یکی از محققان طب سنتی گفت: خارخاسک یکی از گیاهان دارویی مناسب برای تقویت کلیه و ادرار آور است، همچنین برای دفع سنگ کلیه و حتی برای درمان ناباروری در مردان استفاده می شود.

به گزارش صداوسیما، رامین تاجبخش از پژوهشگران طب سنتی کشورمان در برنامه انارستان شبکه افق شرکت کرد و طی گفت وگویی درباره گیاهان دارویی مناسب برای درمان سنگ کلیه گفت: وظیفه کلیه برای خارج کردن رطوبت از کلیه از طریق ادرار است. وقتی مشکلی در کلیه ایجاد می شود، کلیه نمی تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد. برخی از حکما او را از اعضای اصلی می دانند.

وی افزود: برخی غذاها از جمله نوشیدن آب سرد برای کلیه ها بسیار مضر است به خصوص اگر دمای آن بسیار گرم باشد دمای نوشیدنی باید نزدیک به دمای هوا یا دمای بدن باشد. خوردن گوشت گوسفندی حلقه ای با غشای چربی برای گرم نگه داشتن کلیه، گیاه خار مریم یکی از راه های تقویت کلیه است.

تاجبخش گفت: خارخاسک یکی از گیاهان دارویی مناسب برای تقویت کلیه و مدهر است و برای دفع سنگ کلیه نیز استفاده می شود و حتی در ناباروری مردان نیز استفاده می شود. هفت بار با شیر طبیعی بجوشانند، بار هفتم با اضافه کردن حرا به وزن خارخاسک بجوشانند و بعد از تبخیر شیر تفت داده تا رطوبت آن گرفته شود و خشک شود. اگر بعد به پودر تبدیل شود و با یک لیوان شیر مصرف شود باعث تقویت بافت کلیه می شود.

وی گفت: یکی از عوامل تشکیل سنگ کلیه، ضعف کلیه است. علاوه بر این، مصرف زیاد تخم مرغ و عفونت کلیه از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه هستند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: گیاهانی که برای سنگ کلیه بسیار مفید هستند شامل پولک، آویشن و کشک و همچنین مخلوطی از گیاهان سنگ شکن مانند خارخاسک، خواستار، کاسنی و جوشانده پوست هندوانه مفید است.

تاجبخش گفت: خوردن زیره سیاه با عسل با قاشق هر هشت ساعت در دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. حجر الیهود سنگ دیگری است که ممکن است برای سنگ کلیه مفید باشد. سنگ داغ می شود، خار، آب هندوانه و … به آن اضافه می شود. جوشانده مفید برای سنگ کلیه ریخته، سنگ ترکیده و مواد حاصل را در هاون می مالند، صاف می کنند و با دانه خیار مخلوط می کنند، کاهو، خرفه یا کاسنی را با عسل مخلوط می کنند و میل کنند.

وی گفت: پولک، پونه، پنیرک، کاکل ذرت، دم گیلاس، خارخاسک، خار شتر به صورت ترکیبی و پودر، یک قاشق با دو لیوان آب جوشانده و صاف شود و یک لیوان صبح و شب مصرف شود، برای درمان سنگ کلیه و عفونت بسیار مفید است.

این محقق طب سنتی افزود: پولک، آویشن، پنیر در برابر انواع عفونت ها موثر است. این سه ترکیب می توانند تمام عفونت های بدن را از بین ببرند.

تاجبخش گفت: یک استکان آب انگور با مصلحات آن یعنی رازیانه، زیره، تخم کرفس و یک قاشق سنکنجبین برای تقویت کلیه موثر است.

وی گفت: بادکش لغزان و چرخان از کلیه‌ها به سمت حالب می‌تواند راحت دفع شود.

این محقق طب سنتی افزود: پوست خربزه سم زده نشده را با تمام محتویات آن بجوشانید، روزی سه لیوان مصرف کنید، برای سنگ کلیه بسیار مفید است.

تاجبخش بیان کرد: کلیه مزاج سرد تری دارد و همین عامل باعث ایجاد سنگ کلیه می شود بنابراین خوردن چیزهایی که بتواند آن را گرم کند بسیار موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *