اخبار روز

پیشرفته ترین کشور دنیا کدام است؟

به گزارش ایمنا، چشم انداز فناوری جهانی در سال های اخیر دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. به طور کلی بخش فناوری رکودی را در محیط اقتصادی تجربه کرد، با سرمایه‌گذاری‌های سهام 30 تا 40 درصد، با این حال مسیر رشد کلی نوآوری فن‌آوری چشم‌انداز مثبتی را ارائه می‌دهد.

دو روند غالبی که در سال 2023 در این فضا ظاهر شد، هوش مصنوعی مولد و برق‌سازی بود. هوش مصنوعی مولد افزایش 700 درصدی در جستجوها، آگهی‌های شغلی و سرمایه‌گذاری‌های گوگل داشته است و پیشرفت سریع آن در توسعه مدل‌های زبانی در مقیاس بزرگ (LLMS) که قابلیت‌های آنها دائماً در حال گسترش است منعکس شده است. استفاده نوآورانه از هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف داشته است.

برق‌رسانی و انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر گرایش‌های برتر فناوری هستند که با وجود چالش‌های اقتصادی گسترده‌تر، انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان داده‌اند. رشد آنها ناشی از تعهد کشورها به تغییرات آب و هوا و مسائل امنیت انرژی بود. با افزایش نگرانی ها در مورد کاهش انتشار کربن، سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در سال های اخیر افزایش یافته است.

پیشرفته ترین کشورهای جهان

پیشرفته ترین کشورهای جهان با بررسی حوزه هایی که بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه دارند، شناسایی می شوند. این مطالعه هزینه های تحقیق و توسعه مطلق و مقادیر شاخص توسعه انسانی (HDI) را اندازه گیری می کند که توسعه کلی یک کشور را در ابعاد کلیدی مانند امید به زندگی، آموزش و درآمد سرانه اندازه گیری می کند.

از این رو آلمان این کشور با هزینه مطلق تحقیق و توسعه 134.45 میلیارد دلار و شاخص توسعه انسانی 0.95 درصد، به رتبه کلی 4.6 دست یافت و به عنوان پیشرفته ترین کشور جهان شناخته شد. بخش فناوری موتور اصلی اقتصاد در آلمان است که بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده و بیش از 230 میلیارد یورو فروش داشته است. این بخش بیش از 100000 شرکت در آلمان دارد و حدود 7 درصد از کل تولید اقتصادی آلمان را تشکیل می دهد.

پیشرفته ترین کشور دنیا کدام است؟

شرایط یونایتد این کشور با هزینه تحقیق و توسعه مطلق 806.01 میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی 0.927 و امتیاز کلی 5.5 در رتبه دوم قرار دارد. این کشور دارد یکی این موسسه یکی از برترین موسسات تحقیقاتی در جهان است و یک سوم بازار جهانی فناوری اطلاعات را در اختیار دارد. بخش فناوری اطلاعات و نرم افزار بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد.

انگلستان با هزینه مطلق تحقیق و توسعه 91.56 میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی 0.94 و رتبه ترکیبی 6.8 است. این کشور یکی این یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای دیجیتال در اروپا و داخل کشور محسوب می شود یکی این یکی از بزرگترین اکوسیستم های فناوری برای استارت آپ ها است.

سوئیس هزینه تحقیق و توسعه مطلق 27.32 میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی 0.967 و امتیاز کلی 7.3 است. یکی این کشور یکی از مبتکرترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان است و در فهرست پیشرفته ترین کشورهای جهان در رتبه چهارم قرار دارد.

ژاپن یکی این کشور در میان رهبران فناوری قرار دارد و در فهرست پیشرفته ترین کشورهای جهان در رتبه پنجم قرار دارد. مخارج مطلق تحقیق و توسعه این کشور 165.93 میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی آن 0.92 و رتبه کلی آن 7.8 است.

پیشرفته ترین کشور دنیا کدام است؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا