اخبار روز

پوشش بدن چیست (+ معرفی انواع آن)

دارندگان خودرو، به خصوص مدل های گران قیمت، به دلایل مختلف از جمله محافظت بیشتر بدنه و زیبایی، از روکش بدنه استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی این کاور بدنه و ذکر مزایا و معایب آن می پردازیم. همچنین انواع پوشش های خدماتی را به شما معرفی می کنیم.

پوشش بدن چیست؟

به گزارش پدال، همه دارندگان وسایل نقلیه دوست دارند خودرویی با ظاهری جذاب و زیبا داشته باشند، اما مقابله با شرایط مختلف محیطی و تغییرات اقلیمی دشوار است و همین شرایط متفاوت باعث می شود که در ابتدا بدنه دیگر جذاب و براق نباشد. چند روز.

به همین دلیل روکش های محافظی معرفی شده است که نه تنها بدنه را در برابر اجسام خارجی محافظت می کند، بلکه ظاهری براق و شیک به خودرو می بخشد. اینجاست که بحث پوشش بدن مطرح می شود.

پوشش بدن یک لایه محافظ نازک است که بر روی پانل های بدنه کشیده می شود تا از آنها در برابر خط و خش، شرایط نامساعد جوی، اثر انگشت، آلودگی، فضولات پرندگان و غیره محافظت کند. در نمونه های گران قیمت و موثر، روکش های مورد بحث پیوند قوی تری با ذرات رنگ بدنه ایجاد می کنند تا طول عمر روکش بدنه را افزایش داده و از جدا شدن آن به مرور زمان جلوگیری کنند.

انواع پوشش بدن

پوشش بدن چیست (+ معرفی انواع آن)

روکش های بدنه خودرو بر اساس مواد مورد استفاده به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: روکش های شیشه ای و سرامیکی، فیلم های محافظ رنگ و درزگیرهای رنگ مصنوعی. این روکش ها در طرح های مختلف و با قیمت های متفاوت تولید می شوند و به دلیل خواص مواد تشکیل دهنده خود دارای طول عمر و دوام متفاوتی هستند. در زیر به این پوشش ها می پردازیم.

  • روکش های شیشه ای و سرامیکی

محبوب ترین انواع روکش بدنه شیشه ای و سرامیکی است. پوشش شیشه ای که معمولاً به عنوان شیشه مایع یا کوارتز شناخته می شود از شیشه واقعی ساخته نشده است بلکه حاوی سیلیکون است. دی اکسیدی است که بدون فشار خارجی به سرعت به رنگ بدنه می‌چسبد.

پوشش شیشه ای محافظت کاملی در برابر مواد شیمیایی، عوامل تمیز کننده و تأثیرات آب و هوا ارائه می دهد. روکش های شیشه ای انواع مختلفی دارند که از نظر قیمت و کیفیت متفاوت هستند. این نوع پوشش های بدنه بسیار بادوام بوده و عمری بین 1 تا 2 سال دارند.

دومین پوشش رایج بدنه از نوع سرامیکی است که یک پوشش پلیمری مایع است که برای چسبیدن به بدنه به گرما نیاز دارد. همچنین حدود یک هفته طول می کشد تا کل بدن با این نوع پوشش پوشانده شود. روکش های سرامیکی به راحتی تمیز می شوند و بافت نرمی دارند.

این روکش از بدنه در برابر اشعه ماوراء بنفش، خط و خش، گرد و غبار، آلودگی و … محافظت می کند و طول عمر روکش های سرامیکی بیشتر از واشر است و حدود 5 تا 6 ماه عملکرد خود را روی بدنه حفظ می کنند.

  • فیلم های محافظ رنگ

این فیلم ها از اورتان ترموپلاستیک فوق نازک TPU ساخته شده اند و پوششی شفاف و یک دست بر روی بدنه ایجاد می کنند. هدف از این فیلم های محافظ محافظت از بدنه خودرو در برابر آلودگی، گرد و غبار، سنگ های جاده، خط و خش و غیره می باشد.

برخلاف روکش سرامیکی، این فیلم ها یکبار مصرف هستند و بسته به شرایط آب و هوایی و محل رانندگی می توان از 6 تا 7 سال استفاده کرد. با توجه به خواص مواد استفاده شده و طول عمر بیشتر این فیلم ها، البته قیمت بالاتری نیز دارد.

  • درزگیرهای رنگ مصنوعی

این مواد از پلیمرهای مصنوعی برای محافظت از بدن در برابر گل و لای و سایر شرایط نامطلوب استفاده می کنند. بر خلاف سایر روکش های بدنه که نیاز به نصب توسط متخصص دارند، درزگیرهای رنگ را می توان به راحتی روی بدنه اعمال کرد.

پلیمرهای مصنوعی می توانند با کمک رزین ها یک پوشش مولکولی قوی ایجاد کنند و از بدن در برابر مواد مختلف محافظت کنند. همچنین این پوشش ها تا 6 ماه روی بدن باقی می مانند.

مزایای استفاده از پوشش بدن

پوشش بدن چیست (+ معرفی انواع آن)

بدون شک استفاده از روکش بدنه مزایای مختلفی دارد که در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم.

  • محافظت از رنگ بدنه

فرقی نمی کند خودروی شما صفر کیلومتر باشد یا قدیمی، زیرا رنگ بدنه همیشه در معرض آسیب های محیطی و نور خورشید است. باران اسیدی، گرد و غبار و سنگریزه نیز می تواند به بدن آسیب برساند. پوشش بدن بهترین راه برای محافظت از بدن و رنگ آن در برابر این مواد است.

  • به راحتی بدن را تمیز می کند

با استفاده از روکش محفظه می توان به راحتی محفظه را تمیز کرد. این پوشش‌ها همچنین بافتی نرم و مقاوم در برابر آب ایجاد می‌کنند و در نتیجه موادی مانند روغن و گریس از پنل‌های بدنه جدا می‌شوند.

  • محافظت در برابر آفتاب

نور خورشید نه تنها به پوست بدن انسان آسیب می رساند، بلکه به رنگ بدنه خودرو نیز آسیب می رساند، بلکه استفاده از روکش های مناسب باعث افزایش طول عمر رنگ بدنه خودرو می شود.

  • کاهش هزینه ها

یکی یکی از مزایای اصلی پوشش های بدن کاهش هزینه های کلی نسبت به روش های دیگر است. پوشش بدن ارزان است و می تواند بدن را در برابر آسیب های محیطی برای ماه ها یا سال ها محافظت کند.

  • ظاهر جذاب ماشین

روکش های ذکر شده علاوه بر محافظت در برابر آسیب های بدنه می توانند ظاهری درخشان و جذاب را نیز به خودرو ببخشند.

این پوشش های محافظ طول عمر مناسبی دارند و گاهی تا سال ها بر روی بدن باقی می مانند و درخشندگی اولیه بدن را حفظ می کنند.

معایب استفاده از پوشش بدن

پوشش بدن چیست (+ معرفی انواع آن)

این پوشش ها علاوه بر مزایای فراوان، دارای نقاط ضعف و معایبی نیز هستند.

  • احتمال آسیب به بدن وجود دارد

باید توجه داشت که روکش های بدنه خودرو را کاملاً آسیب ناپذیر نمی کند و به همین دلیل احتمال آسیب دیدن بدنه و رنگ بر اثر خط و خش یا سایر مواد شیمیایی وجود دارد.

  • قیمت بالای برخی از روکش ها

قیمت همه روکش ها یکسان نیست و برخی از مدل های خاص و بادوام تر با هزینه اضافی در دسترس هستند. افزایش تقاضا برای روکش های بدنه در سال های اخیر نیز منجر به افزایش هزینه های خرید و نصب آنها شده است.

  • نصب روکش زمان بر است

نصب برخی روکش های بدن ممکن است روزها یا بیش از یک هفته طول بکشد که برای برخی افراد دلهره آور است.

نکات کلیدی پوشش بدن که باید بدانید

پوشش بدن چیست (+ معرفی انواع آن)

قبل از تصمیم گیری نهایی برای تهیه و نصب روکش بدنه، حتما در مورد انواع موجود در بازار تحقیق کنید. همچنین انتظارات خود را در حد معقول نگه دارید تا بعداً در صورت مشاهده خراش روی بدن از پوشش بدن ناامید نشوید. لازم به یادآوری است که پوشش های محافظ بدن معجزه نمی کنند. هدف از انتخاب پوشش بدن را در نظر بگیرید.

آیا چنین پوششی را فقط برای زیبایی انتخاب می کنید؟ آیا روکش های براق می خواهید یا انواع مات؟ با پرسیدن سوالاتی از این دست قبل از خرید کاور، با چشمانی بازتر انتخاب خود را انجام می دهید و بعدا از انتخاب پوشش بدن خود پشیمان نمی شوید.

برای نصب کاور بدنه حتما به یک مکان معتبر مراجعه کنید تا در آینده گرفتار مشکل نشوید. تعداد مراکزی که اینگونه کاورها را نصب می کنند زیاد شده است اما همه آنها حرفه ای نیستند و در صورت عدم نصب صحیح این کاورها امکان آسیب دیدن رنگ بدنه وجود دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا