پهلوی ها خودشان را نشان دهند!

عصر ایران; بینا انسان – رفتار سیاسی طرفداران خاندان پهلوی در انتخابات اخیر خارجی را باید به فال نیک گرفت. منتقدان جماعت پهلوی همواره تاکید کرده اند که این افراد فاقد «فرهنگ سیاسی دموکراتیک» هستند. آنچه طرفداران رضا پهلوی در روزهای اخیر انجام داده اند دلیل روشن و محکمی برای تایید این ادعا بوده است.

در دو سه سال گذشته، از آنجایی که طرفداران خانواده پهلوی مدام در فضای مجازی از فحاشی استفاده می‌کردند تا مانع از نفوذ سیاسی و دیده شدن دیگران به غیر از رضا پهلوی شوند، برخی از حامیان پهلوی مدعی شده‌اند که این توهین علیه دیگر چهره‌های اپوزیسیون مورد قضاوت قرار گرفته است. کار نیروهای سایبری نظام است و ربطی به دوستداران خاندان پهلوی ندارد.

اما در این انتخابات امکان تکرار چنین دروغی وجود دارد نبود زیرا پهلوی های مقیم اروپا با پرچم های شیر و خورشید به رای دهندگان توهین می کردند و هویت سیاسی آنها کاملا مشخص بود. بنابراین پهلویانی که قبلاً می گفتند «کار کار سایبری نظام است» این بار نتوانستند چنین ادعایی داشته باشند. بنابراین آنها مجبور شدند از باب توجیه خارج شوند و از فحاشی همتایان خود در برابر رای دهندگان خارج از کشور دفاع کنند.

ناگفته نماند که این رفتار سیاسی غیر دموکراتیک است. رای دادن یک “حق” است و هیچ کس نمی تواند دیگری را مجبور به عدم استفاده یا استفاده از این حق کند. نکته این یادداشت این نیست که هتک های پهلوی خارج از کشور در انتخابات اخیر رفتار غیردموکراتیکی با هموطنان خود داشتند.

نکته اصلی این است که از دی هر چه از سال 1395 به امروز جلوتر رفته ایم، ماهیت غیردموکراتیک ذهنیت و عملکرد سیاسی پیروان خاندان پهلوی آشکارتر شده است. هر کسی که از دولت انتقاد می کند لزوماً دموکرات نیست.

جنبش سیاسی پهلوی هر چه امکانات و فرصت های بیشتری برای ابراز وجود داشته باشد، مخالفان بیشتری پیدا می کند. وقایع نهضت مهسا، به ویژه ترتیبات اتحاد رضا پهلوی با دیگر چهره های اپوزیسیون، آشکارا به ضرر جنبش سیاسی پهلوی بود. یعنی خیلی ها متوجه شدند که پسر شاه نمی تواند مثل خود شاه با دیگران کار کند.

شباهت‌های زیادی بین رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد و غیره وجود داشت، همه مادی‌گرا و سکولار هستند، علیه جمهوری اسلامی و معتقدند انقلاب ۵۷ یک اشتباه تاریخی بود. اما رضا پهلوی حتی با این افراد هم نتوانست همکاری کند. اتحاد او با این افراد حتی شش ماه هم طول نکشید. افرادی که رویدادهای سیاسی را دنبال می کنند، وقتی می فهمند چرا یک ائتلاف از هم می پاشد، لزوماً گیج نمی شوند.

از دست دادن این ائتلاف یک شکست سیاسی برای رضا پهلوی و سایر اعضای ائتلاف بود. حال به این شکست سیاسی رفتار سیاسی بدوی طرفداران پهلوی در انتخابات اخیر را نیز اضافه کنیم. آیا فروپاشی این ائتلاف که عمدتاً نتیجه فحاشی‌های حامیان رضا پهلوی بود و همچنین پرخاشگری و بدویتی که در انتخابات اخیر از سوی حزب پهلوی شاهد بودیم، به‌عنوان نکات مثبتی در کارنامه دموکراتیزاسیون یک سیاسی تلقی خواهد شد. جاری؟

در دوران حکومت 57 ساله پهلوی، انتخابات و رای گیری تنها در دهه 1320 اهمیت نسبی پیدا کرد. این بدان معناست که اقتدار رضاشاهی در طول یک دهه ساخته شد و شاه جوان در میان دیگر بازیگران سیاسی «بازیگر منفعل» بود.

از زمانی که شاه مانند پدرش قدرت را در دست گرفت، دوباره انتخابات بی معنا شد. طرفداران خاندان پهلوی از عدم برگزاری انتخابات معنادار در حکومت پهلوی در طول چندین دهه انتقاد نمی کنند، بلکه انتقاد خود را متوجه شخص دعوت کننده می کنند. پزشکیان باید انتخاب کند، اما اوضاع کمی بهتر می شود، هزار و یک نفرین می کنند.

این فحاشی ها نه تنها به دلیل مخالفت آنها با دولت فعلی است، بلکه این گروه اصلاً از انتخابات و رای دادن خوششان نمی آید. آنها یک “پادشاه خوب و مترقی” می خواهند و اگر چنین پادشاهی بر کشور حکومت کند، معتقدند که نیازی به انتخابات نخواهد بود.

اگر تمام نوشته های حزب پهلوی را بررسی کنید، به وضوح می بینید که «انتخابات» و «گردهمایی» در ذهنیت سیاسی این حزب ارزش راهبردی ندارد. حداکثر می توان از آن به عنوان یک شیء تزیینی و سیاسی ثانویه استفاده کرد.

کسی که به تصمیم اکثریت در یک شورای شش نفره پایبند نیست، بعداً می آید و در یک کشور 85 میلیونی به تصمیم اکثریت پایبند است؟ کسانی که امروز به کیفیت انتخابات در ایران ایراد اساسی دارند، لزوماً طرفدار برگزاری انتخابات فردا در ایران نیستند تا آرای مردم بالاتر از آرای خودشان باشد.

فقدان تاریخ دموکراتیک و همچنین سیاست غیر دموکراتیک در شرایط کنونی را می توان به وضوح در داستان خاندان پهلوی و حامیان آن مشاهده کرد. با توجه به این دو نکته منفی اساسی، لفاظی دموکراتیک در مصاحبه با شبکه های خبری ارزش چندانی برای کارنامه سیاسی رضا پهلوی و حامیانش ندارد.

کارکرد سیاسی پهلوی ها ترسیم تصویری به شدت غیر دموکراتیک از اپوزیسیون خارج از کشور است. جدا از این ویژگی، اما نکته اصلی این است که هر چه جلوتر می‌رویم، بیگانگی پهلوی از ارزش‌ها و سیاست‌های دموکراتیک آشکارتر می‌شود.

مردم امروز ایران به ویژه جوانان بعد از دوم خرداد شما متولد 1976 هستید. آیا آنقدر شعور سیاسی دارند که بفهمند بقایای خاندان پهلوی برایشان دموکراسی یا ضد دموکراسی به ارمغان می آورد؟

در غیاب دموکراسی، همین جوانان باید از پهلوی هایی که می خواهند به قدرت برسند، «اطاعت سیاسی» کنند. این برای همیشه پنهان نخواهد ماند. کم و بیش فاش شده و در آینده بیشتر و بیشتر آشکار خواهد شد.

و دقیقاً به همین دلیل است که پهلوی ها شانس کمی برای احیای خاندان پهلوی دارند. سلطنتی که از ابتدا غیر دموکراتیک بود و تا آخر غیر دموکراتیک باقی ماند و به همین دلیل به موزه تاریخ سپرده شد.

————————

* عکس پروفایل: زنی که به خاطر رای خود مورد اعتراض و توهین قرار گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما