اخبار روز

پورمحمدی: با عدم افزایش قیمت ارز تمامی وام ها متوقف شد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مصطفی پورمحمدی در مرحله دوم مناظره انتخاباتی نظر خود را درباره موضوعات مرتبط با تورم بیان کرد.

سوالات کارشناسان و نخبگان در مرحله دوم:

مصباح مقدم: یکی یکی از مشکلات جامعه ما تورم شدید مزمن است. 6 سال است که تورم 40 درصد یا بیشتر داریم. چگونه می خواهید با این تورم مزمن مقابله کنید؟

طهماسب مظاهری: عامل اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانک هاست. اگر مردم شما را انتخاب کنند، چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری مالی و مهار تورم در حدود پیش بینی شده در برنامه هفتم دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای همسویی نقدینگی با تولید چه برنامه ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به نارضایتی بانک ها از سیاست ها و وظایف محوله)؛ با توجه به تمرکز برنامه هفتم بر کاهش عدم تعادل بانکی، اصلاح نظام بانکی، احیای بانک های نامتعادل و احیای بانک های غیرقابل احیا، برنامه شما چیست؟

مهدی غضنفری: گفته شده افزایش نقدینگی باعث تورم می شود. در اقتصاد، پارامترها متقابل هستند و شما نمی توانید خود را تنها به یک پارامتر محدود کنید. چگونه نقدینگی را مدیریت می کنید و در عین حال نقدینگی را که نفت در چرخ دنده های تولید است تامین می کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: اگر تحریم را فرض کنیم، چه راهکارهایی برای عدم تعادل مالی به عنوان مشکل اصلی و عامل موثر بر شاخص های اقتصادی کشور دارید؟

پاسخ مصطفی پورمحمدی به سوالات:

* بزرگواران به ریشه هایی اشاره کردند. تورم و نقدینگی ریشه های مشترک زیادی دارند. قالیباف خاطرنشان کرد: ما در مجلس تلاش کرده ایم اختیارات را به بانک مرکزی برگردانیم. خیلی کار خوبی کردی اختیار دادیم اما ابزار اختیار ندادیم قیمت ارز بالا نمی رود. نرخ سود از 19 و 20 درصد به 29 درصد افزایش یافته است.

*ما به مدیر قوی نیاز داریم اما رئیس جمهور علاوه بر مدیریت قوی نیاز به اشرافیت، قدرت اجماع، تحلیل و ایمان مردم دارد.

* ما باید نظام فکری اقتصادی خود را تعریف کنیم. ۸ اصل را به عنوان شاخص های موفقیت در کسب و کار شامل رقابت، اعتقاد به اقتصاد بازار، مالکیت معنوی، انضباط مالی به ویژه در دولت معرفی کرده ام و بقیه اصول را در دور دیگری اعلام خواهم کرد.

*با کنترل نقدینگی می توان تورم را کاهش داد.

* اجازه دهید چند مثال عملی از اینکه سیاست به کجا می رود را بیان کنم. آقای قالیباف گفت ما در مجلس به بازگرداندن اختیارات بانک مرکزی رای دادیم. کار بسیار خوبی است، باید زودتر تایید می کردیم و این یکی از ضروریات است. اما اختیار داریم، اما عوامل تشکیل دهنده اقتدار را ایجاد نکرده ایم.

*الان بانک مرکزی اعطای وام را متوقف کرده، تمام وعده های خود را به کارآفرینان متوقف کرده است. تولید به دلیل بانک مرکزی سخت شده است. به خاطر اجرای سیاست به او گفتند.

* نرخ سود از 19، 20 و 21 به 29 درصد افزایش یافت.

* این خود به شدت تورم زا است. دور باطل نقدینگی را تشدید می کند.

* خوب استقلال بانک مرکزی را کی اجرا می کند؟

*ما برای هر شغلی یک مدیر قوی می خواهیم. رئیس جمهور باید با انواع و اقسام مسائل آشنا باشد و قدرت جمع بندی و ایجاد هماهنگی و تحریک اجتماعی داشته باشد و مردم نیز او را باور کنند.

*رئیس جمهور باید امنیت فکری و فکری و امنیت مالکیتی و حقوقی را تامین کند.

*نمی خواهم به نکات مشترک ذکر شده اشاره کنم. ما باید در مورد سیستم فکری اقتصادی خود شفاف باشیم و آن را به مردم بگوییم.

*صادقانه می گویم. من هشت اصل دارم: یکی رقابت؛ اصل رقابت را نباید به شوخی گرفت. دولت باید از رقابت کنار بکشد. دوم: اقتصاد بازار را بپذیرید. سوم: مالکیت معنوی بسیار اساسی است. چهارم، انضباط مالی در بحث های اقتصادی و به ویژه دولتی بسیار مهم است. ما یک دولت چابک می خواهیم که رقابت و اقتصاد بازار را نظارت و تضمین کند.

* بقیه اصول را در فرصت بعدی بیان خواهم کرد

27211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا