ایجاد زیرساخت سیاسی و اجتناب از بحران است. از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی از دیدار با محسن نظیری اصل همتای ایرانی خود خبر داد. این نشست در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد. برخی ناظران نیز بر این باورند که به دلیل ملاحظات گسترده داخلی و بین المللی واشنگتن و تحمل ریسک پایین دولت جو بایدن، کاخ سفید نمی خواهد امید به مذاکره و توافق را از بین ببرد و شاید مذاکرات در سال 2016 انجام شود. معامله حاصل در شرف فاش شدن است. به ویژه بر اساس برخی اخبار، مذاکرات ایران و گروه 1+4 همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد. این احتمال وجود دارد که این مذاکرات شامل سایر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا نیز باشد. البته گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نقش مهمی در آخرین روند خواهد داشت. این جلسه بیستم شهریور (11 سپتامبر) برگزار میشود..

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا