پیتسو موسیمانه علیرغم کسب چندین عنوان قهرمانی در قاره آفریقا به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد.

به گزارش فوتبال 360، پیتسو موسیمانه پس از مشکلات فراوان به عنوان سرمربی جدید استقلال برای هدایت آبی های پایتخت در ادامه فصل انتخاب شد. سکاندار 60 ساله تهرانی آبی پوشان کارنامه موفقی دارد و در این گزارش با او بیشتر آشنا می شویم.

یک بازیکن متوسط ​​در فوتبال آفریقای جنوبی با 4 بازی ملی

موسیمانه در خط هافبک بازی کرد و در شش سال اول خود بین دو باشگاه جومو کاسموس و ماملودی سانداونز نقل مکان کرد. او سپس تیم اورلاندو دزدان دریایی را ترک کرد و در نهایت تصمیم گرفت آفریقای جنوبی را ترک کند و در نیمه دوم بازیگری خود در کشورهای دیگر کار کند. پیتسو در ابتدا به مدت 6 سال در یونان پیراهن یونیکوس را بر تن کرد و سپس به کی اف سی بلژیک رفت. او در سال 1996 به فوتبال خود در السد قطر پایان داد و کفش هایش را آویخت. موسیمانه در این سال ها تنها چهار بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و یک گل به ثمر رساند.

اولین تجربه سرمربیگری در سوپراسپرت یونایتد

پس از چندین سال آموزش و کسب بالاترین مدرک در آلمان و مراکش، موسیمان در سال 2001 جایگزین بروس گروبلار شد. یکی او از میان اسطوره های باشگاه لیورپول انتخاب شد و توانست تیم در معرض خطر سقوط را به مقام دوم برساند. او در طول 6 سال حضور در این تیم 2 عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در جام جهانی 2010 شرکت کرد و به کارلوس آلبرتو پریرا کمک کرد

پیتسو در سال 2006 به تیم ملی آفریقای جنوبی پیوست و حدود 4 سال به عنوان کمک مربی کار کرد. در این مدت چند بازی به عنوان سرمربی موقت انجام داد. موسیمانه با تیم ملی آفریقای جنوبی به عنوان میزبان در جام جهانی 2010 تحت رهبری کارلوس آلبرتو پریرا برزیلی معروف که در سال 1994 قهرمان جام جهانی شد ظاهر شد. آنها نتوانستند از گروه خود خارج شوند اما چند روز پس از پایان آنها شاهد تغییر بزرگی روی نیمکت بودیم. موسیمان سرمربی جدید بافانا بافانا شد.

حذف عجیب در راه جام ملت های 2012 و اخراج احساسی موسیمان

او تصمیم گرفت تیمی رقابتی برای مسابقات آماده کند و بازی های تدارکاتی نسبتا سختی را برای شاگردانش فراهم کرد. آنها در یک بازی حساس مقابل سیرالئون به این فکر بودند که صعودشان با تساوی قطعی می شود، اما محاسباتشان اشتباه بود و باید حریف خود را شکست می دادند. اتفاقی که نیفتاد و منجر به حذف موسیمانه و تیم تحت هدایت او شد. آنها در 7 بازی اخیر نتوانستند به برتری برسند و چاره ای جز اخراج پیتسو نداشتند نبود. او در مصاحبه ای از او خواست که او را اخراج نکنند زیرا می تواند تیم را موفق کند، اما رسانه ها با او مخالفت کردند. چند سال بعد، موسیمان اعلام کرد که رسانه ها او را کشته اند.

دوران طلایی در تیم بازیگری

Mamelodi Sundowns مکانی برای درخشش Musimane به عنوان یک مدیر بود. تیمی که این بازیکن آفریقایی در دوران بازیگری خود دو بار برای آن بازی کرد، حالا باید پیتسو را به عنوان سرمربی ببیند. موسیمانه حدود 8 سال روی نیمکت این تیم نشست و 11 عنوان قهرمانی کسب کرد. آنها پنج بار قهرمان لیگ شدند و مهمترین دستاورد آنها کسب مقام اول در لیگ قهرمانان آفریقا در سال 2016 بود. آنها پس از 21 سال دوباره موفق شدند تیمی از آفریقای جنوبی را به بام قاره سیاه برسانند. در سال 2016، موسیمان به عنوان بهترین مربی سال آفریقا انتخاب شد و قهرمانی هایش او را به عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ معرفی کرد.

جهانی شدن فصلی در الاهلی

موسیمانه از سرمربیگری ماملودی استعفا داد. او بعدها به عنوان اولین سرمربی غیرمصری باشگاه معروف الاهلی انتخاب شد و کارنامه درخشانی را پشت سر گذاشت. پیتسو دو بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شد و دو بار در جام باشگاه های جهان شرکت کرد. در سال 2021، آنها در نیمه نهایی به بایرن مونیخ از هانسی فلیک با 2 گل شکست خوردند اما سوم شدند. یکی یکی از مهم ترین پیروزی های الاهلی با سرمربی آفریقای جنوبی قهرمانی سوپرکاپ آفریقا بود که با شکست راجا کازابلانکا در ضربات پنالتی به دست آمد. سکاندار تیم مراکش نبود به جز مارک ویلموتس آنها در مجموع 6 عنوان قهرمانی در مسابقات کشوری و بین المللی کسب کردند.

او الاهلی را به سطح اول عربستان برگرداند و با ناراحتی رفت

بعد از الاهلی مصر، نوبت به الاهلی عربستان رسید تا مسیمونه را به عنوان سرمربی به خدمت بگیرد. پیتسو با قهرمانی در لیگ دسته دوم توانست تیم سقوط کرده را به لیگ حرفه ای بازگرداند اما مشکلات مالی و پرداخت نشدن حقوق باعث شد موسیمانه از این تیم جدا شود و راهی عربستان سعودی در امارات شود.

فرهاد مجیدی را با خود برد، به بیمارستان رفت و خیلی زود نوراللهی را ترک کرد

هافبک سابق فوتبال آفریقای جنوبی در ادامه ماجراجویی های آسیایی خود به فوتبال امارات رفت تا هدایت الوحده را بر عهده بگیرد. وی در این مدت با سرمربیگری فرهاد مجیدی موفق شد از سد اتحاد کلبا بگذرد و در شب گلزنی مهدی قیدی آنها را با نتیجه 2 بر یک پیش انداخت. با این حال، نتایج خوب است نبود و مدیریت باشگاه هم معتقد بود که باید تغییراتی در ترکیب ایجاد شود اما سرمربی تسلیم نشد و اعلام کرد هیچکس حق دخالت در مسائل فنی را ندارد. در این بین دچار تنگی نفس شد و مدت کوتاهی را در بیمارستان گذراند. در نهایت، طرفین همکاری با یکدیگر را متوقف کردند.

بازگشت به عربستان و سقوط با عواقب تحقیرآمیز

موسیمان به فوتبال عربستان بازگشت تا تیم ابها را از سقوط نجات دهد اما ناکام ماند. تیم او در 15 بازی 5 برد و 7 باخت. در مقابل تیم های النصر و الاهلی به ترتیب با 8 گل و 5 گل شکست خوردند و این تنها بخشی از نتایج ضعیف پیتسو و ابها بود. البته آنها توانستند از اتحاد سبقت بگیرند، اما برای زنده ماندن کافی نبود. موسیمن با خاطره ای تلخ عربستان را ترک کرد و به ماموریت خود در این کشور پایان داد.

دکتر صداش کن

پیتسو موسیمانه فردی بسیار صمیمی و احساسی است. او خانواده پرجمعیت و رفقایی دارد که از هر فرصتی برای با هم بودن استفاده می کنند. پیتسو اخیراً دکترای افتخاری را از دانشگاه ژوهانسبورگ به دلیل خدمات چندین ساله و تعهد به رهبری و ورزش دریافت کرده است.

به سیستم خطی 2-4-4 ایمان داشته باشید

موسیمانه در طول سال ها سیستم های مختلفی را تجربه کرده است، اما او ترکیب 2-4-4 را بیشتر دوست دارد. اگر بخواهد چنین سیستمی را در استقلال پیاده کند، شاهد تحول بزرگی در زمین برای آبی ها خواهیم بود. استقلال با سه دفاع با جواد نکونام و سهراب بختیاری زاده شروع می کند اما حالا همه چیز می تواند تغییر کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما